Korallikanukka.
No kiitos Anttipa, sehän se on!
Yksi haaveeni on täyttynyt tällä päivänmäärällä: auton perässä odottaa kuoppaamista Cornus mas, kuten myös Cornus controversa, ja vieläpä variegatana kumpainenkin. Kun vaan keksisi huomiseksi sen kuulun loppusijoituspaikan niillekin.
(On tää hullua hommaa tämä kasvistelu. Tuon controversan eli pöytäkanukan hinnalla olisi hakenut kaksikin täyttä kassillista ruokakaupasta…)
Minä olen joskus tuonut jostain pihasta oksan korallikanukaksi tulkitsemaani pensasta, painanut sinne tänne kukkapenkkeihin sivuhaaroja ja nyt minulla on niitä muutama. Kanukka siis juurtuu melkoisen helposti multaan painettuna ja se on helppo siirtää, koska se tuntuu juurtuvan melkein saman tien.
Viime kesänä yhden yksilön siirsin erilleen ja minä jaksan ihmetellä sen harvaa lehtipariväliä. Värit ovat minusta kivat, koska olen tykästynyt yhdistelmään tumma viininpunainen - vihreä.
Pensasta suositellaan hyväksi tuulensuoja-aidaksikin, mutta koska sen kasvu on parasta tuoreemmilla kasvupaikoilla, en minä sitä uskalla pensasaidaksi kasvattaa.
Viime kesänä istuttamani laikkukirjokanukat näyttävät tältä. Onko kenenkään kanukat koskaan näyttäny näin surkeelta, ihan kuin lehet olis paleltunu. Oksat on kyllä ihan kauniit ja tuoreet. Tuleeko näihn yleensä vähän myöhemmin lehti?
Tällä kertaa kuva on kauniimpi kuin mitä kohde on luonnossa.
Metsätähti, kanukka tekee lehdet aika myöhään.
Toivon todellakin näitten menestyvän. Ovat aivan ihania, melkein kuin huonekasveja, kun ne lehdet ovat niin kauniit. Eipä mulla mistään kanukoista ole aikaisemmin kokemusta ollutkaan
On ne kuulkaa sitkeitä nuo kanukat kun kasvattivat uudet lehdet paleltuneitten tilalle. Hyvältä näyttää:)
Hei kanukoiden tuntijoille!
Istutin kolmisen vuotta sitten pihaamme laikkukirjokanukoita kaksin kappalein;toinen on tuuhea ja aika isokin jo mutta se toinen on aika rääpäle.Olen siirtänyt molempia ja sitä laihaa olen retuuttanut pitkin ja poikin mäkeä etsiessä hyvää paikkaa.Mutta kun tontin maaperä on mikä on,niin kasvu ei ole huikaiseva.Ei se haittaa vaikka jäisi vähän kitukasvuiseksi,mutta kun on niin harva!Auttaisiko latvominen tuuhentumaan ja milloin olisi sopiva ajankohta?Ajattelin että jos nyt keskikesällä latvoisi,niin ehtisi vielä haaroa.Olenko ihan väärillä jäljillä,mitä luulette?
Kysyy kiitollinen
Eikös nuo kanukat tykkää samassa paikassa olla ja juurtua kunnolla, jos kovin pieni en välttämättä heti leikkaisi, Mulla on sitä yksiväristä kanukkaa sain tutulta viime kesänä kohtuukokoisen taimen, pistin tavalliseen puutarhamultaan aika isoon kuoppaan ja nyt on jo kasvanut jonkin verran. Saisiko sille kunnon kuopan ja multaa, varmaan tykkäisi…
Minulla tuo valkovihreälehtinen kanukka kasvaa niin hurjasti, että peittää kohta alleen ison juhannusruusunkin, vaikka syksyllä typistin sitä aika reippaasti. Olen aivan avuton noitten pensaiden leikkaamisen kanssa.
Kanukoita ei yleensä typistellä, vaan leikataan vanhoja versoja pois. Jos haluaa tuuheutta,pitäisi ne silloinkin leikata melko alhaalta, ettei oksien päähän syntyisi patasuteja. Leikkausaika on keväällä.
Olisin sitä mieltä, ettei juuri kenelläkään ole pihan perusmaa sellaista, että se sellaisenaan kelpaisi istutusalustaksi oikeastaan millekään (jos haluaa kunnon kasvun), vaan istutuskuoppaan pitäisi laittaa kunnon multaa huomioiden tietysti kasvin omat vaatimukset (hiekka, happamuus, märkyyden sieto yms).
Ai ei typistetä?No hyvä tietää,kiitos!
Olen kyllä istutuskuoppaan uhrannut hyvää multaa,että juurtuisi hyvin jne mutta se ympäröivä maa on sitä perustäyttömaata.Kyllähän se juuristokin kasvaa.Naapurissa on vanha ja hirveän näköinen kirjolaikkukanukka,iäkäskin.Se on ihan kalju metrin korkeuteen ja on kasvanut vain semmoisia piiskoja sojottamaan.Tämä omani (se heikompi kahdesta) nimittäin muistuttaa sitä pienoiskoossa :-(.Lehtiä on kyllä runsaasti ja kukkii hienosti,mutta miksi se on niin harva?Vai onko lajille tyypillistä?
Kiitos Trekooli leikkausohjeesta. Onko pakko odottaa leikkauksen kanssa ensi kevättä? Naapuri on kovasti hermostunut pensaideni rehevästä kasvusta, joka luo varjon hänen rajalla kulkevaan kukkapenkkiinsä. Pensaitteni ja puitteni oksat eivät onneksi ulotu rajalle, vain varjo ulottuu.
Tässä lainaus Viherpihan kysymyspalstalta, pätee kaikkiin kanukoihin ja yleensäkin aika moniin pensaisiin. Kasvithan lähtevät leikkauskohdan yläpuolelta haaromaan ja yksittäisestä pensaasta tulee kyllä oudon näköinen, jos oksia tai varsia leikkaa ylhäältä:
"Vastaus: Taimien haaroittumista edistävä istutusleikkaus kannattaa tehdä välittömästi istutuksen yhteydessä tai viimeistään seuraavana keväänä, jos istutus ajoittuu syksyyn. Toki taimia voi leikata tuuhistumisen edesauttamiseksi myöhemmässäkin vaiheessa, mutta kasvatus joudutaan aloittamaan ikään kuin alusta. Mikäli virpiangervojen, Spiraea chamaedryfolia, ja kanukoiden taimet ovat haaroittuneet niin, että niissä on 3-5 versoa tyvestä lähtien, ei leikkaaminen ole tarpeen. Jos kasvu on piiskamaista, versot voi katkaista esimerkiksi 20 sentin pituisiksi. Kelta-vihreälehtinen keltakirjokanukka, Cornus alba ’Gouchaultii’ kasvaa noin kaksi metriä korkeaksi."
Meillä on naapurin kanssa rajakasveina keltakirjokanukoita. Osaa söi yhtenä talvena myyrät ja ovat siksi kitukasvuisia. Mikähän auttaisi kiihdyttämään niiden kasvua? Lannoitus? Leikkaus? Maan parannus ympäriltä (ruohikkoa)?
Ostin juuri 3 Viirukirjokanukan ryhmän puutarhani koristeeksi. Olen aina ajatellut (tai siis tuttujen luona nähnyt), että kanukat ovat sellaisia harvoja pensaita, vain pari oksaa ja kauniit lehdet. En ole uskaltanut leikata näitä omiani ollenkaan (niissä on ehkä juuri se 5 oksaa per puska ja oksat ovat noin reilun metrin korkuisia), koska ajattelin, että ne ovat jotenkin “hauraita” pensaita. Tästä keskustelusta on kuitenkin tullut ilmi, että kanukat ovatkin itseasiassa aika kestäviä pensaita.
Uskallanko siis leikata kanukkani ja miten/koska se olisi paras tehdä?
Pensaat ovat viime viikolla istutettuja, joten tämä leikkaus saattaisi mennä vielä istutusleikkauksen piikkiin ja lisäksi pensaalla olisi reilusti aikaa toipua ennen syksyä.
Toinen asia on sellainen, että leikkasin (uhmalla) eilen yhden oksan irti yhdestä pensaasta. Oksa on ehkä noin reilun puoli metriä korkea. En kuitenkaan raaskinut heittää oksaa kompostiin vaan tökkäsin sen ehkä noin 15-20 cm matkalta multaan emäpensaan viereen. Ja nyt, vuorokauden kuluttua, se oksa on ihan yhtä elävän näköinen kuin pensaatkin. Voiko siis tosiaan olla niin, että tämä oksa kehittäisi itselleen juuret näin helposti?
Jos pensaasi ovat ruukkutaimia, en pitäisi istutusleikkausta ollenkaan välttämättömä. Valtaosa pensaista leikataan lehdettömänä aikana, joitakin poikkeuksiakin kai on vaikkei just nyt tule mieleen muuta kuin viiniköynnös, jota ei passaa mennä keväällä leikkomaan. Viirukirjokanukka taitaa kyllä kestää leikkauksen ihan mihin aikaan vaan.
Onnea puskillesi! Kanukoissa on monia mukavia vaihtoehtoja. Omista kanukoistani on tuoreinpana hankintana mustamarjakanukka.
Kerrottiinko puutarhalla pensaan kokoa isona. Minun tietääksen viirukirjokanukka kasvaa parimetriseksi joka suuntaan. Ainakin vanhin kanukoistani on noissa mitoissa viisivuotiaana. Puutarha.netin kuva viirukirjokanukasta.
Kirjavalehtiset kanukat ovat suosikkejani Pari vuotta sitten hankin kolme viirukirjokanukkaa Cornus alba 'Elegantissima' tontin rajalle. Seuraavana kesänä istutin niiden viereen laikkukirjokanukan Cornus alba 'Argenteomarginata'. Itse asiassa en huomaa niissä mitään eroa. Eri taimistoilta hankitut. Voisikohan olla, että jompikumpi taimisto on myynyt väärällä nimellä? Joka tapauksessa kivasti antavat valoisuutta tontin varjoisaan/pimeään nurkkaan. Ja soveltuvat kosteaan maastoon. Tykkään myös siitä keltakirjavasta. Sitä istutin edelliselle tontille.