Kanukka, Cornus

Onko kellään kanukoita kuivassa paikassa? Eilen sattui lähtemään taimistolta mukaan keltakirjokanukka, eikä meidän tontilla ole vaihtoehtoina kun joko erittäin kuiva/aurinko, kuiva/puoliaurinko tai kostea/varjo. Ajattelin siis laittaa tuon kanukan puolivarjoon ja kuivaan. Mitenköhän paljon pitää lisätä lannoitettuun ja kalkittuun peltomultaan ostomultaa että saisi tuota rehevyyttä?

Vastaanpa sitten itse omaan kysymykseeni kun tein omia kokeilujani eli siis todellakin kanukka (ainakin nämä mun viirukirjokanukkani) lähtevät kasvuun ihan pistokkaista.

Se alkuperäinen oksanpätkä, jonka tökkäsin emäkasvin juureen, ei sitten jaksanut lähteä kasvuun, mutta kehitin ideaa eteenpäin ja päätin uhrata toisen oksan “tieteelliselle tutkimukselle”.

Otin siis noin metrin mittaisen oksan irti emäkasvista ja leikkasin siitä noin 10 cm pätkiä, jokaisen pätkän tökkäsin muoviseen kukkapurkkiin, joka oli täytetty varsin köyhän mullan ja hiekan seokseen. Purkit laitoin isompaan laatikkoon, jonka pohjalla on koko ajan vettä, joten pistokkaat ovat koko ajan kosteassa mullassa.

Noin viikon parin päästä huomasin, että pistokkaat alkoivat nuupahtaa. Tällöin leikkasin joka ikisen lehden noin puolen tai kolmanneksen pituuteen.

Ja nyt, noin kuukausi operaation jälkeen, jokainen taimi (yhteensä 10 kpl) on hengissä ja niistä noin 8 on tehnyt uusia lehtiä! Eli juurtuminen on käynnissä hyvää vauhtia.

Ja mikä vielä ihmeellisintä. Tuosta irtileikatusta oksasta jäi noin 20 cm pätkä, jossa ei ollut lehtiä. Olin laiska enkä jaksanut viedä sitä kompostiin asti, joten tökkäsin sen pystyyn ruusupenkkiin ja ajattelin, että se saa olla siellä kunnes ehdin viemään sen pois. Ja nyt tänään huomasin, että siihen tikunpätkään oli myös ilmaantunut lehtiä!!!

Uskomatonta, mutta totta!

Minä en ole pistokkaista kanukkaa kokeillut, mutta taivukkaistakin se lähtee. Nimittäin harvensin elokuun alussa omaa valkokirjavaa kanukkaamme pakon edessä ja huomasin 3 maahan taipunutta oksaa, joissa oli jo juuret. Sakset kouraan ja pääoksa poikki, siirsin ne heti ruukkuun ja hyvinvoivia ovat. Joten jos kävelette kanukkapuskan ohi, kurkkikaapa onko siellä samanlaisia tapauksia.

Naapurikerrostalon pihalla on muuten keltakirjava kanukka, keväällä yön pimeydessä aion hiippailla taivuttamaan pari oksaa maahan...kuu

Olen pistokkaista lisännyt jotain kanukkaa, jonka lajista en ole oikein tapillaan.

Marjat ovat valkoiset, lehtii melko aikaisin keväällä. Varret ovat muistaakseni melko punaiset tai sitten tummanruskeat.

Juuri siirtelin noita pistokaslisättyjä alkuja uuteen alueeseeni ja vielä täydennän saman lajin pienemmillä aluilla.

Luin jostain puutarhakirjasta, että kanukka sietää leikkaamista hyvin ja siitä voisi leikellä jopa palloakin.

Hiisiläinen kun purkkiarmeija pihasta ei ole kadota minnekään! Pöytäkanukkakin (Cornus controversa) rehottaa vaan ruukussa kun en tiedä, missä sen talvettaisi, vai ottaisiko vaan riskin ja laittaisi sen pyrstöllensä maahan ja koittaisi suojata talveksi…? Sama pulma mulperipuun (Morus accidosa) kanssa. Nyt ei taas osu kohdalle ruattalaisten kasvuvyöhykkeet, kuka viisais?

Siemenöiset lajeista Cornus kousa ja C. kousa chinensis ovat itäneet jääkaapissa ja pääsivät tänään oikeaan multaan. Siemenien itävyys oli kohtalaisen hyvä, yli 50% kumminkin molemmilla. Kasvuvyöhykkeen suhteen täytyy suorittaa jonkinmoista venyttämistä, koska noille luvataan pussukoitten tietojen mukaan zone 5-9, mutta ulos ajattelin niitä kumminkin istuttaa. Ensi vuonna, elleivät jo tänä vuonna yllä istutusmittoihin

Cornus controversa on viettänyt talven poikien bändikämpässä ja sitä täytynee tuoda jo myös ulkoilemaan.

Täällä II-III rajalla meni C. kousa kahden talven yli, suurin piirtein kokonaan lumen alla, mutta sitten 3. talvena tuli joku ötö ja söi sen :frowning:

Viime kesänä istuttamani laikkukirjokanukka näyttää oksien perusteella olevan hengissä. Taas yksi esimerkki, että aina suositusvyöhykkeet eivät ihan pidä paikkansa (ei pitäisi menestyä täällä).

Jos haluan pistokkaita kanukoistani, niin onko vielä liian aikaista napsia ne vai pitäisikö odottaa vielä, että kasvu olisi jo herännyt.

Viikonloppuna osan kanukoistani pätkin ja mietin samaa. Muistan lukeneeni, että lähtee kasvuun helposti näin keväällä, en muista, että mitään jippoja pitäisi tehdä.

Leikkasin kanukkani eilen ja laitoin isoon purkkiin alun toistakymmentä pistokasta, sittenpähän tiedän, kannattaako näitä keväällä leikattuja yrittää kasvattaa, kun yleensähän puhutaan vain talvipistokkaista. Muovihupun alla ovat ja sisällä ikkunalla, samoin viiniköynnöksen pistokkaat.

Jatkan yksinpuheluani täällä…Kolmessa päivässä oli kanukanpistokkaihin tullut lehdet, jeee

Minä tyrkkäsin viime keväänä kanukanoksia suoraan maahan, varjoisaan paikkaan ja ne lähtivät loistavasti kasvuun. Sitä en tosin muista, oliko niissä jo kasvu herännyt, vai ei. Mutta aikaisin keväällä joka tapauksessa, koska silloin niitä aina leikkelen pienemmiksi.

Hyvin ovat lähteneet… olen itse yrittänyt tuttujen pihoja katsella sillä silmällä, että saisin muutaman pistokkaan kokeiluun.

Juu taidankin ryhtyä kauppapuutarhuriksi;-)

Täytyy tulla sitten ostoksille kun siellä liikutaan.

Meillä on aika komea kirjokanukka pihalla, halkaisija ja korkeus 2 metriä. Voi olla toivoton yritys, mutta ajattelimme kaivaa juurakon ylös ja siirtää kasvin? Mitä pitäisi siinä tapauksessa tehdä? Leikkaan oksat ainakin tapille?

Kasvi pitää ottaa pois, koska se varjostaa tulevaa kasvihuonetta liikaa.

Leikkaa kaikki oksat noin kakskytsenttisiksi. Ylös kaivamisen jälkeen voit jakaa juurakon niin moneksi kuin vain irti saat. Joka jakopalassa tulee olla juurta ja ainakin yksi kasvava oksa. Istuta 10 senttiä syvemmälle kuin ovat olleet, niin haaroittuu hyvin.

Näin meillä on saatu parista angervosta pitkät aidanteet.

Syökö jänikset kanukoitanne?

Tietääkö kukaan, onko kanukat jänisten herkkua? Auttaisi tieto istutuspaikan valinnassa. Yritin etsiä tietoa ja kahlasin tätä keskustelua läpi...