Kanukka, Cornus

Ei ole, ainakaan herkkua.

Kiitos Kassikäpp. On vaikea löytää kosteammassa maaperässä viihtyviä pensaita jotka jänis vielä jättäisi rauhaan.

Seljat, pallohortensiat…:wink:

Menestyisivätkö Oulun seudulla? Minulla oli kyllä siinä paikassa mustilanhortensioita ja ne kituivat monta vuotta kasvamatta ollenkaan. Nyt olen siirtänyt ne pois. Saapa nähdä oliko syy maan märkyydessä vai sitten siitä, että ollaan näin pohjoisessa. Seljat ovat minulle outoja, pitää tutustua ja etsiä tietoa.

Kysy Oulun kaupunginpuutarhurilta sinne sopivia pensaita, Oulussa on tehty hyvä opas myös kaupungin puistojen kasvillisuudesta.

Täältä kun löytyy vastaus kaikkeen - kysymättäkin - , onko tämä jokin kanukka?

ei ole

Vai kirjavalehtinen vuohenputki?

Minusta juuri tuo

Ja on. muoks: Vuohenputki meinaan.

Kiitokset vastaajille!

Kirjovuohenputki, mikä ei ole ollenkaan niin paha kuin vuohenputki-nimestä voisi luulla. Minusta ihan sievä.

Maaretti, kyllä tuokin ihan kiitettävästi leviää ympäriinsä. Jos saat ylös juurineen kaiken, istuta purkkiin ja purkki maahan. Nätti on kyllä, ei siitä mihinkään pääse.

Kuka osaa neuvoa? Laikkukirjokanukkani lehtiin on ilmestynyt punaisen ruskeita täpliä. Osa lehdistä myös kellertää… Onko lannoitus tms. mahdollisesti syynä? Ja mitä nyt pitäisi tehdä?

Punaoksakanukan sinertävät marjat ovat kuin hienoimpia posliinihelmiä.
Luonnossa vielä paljon kauniimpia kuin kuvassa.

Kauniit!

Ajattelinpa tässä alkaa leikata kanukoitani, jotka istutin viime syksynä pitkään riviin.

Ostaessani kysyin myyjältä (Tartu puukool) leikkauksesta, ja myyjä sanoi tuolloin (lokakuun alku) että nyt on liian myöhäistä ja liian kosteaa, iskee taudit. Leikkaa keväällä.

Näin tein, pistin melko matalaksi kaikki haarat, ja kaikki suunnilleen lyijykynän pituisiksi. Tämän kesän ovat kaikki pensaat kasvaneet, mutta kuka mitenkin. Istutusrivissä on joka toinen ‘Sibiricaa’ ja joka toinen *Kesserlingii’ta’ (tulikohan tuo jälkimmäinen nyt oikein).

No, nyt on oksat lähteneet kasvuun, mutta ihmeellistä sojotusta joillain, tahtoo sanoa vain yksi oksa on lähtenyt vahvaan kasvuun, muut sitten tulleet vaivaisesti perässä. Eli pensaat ovat vähän muotopuolia.

Ja ajattelin niitä nyt leikata niin, että koko rivi olisi suunnilleen saman näköistä. Lisäksi olen vakaasti aikonut pitää rivin koon aika lyhyenä, ovat turhan lähellä toinen toistaan.

Vaan – onko liian aikaista? Keväällä tiedän kanukoita leikattavan ja samoin syksyllä… mutta ei liian myöhään syksyllä. Kevääseen en jaksa odottaa, ja mietinkin että olisiko nyt hyvä aika? Onko tietäviä?

Istutin viime elokuussa myös kolme kanukkaa ja myyjä käski keväällä leikata tapeille, jotta tuuheutuisi. Tein työtä käskettyä ja kyllä kesti kasvuunlähtö niin kauan, että luulin pensaiden jo kuolleen. Sinänsä kanukka ei ole hyvä valinta, jos haluaa matalaa, sillä ne kasvavat luontaisesti korkeiksi ja leveiksi ja ovat parhaimmillaan saadessaan rehottaa. Kanukkaa ei kannata typistellä, sillä se kasvattaa ikävän näköisiä patasuteja leikkaukskohtiin, vaan mieluumminkin poistetaan kokonaisia oksia alhaalta joko maata myöden tai ulospäin olevan silmun yläpuolelta(sen silmun löytäminen on joskus työn takana).

Tähän aikaan en alkaisi enää leikkamaan, sillä leikkaus kiihdyttää kasvua ja uudet versot eivät välttämättä ehdi tuleentua talveksi. Merkkaa poistettavat oksat ja leikkaa tosiaankin vasta lokakuussa, joka saksikättä syyhyttää, etkä kevääseen jaksa odotella.

Kiitos trekooli. Hyvä etten lähtenyt jo niitä parturoimaan - tänään on vaan sellainen Saksikäsi-Edward -tunnelmainen päivä. Jospa sitten vaan saksisin tuijia… :slight_smile:

Kanukat olen istuttanut kyllä aivan liian tiheään, väliä vain hieman yli metri pensaasta toiseen, mutta eipä auta nyt itku markkinoilla, tai voisinhan poistaa joka toisen, mutta enpä taida kuitenkaan, koska laiska olen ja mikä tehty, se tehty. Voihkin sitten myöhemmin, että miksen poistanut.

Tuttu tunne, eikö lähistöltä löytyisi jotain vitikkoa, että saisit pahimman tuskan purettua;-))

Meidän pihan pienet keltaoksakanukat marjovat nyt eka kertaa. Aika herttaiset valkoiset marjat!