Naapuri toi mulle parimetrisiä kanukan oksia,lähteekö juurtumaan,jos pätkin ja istutan suoraan maahan, vai olisiko parempi kokeilla sisällä ruukussa?
Luulisin, että lähtee maahan tökättynä, mutta voisithan varmuuksi laittaa muutaman pätkän ruukkuunkin. Minä laitoin kauniita punaisia kanukan oksia alkutueksi parille tommaatin taimelle kun ei oikein naru riittänyt - juurtuivat sinne kasvihuoneeseen ne kanukat:) Samoin jonain keväänä otin kanukan oksia tulppaaneille kaveriksi maljakkoon ja pariin oksaan tuli juuret siinä maljakossa eli kohtalaisen helppo on kasvatettavaksi hän.
Kiitos Inki, kokeilenpa kaikkia kolmea tapaa:D
Niin ja se oli siis tavallinen korallikanukka - kirjolaikkukanukkaa olen oikein koittanut kaikilla tavoilla lisätä siinä kuitenkaan vielä onnistumatta8]
Korallikanukka on:)
Korallikanukkaa kokeilin maahan tökkien ja vesipurkkiin laittaen. Molemmat toimivat. Vedessä ollessaan näkee hyvin miten nopeasti juuret kasvavat.
Ehdin jo hurrata mielessäni ja päättää, että haen huomenna kanukan oksia maljakkoon, kunnes luin Inkin viimeisen kommentin. Plääh, mulla on justiinsa kirjolaikkukanukka. Ketkuketulle olisin juurruttanut ja muillekin vaihtopäiville tuleville jos olisivat halunneet.
Iiris-kukka, en ole vielä luovuttanut, vaan hain juuri muutama päivä sitten kirjolaikkukanukan oksia tupaan, josko tekisi juuria:) Lisäksi aion laittaa vielä kevätkosteaan maahan oksia, viime kesänä laitoin vasta kesällä, kun huomasin niitten korallikanukan oksien juurtuneen kasvihuoneeseen.
Juu, täytyy sitä ainakin yrittää.
Kokeilkaa jmi:n Kiinarinjuurrutusvinkkiä “Pienehkö pistokas johon jätetään vain 2-3 pientä lehteä. Suoraan multaan ja katkaistu muovipullo päälle josta on korkki auki. Valoisa ja lämmin paikka, ei auringonpaahdetta. Alalämpö tekee yleensä ihmeitä.” Vois toimia muillekin puuvartisille.
Meillä kanukka on tehnyt jo niin paljon uusia taimia, että täytyisi niistä päästä eroon. Yksi vaihtoehto on se että vaan revin ne maasta irti, tai toinen (mieluisempi) on se että joku niitä haluaisi…
ElluK, Korallikanukkako?
Joo, ihan perus korallikanukka.
ElluK, jos niitä nyt ihan poisheitettäväksi asti liikaa on niin, voisin adoptoida jonkun alun. Ajelen siitä ohitsesi tämän viikkoa neljä kertaa päivässä.
Tuu hakemaan vaan. Niitä on jokunen, mutta nekin on liikaa, sillä tuo meidän kanukka on saanut kasvaa varmaan aina ilman leikkausta ja oksat ovat jo levittyneet moneen suuntaan. Viime sunnuntaina osan jo revin pois, mutta osan jätin ihan siitä syystä jos joku niitä haluaa.
No hyvä, sovitaan ajankohdasta yksärillä
Kanukan omistajat hoi!
Oisko ihan hölmöläisten hommaa istuttaa kirjolaikkukanukka talon ja pensasaidan väliin jäävälle alueelle, talon seinään ois n. 3,5 m ja hernepensasaitaan vajaa pari metriä. Siis siitä kohtaa mihin kanukan istuttaisin. Voiko/kannattaako sen kasvua rajoittaa oksasaksilla kurittaen keväisin? Kun se ois nii-in ihana mutta siinä kohtaa ei tarvis kyllä älyttömän laajalle leveillä oksillaan…
Lopetanko siis haaveiluni alkuunsa vai voinko hipsiä taimikaupoille?
Joo, eikös sitä voi ihan hyvin harventaen leikata, poistat niitä versoja, jotka menee väärään suuntaan? Mut tajusinko oikein, tilaa on 5,5 metriä, kyllähän se siihen mahtuu?
Joo siis kyllä se siihen mahtuu ihan varmasti mutta aattelin että onko a) liian lähellä taloa b) haittaako hernepensasaita jotenki siis liian lähellä tms.
Mutta hyvä jos ei tykkää huonoa jos liian pitkiks venähtäneitä versoja pätkii pois : )
Kiitos!
Kanukoitahan pitää leikata jotta pitävät kauniin värinsä.Niitä voidaan käytää myös aitana joten typistäminen käy päinsä itse olen leikannut väärään suuntaan kasvavia oksia pois tai typistäen.Meillä kasvaa n.3m talosta.