Kanukka, Cornus

Voiko laikkukirjokanukan väri taantua eli muuttua vihreäksi?

VOI. Vanhemmat versot menettävät väriään, siksi leikkaamalla nuorennetaan.

Katoppas, taas opittu uutta :slight_smile:

kirjavalehtiset ja värilliset pensaat aika ajoin kasvattavat normaalin alkuperäisen muodon vihreitä versoja, JOTKA ON POISTETTAVA AINA TAKAISIN VÄRILLISEEN/KIRJAVAAN VERSOON ASTI… Näin siksi, että alkuperäinen kasvusto ottaa vähintellen yliotteen ja värikäs/kirjava osa jää ‘statistin’ rooliin ja hiipuu vähitellen pois kokonaan…!

Kuinkahan pian kanukka sitten niitä tekee? Mielessä on vaan yksi laikkukirjokanukka-aita, jota oli hoidettu kutakuinkin muotoon leikkaamalla eli ei poistettu sen kummemmin mitään. Se oli ollut siinä sellaisen 15 vuotta enkä huomannut mitään pelkkää vihreää.

No mutta tämähän vaikuttaa aivan täydelliseltä, oon hingunnut kirjolaikkukanukkaa jo pitkän aikaa mutta en oo tienny mihin sen laittaisin. Nyt tuntuis siltä että paikka on löytyny niin ah onnea kun sen kaunottaren saan mennä hakemaan : )

Kiitos siis teille kaikille kommenteista!

Minulla on vierekkäin kolme 10 vuotta vapaana rehottanutta kirjokanukkaa. Pansaiden oksat ovat lähes solmussa keskenään. Kanukat retkottivat nurmikolla ja mies leikkeli nurmikolle kumartuneet oksat pois ruohonleikkurin tieltä. Näkyviin nurmikolle päin tuli kanukkarivistön kalju sisus ja lehtiä on vain korkealle kohoavissa latvoissa.

Onko mitään tehtävissä. Pensaista ei saa kauniita enää millään, mutta kannattaako alasleikkaus. Oksat ovat jo aika paksuja. Onko kenelläkään kokemusta kuinka kauan pensas uudistui? Leikkaanko kokonaan alas vai kuinka pitkäksi alaoksat tulisi jättää?

Pitäisikö kanukoita leikellä vuosittain vai miten niitä hoidetaan?

Mä leikasin viime kesänä kokonaan alas ja syksypuolella oli jo pitkät oksat nyt ei huomaa että olisi leikattu ollenkaan taisi kasvu vaan kiihtyä leikauksesta mulla ei ole kirjo kanukkaa vaan korallikanukka mutta luulen että toimii samalla tavalla

SyysSahrami, kirjokanukan leikkausta koskeva kysymyksesi löytyy nyt täältä :slight_smile:

Kasvitietäjät, apuva! Nyt olisi intopii oppia vailla. Yksi keltaoksakanukoistani tekee pitkään oksaansa - keskelle tietenkin - sivuhaaraa, jossa yllättäen onkin kirjavat lehdet. Ja minähän tietenkin haluaisin saada sen talteen ja joskus jopa pensaaksi saakka. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada sitä haaraa irrotetuksi / juurrutetuksi?

A, mutta miten? Katkaisenko oksan siitä kirjavan läheltä ja tökkään veteen, multaan, mihin?

mä ehdotan taivukasta

Pitkäkin, ja ylöspäin kohtalaisen terhakasti kasvava oksa taipuu siis katkeamatta maahan, jos sen jollakin siihen ankkuroi?

Huomasittehan SyysSahramin kysymyksen jonka tuonne edelliselle sivulle siirsin muualta?

SyysSahrami, meillä on vanha kanukka aita siinä 40 vee on ikää .Keväällä leikkaan sitä matalammaksi ja poistan vanhinpia oksia, eikä sekää ole välttämätöntä, enempi makuasia.
 Ja jos alkaa näyttää liian isolta risusen roisilta niin leikkaan tapeille jotain parikymmentä senttiä tai sinnepäin.Puskee kyllä sieltä uutta versoa ja uusi aita on samana kesänä taas pystyssä.

Meillä puunkaadon yhteydessä raskas työkone ajeli aidan päältä , ei jäännyt tapin tappia,rutina vain kävi kun kaikki murskaantui koneen alle ja olin varma että ne on menetettymutta kuinkas ollakaan loppukesästä siinä oli jo uudet piiskat n 80cm kasvaneet suoraan sielta juurakosta
.
Kesällä leikkelen lisää jos tulee kovin pitkiä tilaa vieviä oksia ,jotka peittävät muuta kasvustoa, ei ole huonoa tykännyt.
Mitähän minun oikeastaan piti sinulle vastata, siis voi leikata monellakin tapaa ja aina on toipunut pikaisesti, mitään ihmeellistä erikoishoitoa ei tarvitse.
Näin meillä, muualla sitten voidaan tehdä toisin mutta kanukka aita kestää erilaisia  "hoitotapoja" hyvin

Intopii jos olet sattunut katsomaan Camilla Blomin puutarha ohjemia niin siellä on tekemisen meininki parhaimmillaan , ei turhia viilaamisia.
 Hän polkaisi pikän oksan maahan ja pudotti kiven päälle ja totesi että siitä saadan uusi puska

Hei viisaammat, kertokaas mitä nyt teen väärin? Istutin kuun vaihteessa kolme viirukirjokanukkaa. Vyöhyke on V, paikka on aurinkoinen, maa on savensekaista. Istutuskuopat olivat n. 60 cm halkaisijaltaan ja 50 cm syviä. Annoin kanankakkaa kullekin taimelle.

Katoin niiden alustaa n. 5 cm ruohosilppukeroksella.

Nyt niiden lehdet ovat jotenkin kuivahtaneen näköisiä vaikka sadetta on piisannut.

Onko kyse ravinteiden puutteesta, väärästä katteesta, vai mistä ihmeestä?

Jos pöyhit juurakkoa istutus vaiheessa auki, niin juurakko on voinut vähän vioittua ja se voi vaikeuttaa vedensaantia alkuunsa. Jos et pöyhinyt, niin juurakko on nipussa, eikä saa vettä kovin suurelta alalta.

Vaikka vettä on satanutkin, niin yllättävän paljon tarvitsee vettä taivaalta tullakin ennenkuin se menee puskien juurelle. Kokeilepa onko maa oikeasti kosteaa. Alkuvaiheessa pusikoita kannattaa muutenkin kastella vaikka vettä sataisikin.

Meillä kasvaa mökin pihalla kaksi isoa viirukirjokanukkaa, jotka ovat vähän huonoissa paikoissa. Nyt ajattelimme siirtää niitä tontin rajalle ja kysymys kuuluukin, että voiko niitä siirtää ja siirrettäessä jakaa pieniin osiin? Leviääkö kanukka hyvin, kuinka pieniin osiin sitä kannattaisi siirtää ja miten kauas toisistaan olisi hyvä laittaa? Onko esim mahdollista toivoa että vuosien aikana se leviäisi sivusuunnassa siten, että siitä tulisi aitamainen puska tontin rajalle? 

En ole kuullut, että kanukoita voisi jakaa.Pensaan muoto kärsisi melkoisesti ja se pitäisi leikata alas kokonaan. Mutta ne lähtevät keväällä(ehkä vieläkin) latvapistokkaista kasvamaan. Vaihtoehtoisesti talvipistokkaista voisit juurruttaa uusia taimia.