Kiitos vastauksesta. Nyt tietämättömänä vielä kyselen, että miten käytännössä laitan niitä latvapistokkaista kasvamaan? Siis otanko vaan “oksan”, jonka istutan, ilmeisesti lähtevät kasvamaan ilman erillistä juurruttamista vai onko varmempaa juurruttaa ne vedessä ennen maahan laittamista?
Yksi helppo tapa lisätä kanukkaa on, että taittaa latvan maahan ja kiinnittää sen siihen jollakin. Esim maata päälle tai raudasta taittaa siihen tuen. Näin oksa ei kuole, koska on vielä “emossa” kiinni ja tekee uudet juuret.
Tuo ElluKoon lisäystapa on nimeltään taivukaslisäys ja sillä voi lisätä aika monia kasveja, esim marjapensaita ja (joitain) köynnöksiä
Maltoin ostaa itselleni kaksi Laikkukirjokanukkaa. Saan vähän väriä pensaista.
Entuudestaan meillä kasvoi vain tuo valtavan iso korallikanukka. Tuo korallikanukkakin kasvaa meillä ison koivun rinnalla ja jää vähän varjoon. Laikkukirjokanukat laitan vähän edustavimmille paikoille.
Sain 15 euron lahjakortin Multasormeen, kun vaihdettiin vakuutusta:) Ei tullut montaa euroa periaatteessa hintaa kanukoille. (Pitäisi saada enemmän lahjakortteja, että viitsisi ostaa kaikkea kivaa)
Korallikanukka on aika komea näin syksyllä, sinisine marjoineen.
Korallikanukka pistokkaita laitettu juurtumaan 40 kpl turvehiekkaseokseen 50/50. Seos kostutettu, kääritty tiiviiseen pakettiin kylmälaukkuun kinoksen alle. Saa nähdä miten käy.
Hei, minä kävin muistaakseni pari vuotta sitten kaivamassa kaupungin mailta korallikanukan “poikasen”. Luulen kanukan villiintyneen niin, että joskus ko. paikkaan on heitetty jotain kanukan jämiä, joka on sitten lähteny kasvamaan ja villiintynyt (koska paikka on periaatteessa keskellä metsää, polun varressa eli ei vaikuta istutetulta).
No, koska kanukka oli mitä oli, taivukkaita oli vaikka kuinka paljon ja itse emokasvi kasvoi itään ja länteen, etelään ja pohjoiseen - eli joka suuntaan. Jouduin tekemään aika ison työn, että sain edes muutaman oksan taimen sieltä risukasasta omaan pihaani. Lykkäsin kanukan maahan ja sillä hyvä.
Kauniin väriset oksat, lehtiäkin tuli viime vuonna, mutta… Koska kyse on ns. villiintyneestä kanukasta, sen oksathan sitten kasvavat vaikka mihin suuntaan, eikä niitä edes ole, kuin muutama. Miten saisin oksat kasvamaan oikeaan suuntaan? Nyt ne harottavat lähinnä sivuille. Ajattelin tänä keväänä leikata kanukkani alas, mutta onko siitä sitten kuitenkaan hyötyä kasvusuunnan muutokseen?
Kanukat ovat kuivuneet talven aikana (liite kuva). Pitä pitäisi tehdä? Antaa olla ja katsoa, leikata matalaksi vai uusia suosiolla kokonaan?
Hei, minulla on muutama pienehkö keltakanukka, jotka olen tänä kesänä siirtänyt uuteen paikkaan. Tai yksi on viime kesästä asti ollut samassa paikassa, semmoinen puolivarjoinen paikka on. Nyt huomasin yhtäkkiä, että jokaisessa kanukassa on useita selvästi vaaleanpunaisia lehtiä ja joissakin lehdissä on ihan “kirkkaanpunaisia” viiruja, oikein tosi punaisina loistavat viirut. Mistä ihmeestä on kyse? Joku tauti? Kuivuus? Lannoitusvirhe? Olen kyllä kastellut pensaita melko ahkerasti, kun sadetta on ollut vähän ja pensaiden väleissä on perennoja, joita joka tapauksessa kastellaan. En ole vielä tehnyt mitään lehdille, kun en tiedä, pitäisikö katkaista kokonaisia oksia vai heittää roskiin koko pensaat vai mitä. Otin kuvia lehdistä, mutten taida osata laittaa niitä tänne tämän uuden systeemin vuoksi. Kokeilen kyllä. Googlaamalla en löytänyt punastuvien lehtien ongelmaa, joten olette ainoa toivoni saada vastaus Kiitos jo ennalta.
Nyt onnistui kuvan laittaminen. Keltakirjokanukan lehdet siis punastuu, ilmiö tullut parin päivän sisällä täysin ykskaks. Pensaat on muutama viikko sitten siirretty pihan toiselta laidalta nykyiseen penkkiin. Pensaat ovat kaksi vuotta sitten hankittuja. Kolmessa pensaassa tämä ilmiö nyt on, yhdessä ei. Se yksi on ollut tässä penkissä viime kesästä asti. Joissakin lehdissä on tuollaiset lilahkot viirut ja jotkut on vaaleanpunertavia. Kuva semmoisesta lehdestä alla. Mikä neuvoksi?
Kuva epäselvä, mutta ihan vaaleanpunaisena useat lehdet ovat, alla näkyy kauniita terveitä lehtiä. Se vielä, että samassa penkissä on punapajuangervo ja ruusuangervo, ja ne voivat ihan hyvin. Keväällä on lannoitettu kaupan hevonkakalla multa.
Näemmä korallikanukka taitaa köynnöstämisenkin taidon. Olen sen laittanut liian lähelle seinää, ja tänä vuonna se ehti kiipeilemään seinää pitkin aika reippaasti, ennen kuin huomasin, ettei se olekaan se tuoksuköynnöskuusama, joka siellä kiipeää. Kanukka on näppärästi kasvattanut oksansa ensin seinään kiinni, ja siiitä kohtisuoraan ylös, sillä konstilla ylettyy toista metriä korkeammalle, kuin muu puska. Tulipa tässä varmaan ratkaistua sitten sekin ongelma, että jos kaadetaan muutama kuusi, jää pergola taas suojatta, eikä ne oikeat köynnökset siinä tuulessa kasva.
Kirjokanukan olen joskus istuttanut torpan eduspenkkiin vain väliaikaisesti. Samassa väiaikais paikassa on vieläkin. On kasvanut suureksi
Mun pitäis kahdelle korallikanukat taimelle keksiä paikka pihalta. Sain taimet lahjana, joten en etukäteen ollut edes miettinyt paikkaa. Tonttiahan meillä onneksi on, mutta se paras paikka mietinnässä.
Kasvaa siis ilmeisesti kovinkin suureksi, onko miten kovaan tahtiin kasvava, kannattaako edes miettiä että pitäisi leikkaamalla kurissa?
Vaihtoehtoja on laittaa pensasryhmän taustalle, jossa pelkään että jää piiloon. En tiedä onko turha pelko.
Toinen vaihtoehto muurin päällä antamassa näkösuojaa, mutta siellä sitä joutuisin leikkaamaan, jotta kulku ei esty.
En osaa edes ajatella sitä esim keskelle pihaa, koska tosiaan tuli niin yllättäen että en nyt tässä kohtaa sallisi sille paraatipaikkaa.
Ideoita, ajatuksia, kokemuksia…?
Kanukassa valkolehtinen oksa. Meinaan taivukkaana juurruttaa ja katsoa säilyykö väri.
No nyt se lännenpagodikanukka kukkii.
Todella hauskan mallinen tuo kasvutapa.
Tulee varmaan mielenkiintoisen näköinen puu/pensas vanhemmiten.
Huom. puukiipijän pönttö taustalla.
Onko korallikanukka sama kuin tässä aiheessa?
Niitäkin kasvaa näköjään siellä täällä villinä.