Oletteko ulkoiluttaneet taimia nyt kylmällä säälläkin? Eilen ja toissapäivänän oli niin kylmää etten vienyt mitään ulos, oli reippaasti alle kymmenessä asteessa. Tänään on himpun verran yli 10 enkä ole vielä päättänyt vienkö ulos vaiko enkö.
Minä en ole vienyt, meillä täälläpäin onkin ihan kunnolla kylmä. Aloitan sitten taas kun lämpenee kunnolla, saa nähdä kauanko siihen menee.
En ole vienyt minäkään kahteen päivään. En halua riskeerata.
minulla on täällä IV-vyöhykkeellä ollut kaikki ulkona päivisin. Mittarina on olleet orvokit, jotka kylmää kestävinä ovat olleet ulkona yötä päivää. Yksi basilikan taimi on jatkuvasti niiden seurana ihan koemielessä ja koska se kylmän arkana on ollut joka aamu ihan virkkuna, olen uskaltanut loputkin viedä aamulla ulkoilemaan. Paikka on tosin suojaisa eteläseinusta, jossa itselläkin touhutessa on ollut ihan lämmin ellei jopati kuuma.
Kaikki esikasvatetut ovat olleet ulkosalla reilun viikon yötäpäivää... Heitin minikasvarin ulos ja ituset sinne. Yöllä on paksut peitteet olleet suojana. Vähän raa`asti toteutettu karaisu kait Ei millään jaksa sitä kiikutusrallia eestaas
(Laiska olen
)
Minä en ole vienyt vielä mitään ulos, ovat olleet melkein kaikki kasvihuoneissa ja lasitetulla terassilla, siellä ei lämmitystä, joten saavat kylmääkin.
Kyllä olen ulkoiluttanut joka päivä taimia, vaikka on viileää. Vasta jos päiväpakkanen uhkailee niin jätän taimet sisälle. Olen ajatellut, että paras niitä taimia on nyt vain karaista, kun on kerran aloittanut. Voihan sitä tulla viileitä säitä vielä kesäkuussakin kun taimet ovat pihalla pysyvästi.
Ja ihan kertaheitosta aloitin sen ulkoilutuksen huhtikuussa: koko päiväksi heti kaikki minikasvariin. Jokunen rääpäle kuoli, mutta elämä on kuolemista… en jaksa kellon kanssa taimia hyppyytellä. Suurin osa taimista voi tosi hyvin ja tuuhettuu mukavasti.
Ensi viikollahan voi sitten taas ihan hallaa tulla. Hankkikaas niitä hallaharsoja!
Nobile
Tässä kuva vielä superhypervällytetystä minikasvarista Isäntä tämän laittoi
Päiväksi helppo heitellä isommat katon päälle. Kun on tiedossa pakkasettomia öitä niin saa peitellä vähemmän. Aika söpis vai mitä?
On söpis, Miikos!
Mulla on samanlaiset minikasvarit, mutta ilman hyllyjä. Laitoin ne maahan seljälleen ja kaksi kasvaria vielä jaloistaan yhteen kiinni. Näin sain 3 metriä pitkän, metrin leveän ja 50cm korkean taimien ulkoilutuskasvarin, johon taimet saa kätevästi yläkautta tarjottimilla/koreilla/läpinäkyvissä muovikasseissa nosteltua. Siinä se on eteläseinustalla. En ole vielä peitellyt sitä, mutta kun ensi viikolla taas uhkaillaan pakkasilla, niin taidan heittää kasvarilleni kaikki talon filtit niskaan.
Nobile
Kätevä systeemi Nobile Itäseinustalla tämä viritys komeilee, siirto aurinkoisempaan päin ehkäpä ensi viikolla.
Pistin osan taimistani maahan toissaviikonloppuna. Voivat mainiosti, vaikka yhtenä yönä olikin pakkasta. Suojana ollut lakana oli jäykkä levy aamulla, mutta taimet voivat hyvin!
Millään en jaksaisi kuskata kaikkia kasveja edestakaisin sisään ulos enää. Illalla jouduin kaiken kantamaan sisälle ja nyt mietin, olisinko niin laiska, että antaisin olla vaan. Puoli tuntia menee, kun kaikki kantaa ulos.
Minä pidän taimikipot aivan pokkana nyt tuvassa! Mitä niitä kiduttamaan tuonne hyiseen tuuleen? Sitten vasta taas aloitetaan, kun keli muuttuu lempeämmäksi.
Säätiedotus on eilisestä myöhäisillasta Ilmatieteen sivuilla muuttunut. Sama keli jatkuukin, eikä edes lauantaille nyt luvata enää yhtätoista vaan seitsemän lämpöastetta. Näin keskellä Suomea siis.
Meillä on eilisestä muutosta sen verran, että nyt ei enää luvata pakkasia yöksi, vaan alimmillaan on nyt luvattu 0 astetta. Eilen oli viiden vuoden ennustuksessa vielä -2 joku yö.
Kiitos, Sand, kun annoit synninpäästön Siispä minäkin pidän omani sisällä, kunnes lämpiää.
Hehe, jo on lämpiämässä, kun viiden vuoden ennustuksissakaan ei luvata kuin muutama -2 yö!! Pakko oli…
bee ehti ensin. En olis minäkään malttanut olla ihmettelemättä pitkälle meneviä ennustuksia.
Bee, jokainen aste, joka pysyy plussan puolella, on tärkeä
Nuo ennustuksethan muuttuu päivittäin, ei niihin todellakaan voi luottaa. Niiden lukeminen tuntuu vähän samalta kuin horoskoopin: uskokoon ken tahtoo
Jopas jopas, että oikein viiden vuoden ennustuksia! On ne kehittyneitä nuo säätieteilijöiden laitteet…
Vanhan kansan ennustushan se pitäisi meille kaikille riittää: ei arkoja kasveja maahan ennen kesäkuun kymmenettä päivää
Ja toinen viisaus: Suomen suvi on lyhyt, mutta vähäluminen.