Karaisu = totuttaminen ulkoilmaan

No nyt vasta huomasin, mitä olin kirjoittanut :smiley: :D. En edes been viestissä huomannut mitään ihmeellistä :smiley:

pomppivaa nauruapomppivaa nauruapomppivaa naurua, no minä jo mietin, että mitä?

Onneksi kannoin viime yönä rehut sisälle. Oli alimmillaan käynyt parvekkeella +3.4 ja siihen yhdistettynä tuo tuuli… Olis varmaan käynyt kalpaten. Nyt saavat olla ruukut sisällä muutaman päivän, ei jaksa eikä edes ehdi roudata, kun työt haittaa harrastuksia.

Aika kylmäähän sitä luvataankin ihan viikonloppuun asti. Minun taimet saa kanssa valloittaa asunnon.

Ei siellä ole edes nyt päivällä niin lämmin, että raaskisin retkottavia amppelitomaatin taimia viedä päiviksi sinne kylmettymään ja katkeilemaan.

Arktista menoa!

Jos taimet on olleet ulkona jo monta viikkoa ja nyt niitä tuodaan useaksi päiväksi sisätiloihin kylmän sään vuoksi, niin kestääkö se uudelleen ulkoiluun totuttelu taas miten kauan? Kunhan mietin.

sitä miettii moni muukin. eipä tämmöistä kahden viikon vappu-kesää ole ainakaan naismuistiin koettu. mukavaa tämä puutarhailu; vanhallekin löytyy aina uusi kohta, joka täytyy kantapään kautta opetella:_)

Minä en koskaan ole virallisesti karaissut yhtään mitään. Vien pihalle, kun siltä tuntuu ja jos tulee yllärikylmiä vielä pitkän ajan päästä istutuksen jälkeen(kuten joskus jopa juhannuksena!) panee sitten ämpäriä ja mitä sattuu hätäpäissään keksimään kasvien päälle peitoksi.

Kasvienhan on joka tapauksessa totuttava myös lämpimissä maissa melkoisiin lämpötilan vaihteluihin yön ja päivän välillä.

Kun Suomessa usein lämpimässä asutaan sisällä myös yöt ja kesän tullen yöt ovat ulkonakin lämpimiä, eivät ne kasvit tiedä, ovatko pihalla vai sisällä. Luulevat varmaan sisällä, että onpas pilvistä.

Minä otin ja vein taimilaatikot avokuistille, kun alkoi tuntumaan että tarviivat vähän enemmän valoa vaikka lamppujen alla ovatkin. Hetken päästä tajusin että siellähän tuulee vähän turhan kylmästi… joten virittelin harson päälle. Kuistilla ei ole vielä kaiteita, tai siis on kaidepuut, mutta ei niitä “aitoja”, joten kaidepuun yli sain harson ja tungin reunat laatikoiden reunojen alle. Tuli hyvät kasvutunnelit :slight_smile: Eiköhän ne siellä pärjää.

Jaaha. Ja nyt siellä sataa jotain... räntää ja ihan kuin rakeita. Pitäsköhän nuo raahata takas sisälle.

Puoli tuntia myöhemmin: Nonni. sisällä ovat taas ja meinasin jäätyä! Lämpötila on laskenut 9 asteesta 4 asteeseen.

iitissä +7, mutta valkoista tavaraa tulee taivaalta. En uskalla mennä katsomaan mitä.

Hyvä ketju tämä tällaiselle aloittelijalle. Olen itse vienyt kesäkukkien taimet (auringonkukkaa, krassia ja päivänsineä) parvekkeelle ainakin tunniksi pariksi kaikkina niinä päivinä, kun parvekkeen mittari on näyttänyt vähintään +10. Jos on ollut kylmempää, niin olen laittanut ikkunat auki ja parvekkeen oven rakoselleen ja tuulettanut taimia edes sillä tavoin.

Tuulihan täällä meren rannan tuntumassa käy aina, enempi tai vähempi. Jos on oikein tuulista ollut, mutta asettamani lämpöraja kuitenkin ylittynyt, niin olen laitellut taimia parvekkeen lattialle seinän viekkuun, johon tuuli ei niin ota.

Onkohan tämä menettely ok, vai tulisiko olla ehkä varovaisempi tai kenties karskimpi? Ainakin vielä enimmäkseen hengissä näyttävät olevan…

sinne joutuivat/pääsivät - kumpikohan on oikea sana? - kaikki taimet, jotka eivät jo ole pysyvästi olleetkin parvekkeella. tomaatit, paprikat, kelloköynnökset.

daturat ja pelargonit taidan uskaltaa jättää jo olemaankin.

Minä karaisin kellarissa ollutta klematista kunnolla, siinä oli jo nuppujakin.

Oli ulkona ruukussa 8 asteen pakkasessa ja kaikki uudet kasvaimet lerputti aamulla…minä tollo ;((

mai-lee: mitkä taimet/ kasvit olet jo uskaltanut jättää yöksikin parvekkeelle? Kuinka lämmin parvekkeesi on?

Pohdin tässä juuri, että uskaltaisinko pelargoneja jo ulkoiluttaa, nyt en ole niitä vielä vienyt ulos lainkaan. Ja tuo "ulkotila" on siis lasitettu parveke.

kunhan ei ole pakkasen puolella niin pelakuut pärjää.

Meillä kun ei ole lasitettua vaan tavallinen terassi, niin taimet eivät ole vielä nokkaansa ulos näyttäneet.

Tänne luvataan viikonlopuksi 15 - 17 astetta - uskoisiko? Jos, niin pääsevät varjoon hetkeksi totuttelemaan. Tuntuu, että karaisu on minulla tänä vuonna kovasti myöhässä verrattuna aiempiin, mutta kun on pakkasta öisin ja + 1 - 3 päivän huippulämpötilat, niin ei paljon viitsi tomskuja ym ulos viedä…

Muistakaa sitten aloittaa ulkoilutus ihan esim. puolesta tunnista pihalla, ei suorassa auringossa eikä kovassa tuulessa, ja siitä sitten päivittäin (jos on tarpeeksi lämmin) pidennätte aikaa, sitten harson alla aurinkoon vaikka puoleksi tunniksi jne jne, kunnes lopulta kasvit saavat viettää jo pihalla öitäkin!

Ettette turhaan menetä rakkaudella kasvatettuja taimia.

Ja sitten: valkoiseksi muuttuneet lehdet ovat auringossa palaneita. Pelkkä lehtien nuupotus on järkytystä ulko-olosuhteista, tuulesta ym, mutta valkoiset lehdet kuivuvat eivätkä tokene enää. Kasvi toki voi toipua.

Oi, siispä menen kiiruusti raahaamaan kaikki pelargonitkin partsille, mittarin mukaan nyt +6 astetta.

perennojen ja kaksivuotisten pienet siementaimet ovat olleet heti itämisestään asti puolisentoista viikkoa nyt. - eilen vein daturat ja pelakuut - siementaimia myös. itse asiassa piti nostaa ne vielä yöksi sisään, kun lämpö laskee alle +10°C mutta uni voitti ja sinne ne jäivät. kovin pahoin ei ilmeisesti käynyt; kaksi daturan lehteä vähän lurpottaa.
alle viiden asteen on öisin jo tänä ulkoiluaikana mennyt mutta esim viime yönä oli täällä korkealla minimi +6.9°C. päivisin on auringon paistaessa kolmekymmentä ja usein ylikin niin, ettei lyhyen yön aikana ehdi lämpö pudota enää kovin alas. katutasossa kyllä vielä joudutaan rapsumaan autojen ikkunoita...
nyt ei hkiin uhata enää kuin ensi yöksi pakkasta. huomenna ilmeisesti sisäkukat (kaktukset ja kliiviat ainakin) joutuvat ulkoruokintaan. aion riskeerata ja istuttaa paprikatkin ruukkuunsa suoraan ilman koulimisvaihetta. olutmukit "ansariksi" kumolleen päälle:-)

mökillä olen kesäkukkien ja lehtikaalin taimet siirtänyt ns taimikaappiin kuistille. siellä meni vielä ainakin parina yönä pakkaselle, mutta kaapissa harsojen/muovien suojassa taimet pärjäävät.

Siivouspäivänä kaikki oli ulkona varmaan 5 tuntia. Nyt aion pitää viherhuoneen ikkunat ihan auki muutaman tunnin noin opetusmielessä.

Ai mikä ulkoilutus, kun mittari näyttää 2,9 astetta. Kai sitä pitää ikkunat kuitenkin edes hetkeksi avata. Paitsi etten ylety avaamaan niitä, kun taimipöytä (1x2 m) on justiinsa siinä ikkunoiden edessä :smiley: