Karaisu = totuttaminen ulkoilmaan

Mä alan ulkoiluttaa kanssa aikaisintaan sitten kun pääsää kunnolla plussan puolelle. Terassia ei ole lasitettu ja on vielä aamusta varjon eli pakkasen puolella…

Kylmästi kannoin kerralla kaikki kasvariin, aremmat lämmitettyyn vauvalaan ja muut multapenkin päälle harson alle. Amppelitomaatit istutin amppeleihin lauantaina ja nyt olen nostanut ne vauvalasta kasvarin puolelle päiväksi ja jättänyt vauvalan “oven” auki niin että ilma kiertää sielläkin. Pelargonit ja niiden pistokkaat on myös kasvarissa, styrokslaatikossa ja öisin tuplaharsolla suojattuna, päivällä nauttivat auringosta vähän harsolla kovinta porotusta varjostaen.

En minäkään niitä edes takas kuskaa. Kasvariin jäävät kun sinne pääsevät. Joku voi aluksi säikähtää ja kasvu hetkeksi pysähtyä, mmutta ei se niin vaarallista ole.

Juu kans en jaksa yhtään pelata sitä sisään-ulos karaisua kasvien kans. Kasvariin, harsoa jos tarvii ja ne jotka menee ulos menee sinne suoraan, vadän niidenkin päälle harsoa muutaman kerroksen ja jätän ne sinne pariksi kolmeksi päiväksi. Viimevuonna osa jäi harson alle, ulkona, yli viikoksi, mut ei se näyttänyt kasvutahtia haittaavan. Se on tää peruslaiska luonne… =D

Kun olisikin se kasvari…

täällä kotona se on helppoa: parvekkeen ovesta vain ulos pöydälle. siinä nousi lämpö äsken +18°C. tomaatit, paprikat ja kelloköynnökset pääsivät ottamaan auringonkylpyjä.

aamulla unohtui, että onhan siellä taimikaapissa persiljapurkitkin. - nyt vaan on semmonen ongelma, kun pitäisi pystyä siirtämään taimia kodin ja mökin välillä, mutta kuinkas teet, kun aamulla lähteissä on niin kylmää, ettei edes paksusti sanomalehteen käärittyjä uskalla ulos viedä.

Tee anita kuten minä, ja muovita kuisti tai terassi.

Terassien muovitus ei onnistu, kun ei ole katosta. Kuistin voisi yrittääkin muovittaa, jos tuo mies siihen suostuu. Oli suuret suunnitelmat lasittaa tänä keväänä pikkuterassi ja kuisti, mutta sitten tuli tuo tulojen vähentyminen…

Tuli karaistua jouluruusu, jaloangervo ja kukkiva särkynyt sydän kohtuu huolella. Olivat sitten koko yön ulkosalla :frowning: Mittari kertoo pakkasta olleen yli 6 astetta. Sydän on totisesti särkynyt, angervo jouluruusu moksiskaan. Voihan olla että kuistilla ei ollu ihan niin kylmä.

Voih… toivottavasti sydämesi vielä puskee uutta alkua juuresta…

Arvatkaas, miten täällä kävi. No, kutsuin sittenkin terassilasitusfirman miehet arviokäynnille:) Loppuviikosta pitäisi tulla tarjous. Mutta täksi kevääksi lasit ei enää ehdi :frowning:

Tipilintu, pidän peukkuja, että sydämesi selviää.

tänään ulkoili ensimmäistä kertaa osa liljoista ja daalioista. Daaliat on sellaisia hujoppeja, että olisi syytä tanakoitua. Kasvariin olen vienyt muutamana päivänä pienen määrän taimia harjoittelemaan. Rahkeet ei riitä enempään kun kukas lapsia vahtii jos äiti juoksee kasvihuoneessa koko aamupäivän. Ulkoilevat taimet siis vuorottelee.

Tänään aattelin varovasti alkaa ulkoiluttaa tomskuja etc, mutta mittarissa miinus viis just joten…saa ehkä odottaa hetken?

Niin kun ei oo sitä kasvaria…ja piti laittaa niin aikasin kaikki kasvaan…

Mitenkäs isoja taimia voi alkaa pitää viileämmässä? Minulla on sisällä kasvamassa kaikenlaista kesäkukkaa ja vihannesta, ja useimmat ovat vasta noin 3-8-senttisiä. Kun olisi esimerkiksi ruokapöydälle joskus muutakin käyttöäsilmän isku, siirtäisin mieluusti edes osan tuohon lämmittämättömälle sisäkuistille, jossa on päivisin tätä nykyä noin 8-10 astetta lämmintä. Öisin on vielä kylmä, hiponee nollaa, mutta voisin nostaa taimet öiksi sisäpuolelle. Pärjäisivätköhän nuo, jos vähitellen totuttaisin? Ja mitä luulette, välittäväisivätkö kasvit moisesta luonnottomuudesta, että ovat päivät viileässä ja yöt huoneenlämmössä?

Mihin muuten te muut saatte taimipurkkinne mahtumaan? Kun luen näitä juttuja, toisilla on satojakin taimia kasvamassa...

Henkilö, ei niitä taimipurkkeja tahdo saadakaan mahtumaan. Aika viileään olen koulitut purkit kyllä laittanut, verannalle, joka on päivällä joskus jopa +20 ja yöllä mitä lie alle +10. Ei ne siitä ole nokkinsa ottaneet, kasvu taitaa vähän hidastua. Pakkastahan ne eivät kyllä kestä yölläkään.Vihanneksist ajkotkut n tosi kylmän arkoja. Ja kaikki pöydän malliset on kohta käytettynä ja purkkeja päällä.

Alle viidessätoista asteessa ainakin joidenkin kasvien kasvu pysähtyy. Ja tomaatti ei pölyty.

Henkilö, älä laita ainakaan tomskuja, paprikaa ja chiliä niin kylmään.

Ja meidän isännälle kerroin ilouutisen, että jo 5 - 6 viikon jälkeen saa taas käyttää ruokapöytää. Siinon meinaan kaikki taimet ny.

Eikös esim. orvokki kestä pakkastakin, niin onnistuisiko muutaman sentin taimilta kasvukin vähän viileämmässä?

Nyt vasta lähtivät minun taimeni ensimmäistä kertaa lasitetulle terassille ulkoilemaan.

Mä päätin hoitaa taimihyllykön kasvien karaisun helposti. Kun en jaksa jokaista dyno-vuokaa ulos kantaa, niin avasin vain oven, jonka edessä taimihyllykkö on. Ulkoa tulee viileää ilmaa ja aurinkokin siirtyy sinne iltapäivällä, mutta ei liian voimakkaasti paista suoraan taimiin.

Yläkerrasta taimet on sen sijaan pitänyt kantaa ulos. Laskin, että 300 askelmaa tulee edestakaisin päivän aikana niistä uloskannoista. Tämähän käy jo ihan kuntoilusta :)