Kärhö siemenestä

Kärhöjen siemenkylvöjen vinkkejä minä tarvitsen kovasti nyt. Mantsuriankärhöä ja kellokärhöä kylvin normaaliin multaan ja olen pitänyt puoliviileässä, mutta valoisassa paikassa noita purkkeja. Kylvöstä on kohta kaksi viikkoa, mutta mitään ei vielä näy pinnalla.

Lykkää ne purkit viikoksi tai kahdeksi jääkaappiin kylmäkäsittelyyn ja tuo sitten uudelleen valoisaan ja lämpimään.

Minullakin on mantsuriankärhön siemeniä jääkaapissa. Lisäksi siellä on ''Romantikaa'' ja ''Valge Daamin'' siemenöitä. Katsotaan tuleeko niistä mitään...

Minä kylvin 13.3:ta kahta eri kärhöä ruukkuun. Ne on tähän asti olleet parvekkeella, lämpötila on ollut -2:ta +15:sta. Plusastetta en tiedä kunnolla kun ei ole mittaria. Eteläparveke laseilla lämpenee kyllä päivän mittaan ihan mukavasti.

Mutta Sandin kanssa sama ongelma: ruukut on ihan hiljaa. Pitäiskö ne nostaa sisälle? Kylmäkäsittelyn ne on kyllä saaneet. Vai haittaako se et partsilla on ollu aika lämmintä välillä?

Itävätkö kärhöjen siemenet pinnalla vai mullasta?

Lueskelin juuri kärhöjen siemenpussien ohjeita. niissä kehotetaan kylvämään kostutettuun multaan harvakseltaan ja kevyesti peittäen. Ruukut pidetään +20 C muovilla peitettynä kunnes siemenet itävät. Taimettemumisen jälkeen siirretään viileämpään ja valoisaan paikkaan.

No ei ihmekkään ettei ne tuolla partsilla kasva! No voi vattu sentään...

*ryntää avaan partsin ovia*   Kärhö parat!

Merivalle kiitos ohjeesta! Omat siemenet ovat suoraan eräästä kärhöstä saatuja - ilman käyttöohjepussia kieli ulkoa

Osa kärhöistä tarvinnee kylmäkäsittelyn, osa ei - ei välttämättä huono vaihtoehto se partsi...

Laitoin sinistä alppikärhöä itämään. Pitäisiköhän nostaa parvekkeelta sisätiloihin?

Löysin eilen yhden siementupsukan ''Inspiration''-kärhöstä. Laitoin ne nyt multaan sisälle. Ovat ainakin saaneet kylmäkäsittelynkin ihan luonnollisella tavalla.

Hih Hei!

Toin nuo kärhösiemenruukut 25.3 sisälle ja nyt on eloa havaittavissa keltaisen kiinankärhön ruukussa! Siemenet sain Oulun seudulta. Hendersonii jatkaa vielä mykkäkoulua.

Lunttasin klorofyllistä että jalommat kärhökkeet voivat itää vasta seuraavana vuonna. Eli jos mitään ei kuulu, niin laittakaa jonnekin puutarhan nurkkaan kesehtimään kylvökset ja tarkistakaa tilanne keväällä 2008.

Kylvin viime talvena jonkin kärhösekoituksen ja parin pensaskärhön siemeniä. Saivat kylmäkäsittelyn ja kesällä piti lämmintä riittämän samoin kuin kosteutta. Siitä huolimatta ne jukuripäät itivät vasta elo-syyskuun vaihteessa. Yöpakkaset ja talvi tulee aina ajallaan, jolloin minulle hätä, että mitenkäs mun sirkkalehtiasteella oleville kärhön taimille oikein käy. Otin ruukut sisälle ennen hallaöitä, pidin niitä 5-10 asteessa, paikassa oli huonosti valoa, muttei kuitenkaan pilkkopimeää. Talvella sirkkalehdet kuivettuivat pois ja ajattelin taimien kuolleen. Pidin kuitenkin mullan tuoreena, en märkänä, ja nyt viikonloppuna huomasin astioihin ilmaantuneet pieniä piippoja eli kasvuun ovat lähdössä  hymy.

Minä myös nakkasin syksyllä hätäpäissäni pienet kärhöt makuuhuoneen ikkunalle. Niistäkin kuivui lehdet pois mutta kyllä kevään lisääntyvä valo tekee vain ihmeitä!! Molemmat hengissä, mitä sitten lievätkin... naurua

Miltähän mahtaa näyttää kiinankärhön alku?

Tässä pagodikärhön siementaimi tältä keväältä.

Kiinankärhön siemenet olivat pagodikärhön kanssa yhtä pitkässä kylmäkäsittelyssä mutta itivät melkein kuukauden myöhemmin ja niissä on vasta tuo sirkkalehtipari + uusien oikeiden lehtien pienet alut mutta jotain osviittaa saa tästäkuvasta siis.

Kiva nähdä minkä näköinen on tuo kärhön taimi jos sattuu itselläkin kasvamaan.

Tuota... ed. sivulla neuvottiin taimettumisen jälkeen siirtämään ruukut viileään ja valoisaan. Onko paljon haittaa jos majailevat huoneenlämmössä? ei oikein ole tota "viileää" tarjolla.

Mites sitten.... Ne varmaan pitäis koulia. On hirmu pitkän (n. 4cm) varren päässä pikkuset sirkkalehdet. Istutanko uudestaan niin että on sentti vartta ja sitten sirkkalehdet? Siis istutan tosi syvälle? Ne on nyt aika hontelon näköiset....

Noissa kärhön siementaimissa tuntuu olevan aika paljon vaihtelua vaikka kaikki kasvavat samoissa olosuhteissa; osa on kompakteja, osa on riipakkeita. Olen kasvatellut huoneenlämmössä mutta lisävalaistuksella, tosin nyt jo vähentänyt lisävalaistusta. Sisäkasvatuksessa suosittelen kyllä mahdollisimman viileää ja valoisaa paikkaa, patteri ikkunan alta pois, jos hohkaa lämpöä; muuten siirtyminen sisätiloista ulko-olosuhteisiin vaatii pitkän totuttelun ja on pitkään työlästä purkkeja sisään ja ulos roudaillessa... silmän isku

Olen järjestään kaikki kasvini koulinut sirkkalehtiin asti; vielä ei ole yksikään taimi siihen kuollut, mutta takuita ei tietenkään voi antaa....

Clematis integrifolia eli kellokärhö, siemenestä alkuun, on noin 3 vkoa ollut hiljaa, mitään ei näy, ei kuulu... laitankohan jääkaappiin, kun on ollut tuossa pöydällä..hmm.. odotellaan...