Kärhö siemenestä

Sinitalvikki, laittaisin kellokärhön kylmäkäsittelyyn, ei taida itää muuten. lunttasin googlaamalla 

Nyt näyttää jotain vaal.punaista näkyvän, ihan muutama vaan, onkohan ne alkamassa itämään? Uskaltaakohan enää laittaa kylmään niitä? Uups, kun olen epätietoinen..

luulisi että jos itää niin ei kannattaisi laittaa enää kylmään, eikös sen kylmään laittamisen ideana ole juuri tuon itämisen saaminen alkuun...?

Minulla on nyt itänyt mantsuriankärhön lisäksi yksi kellokärhö! Yeaahhkieli ulkoa Keräsin siemenet viime syksynä erään ihmisen kärhöpensaista ja kylvin maaliskuun puolivälissä ruukkuihin. Mantsuriankärhöistä tuo yksi iti aika pian ja tuon kellokärhön alun huomasin tänään. Taimiruukut ovat olleet jonkin aikaa lämmittämättömässä kasvihuoneessa pöydällä.

Pitäisikö kärhöjen pienet sirkkataimet suojata auringolta kasvihuoneessa vai kuuluisiko purkit nostaa ulkoilmaan peräti?

Ei ole vieläkään kuin yksi taimi molemmista kärhöistä itänyt.

Turvallisinta on pitää ne taimet tasaisissa olosuhteissa. Aurinkoa -mutta ei liikaa. Ulkoilmaa -mutta ei äärimmäisiä lämpötilojen vaihteluita. Ja tasainen kosteus, aurinko saatta yllättäen kuivatta pienen ruukun mullan ihan kokonaan.

Kiitos Vanda! Nostan ruukut pois kasvihuoneesta, koska siellä on niin jyrkät lämpötilavaihdokset.

Miten hoidan kiinankärhösiemenkylvöstäni jatkossa? Minun pari vuotta sitten kerätyt siemeneni itivät.

Minä olen vienyt kiinankärhön alkuni parvekkeen lattialle. (Julkisivuremppa valmistui ja nostin minikasvihuonehyllykön sinne). Laitoin kaikki jäljellä olevat taimet (syrikkä, kreikanakantti, risiini, pari kallionauhusta, ritarinkannuksia) viileälle betonilattialle puolivarjoon, koska hyllykön ylemmissä osissa lämmöt nousee liikaa. Näyttävät tykkäävään, pituutta on jo 16-17 cm, olen antanut vettä ja Subsralia.

Mutta mutta apuva: istutanko kärhön kohta pihalle vai jatkanko parvekekasvatusta ja talvetan kylmäkellarissa?

Kouli nyt vähän isompiin astioihin ja kun ne ovat vahvistuneet istuta ulos penkkeihin talvehtimaan.

Isompaan ruukkuun pitää minunkin muistaa koulia pienet kärhöntaimeni, sillä jos istutan ne suoraan johonkin maahan, unohdan vierihoidon ja muun kastelun ja parhaaksi lykyksi siivoan oudon otuksen rikkaruohona ensi keväänä. Yhden kärhön alun olen hukannut johonkin tänä keväänä jo. Luultavasti kompostiin.

Mie lykkäsin jostain ketjukirjeestä ottamat kärhön siemenet multiin tällä viikolla. Purkki nököttää muiden perennakylvöjen kanssa kasvarissa...mahtaakohan siitä tulla mitään tänä kesänä?

Minä myös otin keltaisen kärhön siemeniä ja nyt ovat jo ainakin 20 cm pitkiä. Kylvin ne jo keväällä, oiskohan ollut maaliskuussa.. maahan en ole vielä istuttanut. Paikka täytynee vielä tarkkaan harkita.

scaleo, uskon, että nuu tarkoittaa tätä ketjua.

siellä, missä viimeks olit, klikkaa ylhäältä “asiaa lajeittain”, sitten kohtaa “kärhöt” niin löydät tämän otsikon…

Josko tämä nyt sitten olisi se oikea "lokerikko"kieli ulkoa, mutta en kuitenkaan omiin kysymyksiini löytänyt vastauksiasurullinen. Enpä  taida enää kolmatta kertaa "kehdata" kyselläsilmän isku!!!

Joulupukin lahjani An Illysttrated Encyclopedia of Clematis sanoo: leikkaa pois höyhenmäiset osat, jos niitä on, varo, ettet vahingoita itse siementä. Kylvä harvakseltaan ( 6 - 12 mm välein) kosteaan kylvömultaan, peitä ohuesti kylvömullalla ja lisää pintaan vielä edelleen ohuelti soraa tai hiekkaa. Laita ruukut kylmälavaan tai kylmään kasvihuoneeseen valoisaan paikkaan, mutta ei suoraan auringonvaloon. Pidä kylvös kosteana, mutta ei märkänä. Itäminen tapahtuu ´epäsäännöllisesti´, useiden kuukausien tai vuosien aikana. Ekasta kylvöksestä minulla on itänyt kolme C tanguticaa : ). 

Jackmanniin hahtuvamyttykylvöstä on itänyt pari tainta. Edelliset kylvökset ovat viettäneet koko talven aika pienissä kipoissa ja niissä on hyvät alut nyt. (Kippojen vieressä oli uusi kippo, jossa hyvä taimen alku ja siinä omakätinen tekstini: kesäkullero :} - kaikkea sitä epähuomiossa kylvää ja unohtaa)

Voi, kun muistaisin nuo kärhölapset ruukuttaa isompiin ruukkuihin hyvin pian!

Siis herranjee, en ole koskaan tajunnut että noita jalompiakin kärhöjä voi lisätä siemenistä!!! Minä olen vaan aina heittänyt kaikki hahtuvapallot menemään, voi minnuu hölmöä! Nyt pitää syksyllä katsoa tarkasti ja ottaa jemmaan kaikki. Niistähän voi tulla vaikka mitä ihmeellistä, kun monenlaisia kärhöjä kasvaa vierekkäin. Eikös ne risteydy keskenään.

Voihan sinulla olla kärhönpoikasia pitkin kukkapenkkiä, jos tarkasti katsot!

Mantsuriankärhön alut ovat siinä ja siinä isohkoja, että minun tulee piakkoin niille lopullinen kasvupaikka päättää. Nuo olivat Tuurin reissun tulosta suoraan kasvista luvan perästä saatuja ja pikahätäpakkaukset siemenhahtuville tein jostain aanelosen palasesta :}

Vielä vähän jatkokertomusta kärhöviljelykseltäni:

Viisi hyvää tainta kellokärhössä yhdessä pikkuruukussa, joka vietti koko viime talven multaan painettuna lautareunuksen sisäkulmassa ja yksi tällä hetkellä näkyvissä oleva pieni piippa mantsuriankärhössä. Kellokärhöt äsken koulin isompiin astioihin, mutta tuota mantsuriankärhökipollista en vielä uskaltanut hajottaa. Toivottavasti en ole sekoittanut purkkien lappusia. (lapuissa näkyy terävänä teksti valonkestävällä tussilla kirjoitettuna jo melkein hajonneeseen maitopurkkisuikaleeseen)

Viime vuoden alussa kylvetyissä kellokärhöissä on nuput.