Kiinankärhön ja alppikärhön siemenet itivät, kiinankärhö kasvaa tosi lujaa. "Kuivakukkana" minulla on ollut saamiani alppikärhön siemenhahtuvia maljakossa, mutta minkähän kärhön ovat ne keltaiset siemenhahtuvat? en ole hoksannut maljakkoasetelmaani purkaa ja tökkiä multiin, nyt sitten kokeilen.
Viime vuonna Prismasta ostetuista kellokärhöistä tuli ainakin kolmea erilaista kärhöä, ei paha:) Valkeakukallista,
lilakukallista ja rosan väristäkin oli joukossa joka oli myös pussin päälle kuvattuna.
Aika mukava saldo pieniä kärhövauvoja on meilläkin taas kasvarissa. Kyllä se siemenkasvatuskin onnistuu - tosin joskus itäminen saattaa jäädä “ensi vuoteenkin”. Mutta kun malttaa odotella…
Alppikärhö tekee paljon pieniä siementaimia ympärilleen, jokapuolelta löytää pieniä alkuja…mikäs sen mukavampaa
Kärhöjen siemenkylvössähän on sekin hauskuus, että emonsa kaltaisia niistä ei suinkaan aina tule, jos pihassa on muitakin kärhöjä.
Minä olen ollut epävarma kärhön taimien kanssa sen suhteen, pitäisikö niitä pitää varjossa? (Kun isoille suositellaan katvetta tyveen)
Sand, meidän kärhöt ovat tosi aurinkoisella paikalla ja kukkivat paremmin kuin ne, jotka ovat varjommassa.
se siinä onkin kivaa kun ei tiedä minkävärisiä kärhöjä saa kun laittaa siementaimen kasvamaan, viimeksikin tuli hennon vaaleanpunainen Kärhöjen tyvellä ei ole mitään, mutta isokukkaisten clematisten eteen olen laittanut kasveja.
Nuo pienikukkaiset eivät varmaan mitään tarvikaan, ainakin hyvin kasvavat ilman mitään istutuksia.
Löysin tänään isosta istutuslootasta, johon aina upotan kärhöpöntöt, muutaman kärhön siemenhaituvan. Olin ihan onnessani että jee, nyt minä voin kokeilla siemenkasvatusta… kunnes aloin etsiä kuvaa kärhön siemenestä… siinä päässähän pitää olla se siemenpallukka, ehhhhh. Yhdessä peräti oli! Nyt pitää sitten olla 100% itämisprosentti tuon yhden ainokaiseni kanssa. Toki on siemenellä emona ja isukki voi olla joko Toki tai Blekitny Aniol.
Jackmanniin siemenhahtuvasta näyttäisi ikään kuin yksi taimi olevan nousussa. (Tämän kevään kylvös.)Suonette anteeksi, jos saman tiedon olen iloissani tässä samassa otsikossa jo aiemmin julkistanut, mutta äsken kasvihuoneella touhutessani tarkistelin ruukkujen pintoja enemmälti.
Huomena sen näkee, mitä kaikki kasvarini kärhöjen siementaimet ovat tykänneet parin viikon "mökkitauostamme". Koulittuina tai siihen valmiina alkuina siellä oli ainakin siperiankärhöä, saksankärhöä, tuoksukeltakärhöä, kiinankärhön pariakin muunnosta, sekä perenna-kärhöjä useampaa eri lajiketta. Ja aika monta purnukkaa, joissa ei vielä näkynyt kasvua joko ollenkaan tai sitten ihan alullaan…
Herraisä, kun nyt vasta tajusin että minullahan on viisi kärhövauvaa :
Johan on suttunen kuva, mutta kuitenkin. Mitä näille pitäisi tehdä? Sisällä kylvetty ja sisällä lämpimässä itäneet ynnä kasvaneet. Mulla ei ole ikinä ollut kärhöjä, olen ihan pihalla. Siemenketjukirjeestä huvikseen otin muutaman siemenen ja kaikki iti. Pussukassa luki "clematis, climbing mixed".
MarjaBee, eihän vain olleet meidän äidiltä lähtöisin nuo kärhön siemenet…;))
Paljon mahdollista, siitä sinun köynnösketjusta ne muistaakseni otin. Mutta alanko nyt totuttaa niitä ulos ja joko on kiire erotella ne toisistaan omiin purkkeihinsa?
MarjaBee, isoimpia niistä voit koulia jo erilleen. Mitään kiirettä niillä ei kuitenkaan ole, omistani olen koulinut vain ihan muutaman saksankärhön ja kiinankärhö-muunniksista osan. Minä aion omieni totuttelun ulkoilmaan tuossa joskus juhannuksen tienoilla ja sitten vankimpia siirtelen maahan joskus heinä - elokuussa. Osa on taaskin varmaan sellaisia, että jäävät vielä kerran talvehtimaan kasvariin ennen lopullista sijoittamistaan.
Mutta - olettaisin - sinun laittavan omasi partsille??? Siellä ne voivat ihan hyvin olla ulkosalla aikaisemminkin… ovathan ne lämpimässä ja tuulensuojassa. Sopiva kastelu on tärkeää ja paahteelta suojaaminen.
Ok, kiitos, kyllä laitan parvekkeelle. Mutta ei siis hätää vielä.
Nyt meillä kukkii ihka ensimmäinen kärhö! Sain tämän muistaakseni kesällä 2006 varustettuna lapulla: "Kärhö, siementaimi -05". Pystyykö tästä kuvasta päättelemään kärhöni vanhempia?
Kaksi vartta kasvaa minulla nyt mantsuriankärhölapulla varustetussa kipossa :}
Tämä kärhö on siemenistä, en tiedä mikä ?
Se kipuaa palotikkaita ylös...
Kauniin tyylikäs ja vehmas seinusta! Miten lähellä alppiruusu on tuota kärhöä? Entä minkä ilmansuunnan seinä? (En ollenkaan utelias enhän :} Minä kun mietin kärhöille paikkoja koko ajan ja koska olen niiden kanssa aivan aloittelija, tuntuu kovin vaikealle)
Sand, tuo on pohjoisen puoli ja molemmat viihtyvät kyllä hyvin.Kärhö on melkein alppiruusun juurella, ehkä jotain 30-40 senttiä väliä.