Wau! Taidan matkia sinua :} Pohjoisen seinustallani ei ole kyllä tikapuita, mutta hyvää seinää on muutama metri. Ja uusi kukkapenkki, jossa on vielä paljon tilaa.
Voihan nenä! Etsiessäni vihannesten siemenpusseja siemenlaatikostani löysin vuonna 2004 kerättyjä Markham’s Pinkin siemeniä! Vieläköhän nuo itäisivät…?
Mikäs tuo Satuesin kärhö muuten oli nimeltään?
Ja tietysti Poppius kokeilee, itävätkö!
Jo on kärhöjen idätys siemenestä on kovaa puuhaa totean luettuani tämän ketjun. Otanpas mukavamman asennon tuolissa enkä hötkyä AINAKAAN KÄRHÖJEN SUHTEEN. Nakkaan pihalle ruukut jos eloa ei ilmaannu…
Niin mutta tee, Tipilintu, kuten minä tein sattumasiementeni kanssa (perennamaisia kärhöjä toki), jotka sain Tuurista hiekkakasvihuoneen haltijalta. Kylvin kukkaruukkuihin kevätkesällä, kastelin kesällä muistaessani, unohdin talveksi pihaoloihin ja kas. Ne itivät lähes jokainen siemen Vaivaa kun en nähnyt ollenkaan enkä ylihoitanut, onnistuin.
Näyttääkö kiinankärhön tai siperiankärhön taimi (ensimmäiset lehdet sirkkalehtien jälkeen)saunakukalta? Missään muissa siemenkylvöissä ei näy vastaavia taimia kuin kahdeassa kärhöpurkissa, ne on kylvetty eri aikoihin ja erilaisiin multiin.
Voisi olla ensimmäiset oikeat lehdet saunakukan kaltaisia. Ne ovat melko voimakkaasti liuskottuneita. Minulla on kokemusta vain potaniniin siementaimista, niissä huomaa jo aikaisin sen, että kasvi kasvattaa yhtä vartta. Se itse verso alkaa siis aikaisin kurkottaa korkeammalle.
Laitoin viime vuonna muutaman viinikärhön siemenen tomaattirasiaan kukkapenkkiin ja kevättarkastuksessa löytyikin pari ei-ehkä-rikkaruohon tainta, jotka nostin omiin purkkeihinsa. Onkohan nää kärhön taimia? Vasta kasvaneessa lehtipinnassa on samanlaista kuultavaa solukkoa kuin savikassa, mutta muuten nää ei minusta enää näytä siltä. Tökkäsin kuitenkin kepakon purkkiin, jos se alkaa kietoutua sen ympärille, on se ainakin köynnöskasvi.
Katsoin ensin kuvan ja vasta sitten luin tekstin. Savikalta näytti heti ja näyttää edelleen. Älä kuitenkaan minun sanaani luota
Kyllä se on savikka. Eikös nuo kärhön siemenet voi olla aika oikullisia, itävät milloin itävät:)
Tässä huono kuva kärhön taimesta - yritän sitä sanoa, että sirkkalehtien jälkeen alkavat tehdä suhteellisen paljon jo oikean kärhön lehden tapaisia lehtiä. Savikkaa kannatan siis minäkin.
Merlin, hyvä että laitoit kuvan. Omatkin ovat vielä senverran pieniä, ettei osaa sanoa ovatko rikkiksiä vai mitä. Näihin on sitten hyvä verrata!
Joo, nää taimikuvat on todella tarpeen, ainakaan itse en uskalla juuri kitkeä kuin tunnistamiani rikkaruohoja. Mulla on paha tapa ripotella siemeniä ympäriinsä - no, onhan sitten jännitystä, mitä mistäkin putkahtaa.
Savikkaa epäilin sen vuoksi, että näiden 30 vuoden aikana, jonka olemme tässä asuneet, en ole ikinä nähnyt yhtään savikkaa tontilla, kun ei kenelläkään taida olla kasvimaata. Kesämaalla niitä on sitäkin enemmän, ehkä olen jotenkin kuljettanut siemenen sieltä - eihän se lennä, eihän??
Oikeassa olitte, savikalta se näyttää yhä enemmän, eikä ole tietääkseenkään tukikepakosta. Eli yhtään kärhön tainta ei ole toistaiseksi noussut. Kannattaakohan vielä säilytellä? Siemenet pääsivät multaan myöhään viime syksynä ja viettivät talven kukkapenkin takalaitaan upotetussa tomaattirasiassa.
Aion ainakin omien kärhöistutusteni antaa kaikessa rauhassa majailla ainakin ensi kesän vielä. Josko vaikka nousisi jotain…
Teen aivan samoin, odotan vielä toisen vuoden : ).
PS. Tipi, oletko istuttanut siemeniä? ... minä ihan vain yksinkertaisesti kylvän.
Onkos tässä nyt sitten kellokärhö vai mantsuriankärhö?? Molempia olen kylvänyt. Viime syyskesällä istutin altaan verkolle ja nyt niihin tuli erittäin nättien nuppujen jälkeen tällaisia kukkia. Kasvit ovat matalia, osa on yksivartisia, osa vähän haaroittuneita.
Minulla muuten noiden keskellä kasvaa vaaleansinikukkaisen vuorikärhön (??!) pieni alku. Sen lehdet muistuttavat aivan mahdottomasti rönsyleinikkiä tai jotain vastaavaa. Alku ei paljon ole venynyt kesän mittaan ja toivon sen kasvattavan nyt juuriaan.
Merlin, onko sinulla tuolla taaempana tässä otsikossa sama kärhö, mitä tässä kysyn?
Anteeksi, Merlin, kuvasi onkin “Kellokärhö ja Tarhakellokärhö, Clematis Integrifolia-ryhmä” -sivulla.