Eipä mitään anteeksi pyytelemistä - kaunis C. integrifolia kasvamassa sinulla, Sand. C. mandchurica ei minulla vielä kukkinut, siemenestä kasvatettu siis myös, mutta kuvissa ja kirjassa muistuttaa lumikärhöä. Kukat ovat kenties hieman pienemmät ja niiden pitäisi olla tuoksuvat.
Ahaa. Kiitos, Merlin. Takapihan altaani verkolla ovat rivissä kaikki siemenkylvökärhöni, joiden joukossa pitäisi olla myös mantsuriankärhöä. Ellei sitten ole käynytkin niin, etteivät ne ole ollenkaan itäneiden joukossa.
“Suojaksi” kärhöille istuttelin pieniä, vielä tikkumaisia kurjenmiekkoja :}
Tänään kuuhailin pihalla ja tulin nyppineeksi kärhöistä siemen hahtuvia ja kuinka ollakaan sormieni väliin oli jäänyt tuleentunut siemen eikö äkkiä tutkiin jalokärhöjä uudestaan nypiin ja nypiin mitään ei löytynyt.
Sitten silmiini osui jotenkin erilainen hahtuva pallo siittä töröti joku
Ja siinä se oli tuleentunut siemen sen jälkeen ei tarvinnut nyppiä oppiin näkeen erilaisuuden hahtuva pallossa
Tässä kolme siementä tuleentuneiten siemenien se häntä oli paljon kovempi ja pitenpi kuin muiten
Tässä jo monta siementä
Valitan kuvien huonoa laatua mutta parempi kamera on mökillä ja tällä saa tosi huonoja kuvia hämärässä
Toivottavasti saatte selvää mitä tarkoitin jos jotakin kiinnostaa kerätä siemeniä jalokärhöistä niin ei tarvi kaikkia hahtuvia nyppiä
No kuules, juuri kaksi päivää sitten noita samoja juttuja hämmästelin omassa Piilukärhössäni, en ole koskaan ennen nähnyt kuin niitä hahtuvia.
Onkohan kärhöillä nyt jokin babybuumi meneillään kun olen katsellut omaakin kärhöä että osa siemenhaihtuvista näyttää itämiskykyisiltä! Olisin kyllä onnesta soikeana jos onnistuisin kasvattamaan isokukallisen kärhön siemenestä. Pensaskärhöjä olen kyllä onnistunut kasvattamaan mutta en isokukallisia. Koskaan ennen en ole jalokärhössä nähnyt kunnollista siementä.
Mumimyylle kiitos kuvista, joiden takia kävin tänään tarkastamassa omien kärhöjeni hahtuvapallot. Löysin muutaman turvonneen siemenen ja tajusia aikaisemmin kylväneeni tuhkamunia. Ilmankos kärhöjen siemenkylvöni eivät ole onnistuneet. Ihan uskomaton fiilis kärhöjen vierellä kun tajusi, että tällaisia niiden itämiskykyisten siementen pitää siis olla. Onneksi tuli rautalangasta väännetyt kuvalliset ohjeet.
Mistä näitä hyviä vinkkejä oikein tulee? kerrassaan hyvä vinkki, tälläkin kertaa
Onko pelkkää toiveajattelua vai ovatko nämä itämiskykyisiä?
Yleensä kärhön siemenhaihtuvat näyttävät minusta siltä kuin tässä kuvassa oikealla:
Mun mielestä nuo ylemmät ovat vielä “raakoja”.
Joo raakoja, mutta tarkotin onko hedelmöittyneitä?
Flora vastaus on kyllä hyviltä näyttää anna kypsyä rauhassa.
Kiitos vielä Mumimyylle itämiskykyisen siemenen kuvasta. Kokonaista kaksi tuleentuneen näköistä ruskeaa siementä laitoin eilen maahan ja nyt vaan odotellaan. Aikaisemmin olen siis kylvänyt pelkkiä hahtuvia. Ei ihme, että tulos on ollut huono.
Koska kärhön siemenet pitäisi laittaa multaan..... syksyllä vai vasta keväällä ?Tarvitaanko esikasvatusta ?
lillifi, on erilaisia kärhöjä, osa hyötyy kylmäkäsittelystä, osa ei. Itävät noin 30 - 365 vuorokaudessa. Jos haluat yrittää nopeasti, aika hyvä yleissäntö on: kylvä kosteaan hiekkamultaan tai vermikuliittiin, pidä 4 vk lämpimässä +20, sitten 8 vk kylmässä - 4 - +5 asteessa, ja taas lämpimään. En kylväisi itse ennen joulukuuta. Herkemmän taimen antaisin olla ruukussaan ensimmäisen talven yli, alppi- ja kiinankärhöt pärjää kyllä maassa.
Kiitos Merlin. Tuli keräiltyä erilaisia kärhön siemeniä tutuilta ja omastakin... olisi hienoa jos saisi lisättyä niitä siemenistä.... ompa nämä pentin sivut hienot, kaikkeen löytää vastauksen, varsinkin ammatilaisilta / paljon kokeneilta
Tällaisia niistä siemenistä sitten tuli. Nämä ovat lupaavimman näköiset ja minusta nämäkään eivät ole kauhean lupaavan näköset. Mutta laitan ne nyt kuitenkin jonkun ruukun juurelle. Emona ''Rouge Cardinal'':
Mistä kärhöstä käytetään nimeä "talvipuutarhankärhö"?
Kiinankärhöllä on kaikkein kauneimmat hopeiset siemenhahtuvat, kestävät koko talven.
Ymmärsinköhän oikein nuo Merlinin ohjeet;eli kokonaiset 4 viikkoa kosteassa lämmössä ja sitten kahdeksi kuukaudeksi ulos?Ei taida miun pagodikärhöt sitten ehtiä täksi kesäksi…Miksi se lämmin,kostea kausi pitää olla niinkin pitkä?Kannattaako yrittää edes oikoa ?Pussin päällä sanottiin vaan,että kostea ja lämmin ja itää muovihupun alla (jos nyt tulkkasin oikein).
minulla clematis chiisanensis 2 kpl 34 siemenestä iti lämmössä 4 viikossa. koska muissa ei näkynyt mitään merkkejä itämisestä laitoin loput kylmäkäsittelyyn. eli toivottavasti kylmäkäsittely parantaa itämisprosenttia. siemenpussin ohjeesta ymmärsin että pitäisi itää lämmössä ja olla muutenkin helppo…