Kärhö siemenestä

Ok. kiitos :slight_smile: Jos vielä jatkan tästä ilman kylmäkäsittelyä itämisestä… On hyvin mahdollista, että tuo mun kärhö mitä aion kasvatella ois alppikärhön ja siperiankärhön risteymä. Sitä ainakin puutarhalla tuumasivat. Ovat vierekkäin kasvaneet, ja kukat on kaikkea muuta kuin alppikärhön kukkia. Aloin vain pohtimaan, että miten tuo lämpimässä itämis ominaisuus periytyy… Jos siperia vaatii kylmän, ja alppi ei. Miten mahtais olla risteytymällä? 

Tilhiskii! Osaako genetiikka expertti vastata hassuihin kysymyksiin? 

No ei oo kyllä harmainta aavistusta, millä mekanismilla tuollainen ominaisuus periytyy. Kokeilemallahan se selviää varsin helposti muutamassa viikossa ellei jopa muutamassa päivässä.

Noista siemenkasvatuksista voi sitten tulla mitä sattuu. Kylvin vuosia sitten punaisen kellokärhön (?) siemeniä. Vuosia meni kunnes kärhö oli niin suuri että kukki. Kukat olivat väriltään haalistuneet beiget sloggit :smiley: Kärhö on edelleen paikallaan kasvihuoneen vieressä ja kukkii vuosittain. Onneksi kukkien väri on niin haalistunut ettei pistä pahasti silmään.

Yhtenä kesänä teki yhden punaisen kukan jossa oli valkoiset reunat. On niin valtava puska etten tiedä onko siinä kuinka monta taimea, mutta ei noita punavalkeita kukkia ollut kuin se yksi ja yhtenä kesänä.

Heh, aika uniikki kärhö oulunseudulta. Makia :smiley: Ei välttämättä mikään herkuin väri, mutta onpahan erilainen ku muilla :wink:

Otin eilen anopin talon seinustalla olevista kärhöistä siemeniä. Anoppi ei tietäisi, mikä kärhö on kyseessä. joten en edes viitsinyt kysyä.

Nuo siemenpallerot ovat saaneet luonnollisen kylmäkäsittelyn jo, joten aion laittaa ne ulos ruukkuun odottamaan kevättä ja lämpöä.

Sain kaksi siemenpussia,Clematis ochotensis ja Clematis serratifolia,pusseissa lukee "lämpökäsittely 0-180pv.Kylmäkäsittely 0-180 pv.Oikukkaasti itäviä,jotkut itävät helposti ilman käsittelyä,toiset vastapitkien lämpö-ja/tai kylmäjaksojen jälkeen."
Mitä minun nyt pitää tehdä näille,että saisin edes jonkun taimen aikaan.???

Mä kylväisin vaikka heti :slight_smile: Vaihtoehtoisesti voi pitää sisällä tai laittaa parin päivän päästä ulos. Jos sulla on esim. noin 15 asteinen valoisa tila niin siellä pärjäisivät itämisenkin jälkeen ok. Netistä löytyneen tiedon mukaan C. ochotensis (ohotankärhö) on paljon kestävämpi kuin C. serratifolia (tuoksukeltakärhö).

Kiitos Miikos,taidan kyvää,menisköhän ne kuistilla jos suojais pakkasöiksi.Päivisin siellä on lämmintä.Oli ihan outo ohje.

Kokeilen kuitenkin,jos onnistuisi.

Pari-kolme päivää sitten kylvin muutaman niistä anopin kärhöstä kiskomistani siemenistä. Pistin jokaisen yksitellen multaan pystyyn niin, että haiven töröttää pinnalla kuin inkkaripäähineen sulka. Ans kattoo, kuinka heidän käy.

En näitä kaikkia 19 sivua jaksanut selata, jos jollain sattuisi olemaan samoja siemeniä kuin minulla.

Eli tarhaviinikärhön ja pagodikärhön siemeniä löytyy ja nyt mietin miten ne kylvän? Voiko laittaa suoraan ulos multaan ja menestyykö jos kylvän tammen juurelle josta toivottavasti alkavat kiivetä tammen runkoa pitkin?

Kylvin muutama viikko sitten purppuralehtisen pensaskärhön siemeniä kylvöastiaan ja nyt olen siirrellyt ensimmäiset taimet ruukkuihin. Vähän epäilyttää, onko tulossa sitä, mitä pussinkylki lupaa, kun oli noin helppoa tuo lähtö…

No eivätpä olleet kärhöä vaan jotain kasvuastiaan eksynyttä. Taisin vielä epähuomiossa heittää mullat menemään, että se siitä erästä.

Toin kärhökylvökseni lämpimään, vielä ei näy mullan pinnalla mitään. Kohta kaivan siemenet ylös ja panen lauttamatkalle .

Mä oon kyllä laittanu hankikylvöinä kärhöt ja hyvin on itäneet.

Vaatiiko Pagodikärhö kylmäkäsittelyn?

Satu-71, se hyötyy kylmäkäsittelystä ja sitä suositellaan tehtäväksi. Tässä ketjussa s.10 on maininta, et pari siementä on itänyt ilman kylmäkäsittelyä. Ontario Rock Garden & Hardy Plants Society kertoo näin: “Expose to fluctuating outdoor winter temperatures including freezing for 3 months. Gradually increase light and temperature in spring.

Tails may inhibit germination. Remove them.”

Kiitti Miikos, ne pääsevät sitten ulkoilemaan :slight_smile:

Otin viime syksynä talteen muutaman alppikärhön kukan haituvineen. Kuivattelin ne ensin ilmavasti paperipussissa, ja tammikuussa iskin siemenet vermikuliitin seassa minigripiin. Muutaman sisäpäivän jälkeen jätin pussin oman onnensa nojaan parvekkeelle. Sen verran olen kevään mittaan pussia hoitanut ja availlut, ettei se ihan pääse kuivaksi. Aamulla huomasin viimein kymmeniä sirkkalehtiä vermikuliitin seassa. :wink:

Ostin useampaa kärhön siementä harrastajalta ja ohjeen mukaan niitä idättänyt.Talvella jo laitoin. Yksikään ei ole itänyt =(. Rahan tuhlausta.

Nasty76, ei ne välttämättä lähde tänä kesänä kasvuun. Voi olla, että pitää odottaa vielä yksi talvi. Älä niitä heitä pois vaan odota vielä ensi kesään. Mullakin on montaa lajia kärhöa kylvettynä, mutta en ole nyt katsonut onko siellä mitään.