Kärhö siemenestä

No en sitten luovu toivosta vielä. Siementen myyjä kyllä vakuutti että lähteväy keväällä kasvuun,mutta minäpä odotan rauhassa ja saavat olla purkeissaan =): kiitos Maariankello.

Kuinka monta vuotta yleensä kestää alppikärhön kanssa siemenen itämisestä kukintaan?

En oikein tiedä mihin tämä kysymys pitäisi laittaa, mutta saa poistaa jos ei kuulu tähän. Ostin eilen keltaisen kärhön, ja siinä oli viimevuoden kukinnoista jäänyt siemeniä, eli niitä karvatupsuja joissa siemeniä. Saakos tai miten pitäisi toimia, että olisi mahdollista saada kärhövauvoja?

viialiini, siirsin kysymyksesi tähän asia-ketjuun. Ehkäpä täällä onkin jo vastaus olemassa kysymykseesi, kannattaa lukaista :slight_smile:

Täällä on nyt hyvässä vauhdissa kasvamassa 6 kipaletta Clematis Chiisanensista (Pagodikärhö). Koskahan niitä uskaltaisi siirtää ulos? Kolme niistä on jo aikamoisen pitkiä. Nuo toiset kolme kylvin kuukautta myöhemmin ja siksi ovat vielä suht helppoja siirrellä. Kannoin ne viherhuoneeseen reilu viikko sitten. Minkälaiseen paikkaan ne kannattaa istuttaa sitten kun niitä voi alkaa siirtämään ulkoruokintaan? :wink:

Ai niin, pakko hehkuttaa myös sitä että yksi Mantsurian kärhön siemenkin on itänyt ja purkissa kököttää pieni reipas taimi :slight_smile:

Mulla on kolme pientä kiinankeltakärhön siementaimea ruukussa, Kuinkas niiden kanssa pitäis menetellä jos ne kerran pitää istuttaa melko syvään? Ei nuita rääpäleitä ainakaan voi vielä upotella minnekään.

Mielestäni alppi- ja kiinankeltakärhöjä ei tarvitse istuttaa syvään, kuten jalokärhöjä.

Ok, kiva juttu. Alkoi arveluttamaan saanko niitä tarpeeksi isoiksi että pääsee niitä maahan laittamaan.

Mulla oli kans mantsurian kärhö itänyt ja oli joku toinenkin, kut nyt en saa päähäni, että mikä se oli. Kaksi talvea meni toisella, mutta mantsurian kärhö oli nopeampi.

Tästä kärhöstä, mikä lie nimi, olen poiminut siemeniä. Laitanko ne heti maahan vai purkkiin ja purkki maahan, tai kylvänkö vasta keväällä, niin että toivon mukaan saan uusia yksilöitä ensi vuodeksi.

Se on kukkinut aivan hirveästi koko kesän.

Minä laittaisin siemenet heti suoraan maahan ja merkkaisin vain paikan ja jäisin odottelemaan ensikesää. Saavat kylmäkäsittelynkin samalla.
Kanattaa kokeilla lisätä myös pistokkaista…

Kaikki kärhöt eivät kestä kylmäkäsittelyä. Jakaisin siemenet sekä kylmäkäsittelyyn, että istuttaisin sisälle.
http://tomclothier.hort.net/page02.html#C

Kärhöä voi lisätä myös taivukkaista.

Kamtsatkankärhön (clematis fusca) siemeniä tässä just ihmettelen. Laitan ulos saamaan kylmäkäsittelyn (oletan että ok?) mut kaipaisin tietoa siitä peitetäänkö siemenet. Onko tietoa kellään? 

Peitin ne ohuesti mullalla. Katotaan miten lähtevät. Oon varautunut pitämään kylvörasiasta huolta pitkään, mut toivon tietty et jo tänä kesänä tainta pukkais. 

Tunteeko kukaan mikä tämä on? Kärhöä odotin mutta ei se kärhöltä näytä mielestäni.