Kokemuksia kärhöjen siemenviljelystä:
Toissa syksynä kylvin styroksiseen "kalalaatikkoon" sekalaisen kokoelman kärhönsiemeniä. Mukana oli siemeniä ainankin kellokärhöstä, muutamasta pienikukkaisesta kärhöstä ja jalokärhöistä. Ehkä n. 10 kärhöstä yhteensä.
Istutusalustana oli taimimultaa, hiekkaa ja perliittiä sekoitettuna.
Jätin laatikon terassin alle, niin että jonkin verran peittyi lumeen, mutta ei metrien kinosten alle.
Viime kesän aikana sitten osa taimettui. Ne olivat nähtävästi pienikukkaisia kärhöjä (alppikärhö, kiinankeltakärhö…). Syksyllä koulin taimet niin että puolet ruukkuihin, jotka vein anopin kellariin ja puolet vauvapenkkiin.
Isot, littanat siemenet olivat jäljellä laatikossa. Myös laatikon vein kellariin. Viime viikolla hain ne esiin.
Kaikki ruukuissa olleet kärhöt elivat ja olivat alkaneet kasvaa. Styrox-laatikossa olleet isot kärhönsiemenet olivat myös itäneet (kahden kylmäkäsittelyn jälkeen). Laatikossa risteili valkoisia rihmalankoja ristiin rastiin, jonka keskellä oli yksi iso, littana siemen. Jess!
Nämä saavat puolestaan olla laatikossa syksyyn asti ja sitten taas puolet laitan penkkiin ja puolet kellariin (paitsi jos penkissä olevat kaikki on kuolleet, niin sitten kaikki kellariin koulittuna).
Eli seuraava vaihe on katsoa, miten maassa olleet pikkukärhöt ovat selvinneet ja verrata tuloksia.
Tarina jatkuu… Styrox-laatikossa olevat isot littanat siemenet nousivat mullasta ylös. Ihmettelin asiaa ja huomasin, että juuri oli niin pitkä että se oli laatikon pohjassa.
Tarkoituksena oli koulia ne erilleen kukin omaan purkkiinsa, mutta a) minulla ei ollut tarpeeeksi syviä purkkeja b) juuret olivat takertuneet laatikon pohjaan niin tiukasti kiinni, että kun yritin irroittaa niitä, ne katkesivat.
Seurauksena hermojen menetys ja kippasin koko laatikon ylösalaisin kukkapenkkiin ja istutuslapiolla raavin taimet irti (ja myös styrox-paloja). Päälle lapioin hiekkaa ja sanoin, että "levätkää rauhassa".
Kerran vielä aion yrittää ja nyt meinaan istuttaa jokaisen siemenen erikseen omaan purkkiinsa…
Pienikukkaisista kärhöistä vauvapenkissa olleista ainakin suurin osa on tullut ylös. Kellarissa talvehtineet laitoin ruukkuun ja tarkoitus istuttaa ne syksyllä maahan.
Osa 3. Tässä kellarissa talven olleet ja ruukussa alkukesän kasvaneet.
Kukkapenkissä kasvavat ovat 5 cm korkeita, eli pientä kokoeroa on.
Wau, vähän on eroa!
Hieno ja avartava kirjoitus kärhöjen siemenlisäyksestä Annemanna! Taidampa koulia omat pensaskärhön siementaimeni purkkiin kasvamaan.
Minunkin piti oikein peukuttaa, vaikken sitä ole juuri harrastanut. Juttu oli juuri sitä, jota aikoinaan tulin täältä etsiskelemään - kokemuksen tuomaa tietoa, jota on turha kasviesittelyistä etsiskellä.
Clematis fusca on itänyt, ihanaa.
Miten jatkokasvatat? Huoneenlämmössä? Entä onko muita kommervinkkejä / vinkkejä klematiksen kasvatukseen:)? (Minulla alkaa itää pari Clematis repensiä…)
Ne on nyt muovipussissa vermikuliitissa. Laitan ne syvään ruukkuun ja multaa vähän päälle. Vien viileään autotalliin ja toivon parasta.
muoks: Jössses, googlasin tuon repensiksen. Vaihdatko mun kanssa sellaisen johonkin, jos sulla onnistuu monta taimea.
Ahaa, idätit vermikuliitissa. Minulla on nousemassa mullasta taimelle. Sisällä yritän kasvattaa - kohta vien valoisalle verannalle, kun lämpö pysyy plussalla. Tarviiko ne ehdottomasti todella viileän kasvutilan?
Saat taimen , jos vaan onnistun näiden kanssa:)
En tiedä tarvitsevatko ne niin viileää, mutta mulla ei ole sisällä oikein tilaa.
Keksin sulle varmasti jonkin kivan vaihtarin . Mulla on kaikkea hauskaa itämässä.
Vilppu, milloin sun fusca on kylvetty?
Pipsaelina, ne on kyvetty 1.2.12. Ovat varmasti tuoreita siemeniä.
Ok, eli reilu kuukausi meni sulla. Hyvä tietää, että en menetä toivoa. Mulla ne on olleet vasta pari viikkoa.
En halua masentaa mutta kasvatin itse siemenistä punaista alppikärhöä. Viime kesänä kukki ensimmäistä kertaa … ja kukkien väri oli mummosloggien beige. Hyi helkutti.
Niin, mutta mummonsloggien beige fusca olisi hieno . Siemenkylvöissä on vähän mukana yllätysmomentti, koskaan ei tiedä millainen kasvaa.
Pistokaslisäystä täytyy koittaa ensi kesänä.
Oulunseudulta, tuo oli päivän paras :D. Ei sinulla sattuisi olla kuvaa tästä kaunokaisesta? En voinut kuvitellakaan että sellainenkin värivaihtoehto on… Kaikkien kohdalla tuo siemenlisäys ei valitettavasti onnistu, pitää lisätä pistokkaasta tai jakopalasta. Siemenlisäys voi joidenkin jalojen kohdalla johtaa “jalo-ominaisuuden” katoamiseen ja lopputuloksena onkin koristearvoltaan mitään sanomattomia jälkeläisiä.
Ei taida missään olla myynnissä mummosloggien väristä alppikärhöä? Harvinaisuuden oot Oulunseudulta onnistunut kasvattamaan
Ties mikä myyntimenestys siitä vielä kehkeytyy.
Taisi jäädä kuvat ottamatta kun väri oli niin valju.
Viime kesänä pistiäiset söi kaikki muut pienikukkaiset kärhöt lehdettömiksi mutta eivät tuota. Ei kelvannut edes niille
minulla lähti alppikärhö todella hyvin kasvuun. kaverin pihasta viime kesänä otettuja siemeniä, en ole varma olivatko edes saman kasän siemeniä. siemenet olivat talven kylmällä terassilla paperin sisään käärittynä. pistin multapedille paljon siemeniä, kun luulin ettei ne kuitenkaan lähde itämään ja peitin ne. purkin laitoin todella lämpimään paikkaan n. 25 asteeseen. viikossa melkein kaikki iti ja nyt mulla on todella paljon pikkutaimia.