Mä taidan luovuttaa noiden fusca-siementen kanssa. Viime vuonna yritin ekan kerran ilman tulosta, tänä vuonna sekä kylmäkäsittelyn jälkeen että ilman → ei yhtään mitään näkyvissä, vaikka olleet mullassa helmikuun puolivälistä… Ehkä laitan nuo johonkin puutarhan nurkkaan häpeämään - voihan se olla, että sieltä vielä jotain nousee.
Nämä ovat siemenestä kasvatettuja. Mulla ei ole ennen ollut tuollaista lähes valkoista kärhöä eikä myöskään mitään puolikerrottua alppikärhöä, vaan nytpä on.
vau, tää alin on aika jännä kukka.
Tarkennan vielä edellistä viestiäni. En ole itse niitä kasvattanut, vaan olen löytänyt ne itsestään kylväytyneinä pihamaalta. Luonto hoiti tehtävän, minä korjasin sadon. Pieniä alppikärhön taimia ilmaantuu sinne tänne, kun tuuli kuljettelee niitä siemenhaituvia.
Eilisiltana keräilin ja purkittelin pihalta löytyneitä alppikärhön taimia. Näistä tulee ehkä sinisiä tai jotain muuta
Näistä oletan/toivon tulevan punaisia Rosy O´Grady-kärhöjä
Vien nämä taimet kesäpaikkaan Pohjois-Karjalaan. Näiden luulis menestyvän siellä. Vaikka en sinne puutarhaa aio perustaakaan, niin ehkä ne siellä hongikossa ja sammalikossa eivät liikaa luonnonrauhaa riko ja pilaa maisemaa.
hitsi, miksihän meillä ei tule noita vauvataimia, vaikka en poista siemeniä syksyllä. pitääkin koittaa tyrkätä ne multaan syksyllä?
Jos kärhösi on jokin risteymä, niin sen tuottamat siemenet ovat varmaankin steriilejä.
Nappasin tällaiset kadunvarren puskasta ja uteliaisuuksissani mietin, voisiko tämän näköisistä tulla itäviä siemeniä ja mihin aikaan syksystä kärhön siemenet yleensä kypsyvät? Nämä ovat ilmeisen "raakoja" vielä. Ko. kärhöt kukkivat touko-kesäkuun vaihteessa ja niissä oli violetinsiniset keskikokoiset avoimet kukat, joissakin puskissa taisi olla samanmuotoiset haaleanpunaiset kukat. Siemenhahtuvapalloja on tulossa paljon.
Mikä kärhö lienee? Onko joku muunnos lumikärhöstä, kun on vain neljä terälehteä? Siemenestä kasvatettu ja kukkii kolmantena kesänä. Kasvu näyttää olevan huimaa ja kukat pieniä ja sieviä.
Äkkiseltään sanon Clematis virginiana.
Kiitos vastauksestasi. Siemen on otettu valtavan suuresta muurin päällä kasvaneesta “mistä-lie-kärhöstä” Romaniassa. Mukavaa saada sille nimi. Olkoon siis Virginialainen ellei muita tunnistuksia tule.
Magnolia, jos siemen on Romaniasta, niin virginiana varmastikaan ei ole oikein. Se on tavallinen, so luonnonkasvi Pohjois-Amerikassa. Mietiskelen lisää ; )
Sain viimekesän taimenvaihdossa Merlin sinulta pienen Clematis koreana var lutean. Oli valeistutuksessa ruukussa talven ja nyt kukkii yhdellä ihastuttavalla kukalla missä neljä terälehteä vaal. kelt ja hento viininpun väriltään. Kasvua varressa on noin 40 cm. Pidänkö vielä ruukussa maassa enstalven vai kaivanko maahan ilman ruukkua?
Voisiko Magnolian kärhö olla saksankärhö C. vitalba?
Voi Melli, minulle jääneet kaksi kasvavat vain pituutta, oletpa osannut hyvin hoitaa taimea. Istutin omani maahan pari viikkoa sitten, samoin voisit tehdä, kun taimi on noin reipas.
Bumblella tosi hyvä ehdotus Magnolian kärhöksi, nimittäin en ainakaan muutaman hetken työllä löytänyt yhtään kärhöä, joka kasvaisi villinä Euroopan kaakkois-kolkassa.
Yritin kuukkeloida sekä Vitalbaa, että Virginianaa enkä oikein löydä niistä eroja. Liekö Googlen kuvatkaan oikeita? Alue, josta siemen on lainattu oli Unescon suojelussa olevaa todellista alkuperäisperäkylää ja hyvin vanhaa asutusta tietysti, mutta puutarhan liepeillä kuitenkin. Molemmat ehdotuksenne tuntuvat mahdollisilta kuvia katsoessa.
Merlin kiitos vastauksstasi ja kannustuksesta kasvattaa sitä kärhöä. Laitan sen maahan ja innolla seuraan sen eloa.
Mitenkäs raakojen kärhönsiementen kypsytys onnistuisi parhaiten? Sisälle maljakkoon vai miten? Mulla olisi muutama raaka viornan siementupsu, joissa on komeat vihreät siemenet.
Olisko kuivatus kuivassa ilmavassa paikassa paras keino, en kyllä mistään taaskaan mitään tiedä. Näin konstein olen kuivatellut muiden kasvien raakoja siemeniä.
Samoin kuin peukku olen minäkin toiminut.