Löysin tälläisen pienen poikasen tänään, minusta on kärhö. Pitäisiköhän ottaa purkkiin kun on talon pohjoispuolella eikä saa siinä juuri valoa ja tallaantuukin helposti.
Kuva tässä
Minun kaikki alppikärhöni ovat sisareltani saatuja siementaimia. Niitä löytyy hänen pihastaan joka kesä runsain mitoin. Kasvavat nopeasti, viime kesänä istutetut alppikärhön poikaset kukkivat nyt pihassani.
Alppi- ja siperiankärhöt siementävät erittäin tehokkaasti hyvin itävää siementä. Minulla ne on rikkaruohoina, joita keväällä purkittelen sitten ja tuuppaan viattomien matkaan matkustamaan jonnekin muualle. Vielä yhden löysin tänään, purkitin ja löysin sille jo kodinkin.
Piti vastata tuohon Titamiinille, että minkäköhän takia minä olen mennyt kaupasta ostamaan yhden alppikärhön ja neljä kruunukärhöä, jos ne toisilla kasvavat ihan rikkaruohon lailla. Ja sitten tutkin tarkemmin viime vuonna istutetun ei muistaakseni kukkaakaan kukkineen kruunukärhön ympäristöä. Ja eikös sieltä löytynytkin kaksi pientä siementaimea. Ne saa vielä jäädä kasvamaan siihen äitinsä viereen, mutta ehkä minäkin vielä voin joskus ruveta jakamaan näitä siementaimia pahaa-aavistamattomille.
Kotkan ortod.kirkkopuistossa oli yksi tällainen. Kärhöltä vaikuttaa, mutta kun halkaisija on n. 20 cm, jäin ihmettelemään, mikä kärhö. Normaalin mittainen kuivamustekynä mittasuhteena. Tosin samassa penkissä kasvoi mielestäni maailman suurin voikukanlehtikin, joten voimaa lienee tujautettu ihan kunnolla sinne kasvualustaan.
Olen kuullut, että on japanilaisia isokukkaisia valkoisia kärhöjä, joilla heteetkin valkoiset.
Sellaisia tenhoisia nimiä lajikkeilla kuin Fuji-no-mine, Okina, Sumanoura ja Tamagawa Shiro.
Clematis on the Webissä on noin 3200 lajiketta, 1300 valokuvaa, mutta ei kuvia näistä. Mistä
tuollaiset aarteet ovat Kotkaan tulleet?
ClematisToki nimisen kärhön olen kuvannut joskus aiemmin Fuksin puistossa Kotkassa.
Kurpitsa, hyvä tieto. Tokin keskusta kuvataan keltaiseksi ja olen itse heteissä nähnyt tummiakin sävyjä, vaan jospa muajussin kuvaama on juuri avautunut ja siksi hieman ''väritön'' .
Jompi kumpi siis Valge Daam tai Toki. Kyllä nuo kuvani heteet olivat ihan keltaiset, ehkä tuo räikeän keltainen kynä siinä vierellä vain vie värin hennommasta keltaisesta. Mutta uskomaton kukka se kyllä oli ! Onkos täällä ketään Kotkan poikii tai Kotkan ruusui, jotka tietäisivät asiaan muuta ? Minä vain pistäydyin Tall ships racen aikana Kotkassa.
Toini voisi tietää.
Ei ole Valge Daam. Meillä on se ja siinä on punaisen ruskeat heteet. Kukka on kyllä suuri.
Hauska juttu, yritin laittaa kuvan, jonka mitat olivat 500x430 pix. Ohjelma sanoi, että kuvasi on liian suuri, pitää olla korkeintaan 500 pixeliä leveä. .
Joo, ruksi oli väärässä paikassa. Enkä näytä osaavan poistaa tyhjiä entereitä
ehdotan Cl. John Huxtable, erittäin isokukkainen , myöhäinen ?
Kymmenen pistettä kibulle! Kuvahaulla netissä todella samanlaisia kukkia.
Tämän nimi on kadonnut. Sen kukka on halkaisijalta noin 5 senttiä ja se on pullea sivusta katsoen.
Myös tämän nimi on kadonnut, ja kukka on aika iso ja siinä on selvästi myös kuvassa näkyvä kaksivärisyys ja lehtikin on pyöreämpi kun muilla kärhöillä. Terälehtiä on aina 4.
Eka kärhö näyttää ´Purpurea Plena Elegansilta, toinen voisi olla Mikelite, vaikka tuon tyylisiä
taitaa olla useampia enkä nyt ole varma tuosta neljästä terälehdestä (lempisivustoni eli
Clematis on the Web ei toimi nyt).
Tämä aloitti uuden kukkimisen, en vieläkään tiedä mikä on? Todella isot kukat on.
vertaapa tuolla Jalokärhöissä on meidän Mme Le Coultre. Oisiko samanlainen?
Jutita,juu sehän se on.Kiitoksia!