Kurtturuusu, tuo sinun kakkosesi muistuttaa sekä lehdiltään että kukinnoltaan hirmuisesti myös Jackmanniita. Tosin minulla Jackmanni on myöhempinä kesinään tehnyt pääasiassa 5- ja 6-terälehtisiä kukkia.
Kiitti, heti kun näin nimiä niin alkaa tuntumaan tutummalta. Eka on tosiaan Purpurea Plena Elegans, mutta se toinen, joku Jackmannii. Niitä on sen seitsemää alalaatua ja ajattelin että joku tuntisi just tuon nelilehtisen. Ehkä se joku päivä vielä löytyy. Kiitos teille!
Muajussin aiemmin kuvaama kärhö kukkii edelleen Isossapuistossa Kotkassa. Taitaa olla myös hyvän makuista.
Oi voi ! On se komea rei''itettynäkin.
Heips:)
Onks kellään kuvaa sellaisesta alppi tai siperian kärhöstä joka ois ns. sirkkalehtivaiheessa ihan pikkuruinen siementaimi? En oo löytänyt sellaista kuvaa mistään
Vähän ovat päässeet venähtämään, pitäisi koulia ja pian, mutta kun...
Onpa niinkuin keijunmekkoa Kasuariinalla…;-D
Ei voi olla. Itse keräsin kärhöstä villavat tupsut ! En usko, en millään. Eikä mulla ole keijunmekon siemeniä ollutkaan. eeeeeeeeeeeheeeei elä ees yritä narrata mua
kärhöntaimet olivat jossakin vaiheessa minullakin ihan keijunmekon oloisia, mutta kasvuvauhti on kyllä semmoinen, että kyllä eron huomaa. Selvästihän nuo tuossa kuvassakin alkavat jo köynnöstää osaavansa.
Tarleena, laitoin sinulle hölöä.
Tietääkö joku mikä kärhö on Helsingin talvipuutarhan portin ympärillä? Siis kun tullaan talvipuutarhasta pois, käännytään ovesta oikealle ja mennään portista ulos. Mikä kärhö on siinä portissa?
En tiedä nimeä, mutta kukkii kesäkuun alussa sinisin kukin;-)
trekooli, kiitos. Tosi mukavaa tietoa tuokin! Minä olen nähnyt siinä vaan siemenhahtuvia, jotka eksyivät jotenkin mun taskun pohjalla olleeseen tikkuaskiin. Kumma kärhö
Täytyy olla sitten sukua niille kolmelle kärhölle joita kasvaa Itäkeskuksen edessä! Niistäkin jollain kierolla ja kummalla tavalla siirtyi siemeniä minun taskuihini viime syksynä. Nyt ovat mullassa kasvihuoneessa lumen alla. Oli niissä sen verran vielä kukkia jäljellä että näin yhden olevan keltaisen (kiinankärhö?), toisen sinisen ja kolmannen sinivalkoisen. Outoja ovat nuo Helssinkin kärhöt kun tuolleen…
Osaisiko joku tunnistaa tämän kärhön? Mitä sille kannattaisi tehdä ja koska? Siis lähinnä varmaan leikata ja lannoittaa?
alppikärhö, ei sille tarvitse tehdä mitään
(jos jotain haluat sille tehdä niin kastele lannoitevedellä pari kertaa keväällä ja syksyllä anna syyslannoitetta)
Kiitos, alppikärhöksi vähän epäilinkin.
Tämän ostin Markham`s Pink nimisenä, oisko kuitenki alppikärhö tahi joku muu? Kuvassa näkyvät lehdet ovat aitokissanmintun.
Miikos, minä ostin saman nimisen, eipä ole pariin vuoteen näkynyt, joten peittele talveksi hyvin.
Markham´s Pink on oikeastaan Cl. macropetala, joka suomeksi käännetään kruunukärhöksi.
Sekä kasvutapa että lehtien ja kukkien malli on lähellä alppikärhöjä, jotka kuitenkin ovat kyllä omaa ryhmäänsä Cl alpina. Molemmat kuuluvat Atragene-ryhmään ja erot ovat käsittääkseni kukan rakenteeseen liittyviä.
Minusta tuo kukan muoto on aivan valtavan kaunis.