Kärhöjen tunnistus

Kukka on kaunis :slight_smile: Markham`s Pinkissä kuvan mukaan on uloimmat terälehdet kerrottuja ja lyhyempiä kuin tämän yksinkertainen yksi kerros. Vähän sekava selostus… Pitää yrittää selvitellä tarkempaa nimeä.

Tämmöinen valkoinen kaunokainen aukesi tänään. Onkos tämä siperiankärhö? Lehdet ja varret raikkanvihreät.

Kyllä hän kovasti siltä näyttää ja on erittäin viehkeä lisäksi.

Yksinkertaisuudessaan todella kaunis sydän Hieno katsella kun on juuri kasvojen korkeudella. Alppikärhöt mököttävät eivätkä tee juuri mitään.

Meilläkin siperiankärhöissä on jo nuppuja, mutta alppikärhöissä näkyy hädintuskin pieniä lehtien alkuja.

Heippa kaikille!

Mikä kärhö kasvaa pihallani? Aika isot lehdet on tällä yksilöllä.

Nuo lehdet muistuttavat lumikärhön, C. ´Paul Fargesin´ lehtiä. Kun kukkii, niin voidaan olla varmempia.

Kiitos, lumikärhö se voisi ollakin, lehdet tosiaan aika samanlaiset. Mutta tosiaan, aikanaanhan se selviää. Kukintaa odotellessa…

Kukas kertoisi tälle kärhölle nimen? Lehdet on tummat, viininpunertavat ja kukat tuollaiset pienet kellertävät. Tämä ei kiipeile mihinkään vaan varret suikertavat maata pitkin ylös tukematta.

Clematis recta purpurea

Kiitokset kibulle:)

Kuka viisaampi tunnistaa kärhöni, jonka ostin v. 2008 jackmanii -nimisenä (Plantagenista). Viime kesänä ilmestyivät ensimmäiset kukat, ja ulkonäkö yllätti ;) Olisiko piilu? Tosin kun googletin piilun, aika monen näköistä variaatiota löytyy... Olisi pitänyt arvata että Plantagenista saattaa saada mitä vaan yllättävää ;-) Ei ole eka kerta.

Nellyn kukka on "valtava", täällä kuva Mittasuhteena mun käsi, se on kyllä aika pikkunen silmän isku Eikös Piilun kukka oo pienempi? Näitä alkaa muutenkin olemaan niin samankaltaisia, et hiki tulee kun yrittää tuntematonta selville saada...

Kiitos vastauksista! Joo kyllä näyttää olevan vaikeaa tunnistaminen kun niin samankaltaisia ovat. Laskeskelin terälehtien määrää, se vaihtelee näemmä. Omassani oli suuret kukat, aivan ihanat. Vaikka en saanut sitä mitä olin ostamassa, niin mukavaa että joskus tulee tämmöisiä kauniita yllätyksiä…

Olisko kellään kuvia vauvakärhöistä? Olis kiva verrata että kasvaako mun pihapurkeissa kärhöjä vai rikkiksiä. Ne on just itäneet…

Löytyi yksi kuva viime vuodelta, klemsku edessä ja kurjenpolvi takana.

Mikä tämä lienee? Vaihtoehtoja ainakin siperiankärhö, alppikärhö ja kiinankeltakärhö.

Oottekos samaa mieltä, et tää ois "Helsingborg" (Clematis Alapina) Kuvassa vaaleampi kuin oikeasti.

Kurjenmiekan kuvassa on saman näköiset lehdet kuin minun lumikärhössä.

Mie veikkaan Kurjenmiekan kärhöpikkuista alppikärhöksi.