Gypsy Queen?
Huu. Pahus, vois vaikka ollakin?
Toinen hyvä ehdokas vois olla Negritjanka…mistä nää kaks muuten erottaa? kuukkelin kuvista kun ei aina ota selvää. Jännästi vaaleat noi kukkien nurjat puolet. Pitää seurailla muuttuuko kukka ikääntyessään.
(ja nouseeko purkista jonain päivänä vielä ne alkuperäiset ostokset…)
Mun silmissäni Negritjankan kukka on kuin pieni propelli, Gypsy Queenin taas piirteiltään pyöreämpi : )
En voinut olla laittamatta postia Sofianlehtoon…saas nähdä mitä vastaavat. Perästä kuuluu.
Oikein teit, hyrinä. Kun olen Plantageniin reklamoinut, sanovat, että rahat saa takaisin, jos vie kasvin takaisin. En hennonut Julia Carrevonina myytyä Hagley Hybridiä palauttaa, epäilin, että kurja kohtalo olisi ollut hänellä ja sitä en tahtonut. Olisi paljon mukavampi, jos saisi uuden kasvin hyvällä rabatilla.
Muuten, tässä Gypsy Queen takaa.
Mieluummin minäkin sitä rabattia ottaisin, tuokin kun on kyllä ihan komea ja minun silmääni kaunis kärhö. Ainoo vaan, että samassa pergolassa on jo Romantika ja Warzawska Nike…tulee vähän toistoa
Ja kiitos merlin kuvasta. Vieläkin kallistun vähän enemmän Negritjankan puoleen, S-lehdon valikoimassa kun ei ainakaan tällä hetkellä tuota Gipsy Queenia ollut. Mutta ans kattoo.
Ei ehkä ihan osu otsikko, ja ehkä tosi tyhmä kysymys, mutta… mitä eroa on jalokärhöllä ja loistokärhöllä?
onko niillä sitten eroa? Ehkä jalokärhö on vanha nimike?
Vanhassa pentissä joku kirjoitti, että jackman-risteymät ovat jalokärhöjä ja patens-ryhmän kärhöt loistokärhöjä.
muoks. Toisaalta, jossain puhuttiin loistokärhöinä myös jackmanii -ryhmän kärhöistä, eli ehkä se tosiaan niin yksinkertaista, kuin annaw sanoi.
Tarkistin nykyisestä käytössä olevasta Viljelykasvien nimistöstä: siellä ei puhuta jalokärhöistä enää ollenkaan, vaan (outoine välimerkkeineen):
- Isokukkaisten kärhöjen -ryhmä/loistokärhö
- - Jackmannii-ryhmä
- - Lanuginosa-ryhmä (nämä on tällä korkeudella aika arkoja)
- - Patens-ryhmä
elikkäs kun kerrotaan jalokärhöstä, niin pitää kai kirjoittaa: minulla kasvaa pihassani loistokärhö nimeltään Clematis Isokukkaisten kärhöjen -ryhmän Patens-ryhmän ´Minister´. Revitäänpä siitä… ja vielä hullumpaa on kuulemma tulossa monen kasvin kohdalla uusintapainokseen. Näistä nimikkeistä ne isot pojatkin riitelee yliopistopiireissä…
Ennen olis riittänyt kun sanotaan:… jalokärhö Clematis patens-hybr. ´Minister´
Osaisikohan joku tunnistaa ylläolevan kärhön? Se kasvoi entisen kotimme pihalla ja tarkoitukseni on ollut selvittää sen nimi muutostamme asti. Se oli ehdottomasti yksi silmäteristäni ja haikeudella jätin sen seuraavalle asukkaalle. Sen oli siis istuttanut meitä edellinen asukas ja siksi nimi ei ole tiedossa.
En löytänyt kuvaa yhtään lähempää mutta voin vielä yrittää etsiä, jos tuo yleiskuva ei riitä. Tarkoitukseni olisi hankkia samanlainen tai ainakin vastaava nykyiseen pihaamme, jos vain nimi selviää. Olisin erittäin kiitollinen kaikista veikkauksista. Omat yritykseni tunnistaa sitä eivät ole vielä tuoneet tulosta.
lähikuva vois auttaa, tai tieto siitä, missäpäin Suomea se kasvaa näin isoksi. Voit myös itse etsiä lajikkeita:
http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clempicsearch.cfm
-nimittäin lajikkeet eroavat toisistaan sekä terälehtien värin, myös heteiden ym. kukan ominaisuuksien perusteella. Raaka arvaus: Hagley Hybrid…
Voin tosiaan vielä yrittää kaivaa sitä lähikuvaa jostain. Itsekin tässä juuri totesin sen muistuttavan Hagley Hybridia kaikkein eniten. Se oli todellakin valtava ja kukkia oli aina ihan hirvittävät määrät. Kuvassa kärhö on vielä päässyt kiireiden takia repsahtamaan alas "kiipeilytelineeltään" eli kärhöportista. Kiitos muuten tuosta linkistä, koitan myös sitä kautta vielä varmistella sitä nimeä. Tuollaiseksi pusikoiksi kasvaa kärhöt Päijät-Hämeessä
Ja sekin on jossain määrin olennaista, milloin kukkii. Mutta samaa mieltä kuin edelliset, Hagley Hybridiltä vaikuttaa, se taitaa aloittaa kukintansa heinäkuussa.
Täällä pähkäilen jalokärhöäni, jonka syksyllä istutin. En muista lajiketta, valkoinen isokukkainen kuitenkin. Ongelmani on, että myyrät mylläsivät koko kukkapenkin talven aikana, ja sain heittää hyvästi osalle perennoista. Myös kärhö oli silputtu. Tälläinen kuitenkin pilkistää maasta siinä mihin kärhön istutuin. Onko tämä kärhön alku, vai joku aivan muu kasvi? Haluaisin tietää onko kärhö mahdollisesti selvinnyt, vai istutanko uuden.
onko tuo ihan sileä? kun ei kuvasta oikein näe…
On mun mielestä. Yritin nyppästä irti, ei lähtenyt. Kaivoin syvemmälle ja se jatkui vaan alaspäin.
Jos on ihan sileä niin kuulostaa joltain muulta miun mielestä…ei auta muu kuin seurata tilannetta…ellei joku viisaampi osaa vastata tarkemmin mut mun mielestä kärhö on sellainen “suomuinen”
Nyt on niin aikaista, että anna kasvaa rauhassa hetki ja katso sitteen uudestaan
Niin kyllä vähän itsekin epäilin, ettei olisi kärhö ollenkaan. Täytyy ehkä malttaa odotella sitten