Minun tekee mieli karhunköynnöstä, mutta mistähän sellaista saisi? Siemenluetteloissa en ainakaan ole nähnyt eikä taimiakaan löydy kaupoista ainakaan Tampereen seudulla. Alanko-Kahilan Köynnöskasvit-kirjassa mainitaan lisäystavaksi ainoastaan juurakon jakaminen. Onko joku saanut kasvatettua sitä siemenestä?
Jyväskylän rantaraitilla kasvaa karhunköynnöstä näin:
Postikuluja vastaan saa tuosta riesasta juurenpätkiä ennen kuin koitan ne repiä/myrkyttää/tuhota millä tahansa tavalla joka tepsii!!!
Aronja, onko ne valkoisia vai vaaleanpunaisia, jotka sinulla on riesana?
Oisikin vaaleanpunaisia.. Eli siis valkoisia ovat.
Työpaikkani seinänvieru kasvaa vaaleanpun. köynnöstä täpöt. Sementin ja seinän välistä. Nyt jo nurmikollakin.Tällä hetkellä se on täydessä kukassa. Omani on siitä otettu alku, ja jo tällainen. Siitä voin lähettää sinulla alkuja, jos vaan tahot.
Etsivä löytää. Tänään lähdin muovikassin ja pikkulapion kanssa kierrokselle siinä toivossa, että löytäisin karhunköynnöstä. Ja onnistuinkin löytämään metsän reunasta ja autiolta tontilta valkokukkaista köynnöstä. Siitä kasvien sekamelskasta vain oli vaikea löytää juuren kohtaa. Jotain kuitenkin sain irti ja nyt ne ovat jo tuolla purkeissa. Memuli, ottasin tosi mielelläni vaaleanpunaista jos voit lähettää. Maksan postikulut.
Tosiaan… minunkin kukkapenkistä löytyy karhunköynnöstä kera vaaleanpunaisin kukkasin. Mutta, mutta köynnös kasvaa rivarin takapihalla olevalla raja-aidalla, jonka reunassa kukkaispenkki on. Ongelmaksi on muodostunut saniaisen, akileijan ja jonkun mystisen kukkasen kuristuminen. Mikä neuvoksi? toki karhunköynnös saisi jatkaa aidalla eloa, mutta sen leviäminen näihin muihin kasveihin taitaa olla vain käsin kitkemällä estettävissä…?
Sipuli, muista pitää karhunköynnös purkissa. Muuten siitä tulee riesa.
Hiiru, kyllä. Mikäli aiot estää sen leviämisen, niin käsin kitkemällä. Voit toki laittaa vahvan juuriesteenkin, mutta se karhunköynnös vaan jatkaa leviämistään sitten johonkin toiseen suuntaan. nimim-keräsin-viime-kesänä-200-litraa-karhunköynnöksen/elämänlangan-juuria-pois-kukkapenkistä
Tänään kitkin rikkaruohoja perenna penkistä ja huomasin että neljästä eri kohdasta kasvaa karhunköynnöstä, anitalta saatu köynnös istuttettiin ihan eri paikkaan joten mistä se on tuonne perenna penkkiin ilimaunu? Tökkäsin niille tukikepit, siinä saavat kasvaa rauhassa ainakin tän kesän =)
JADELIILA -AA, Jos et halua koko pihaasi melkein ikuista riesaa, ota karhunköynnös pois nopsaan perennapenkistä. Sitä vois tukea pitkin kasvattaa vain asfaltin ympäröimänä tai nurmikolla, jossa nurmikko niitetään joka puolelta kerran viikossa.
Ai sekö on niin pirullinen leviämään, häätyy sit kaivaa pois
Joo, mun ystäväni tuolla Lappajärvellä on ollut helisemässä sen kanssa. Se on kyllä komea kiipeillessään. Mulla on ollut se, mutta tiesin etukäteen sen nopsasta leviämisestä, joten osasin varautua.
Mahtaisiko pysyä aisoissa,jos istuttaisi maahan upotettuun astiaan?
Varmaankin löytyy konsteja. Itse muuten sain karhunköynnöksen aikoinaan Oulun kasvitieteellisestä puutarhasta. Asuimme silloin rivitalossa, jossa se kasvoi hyvin seinää vasten, mutta sitä rajoitti siinä nurmikko. Halusin vain sanoa, että perennapenkki ei ole karhunköynnöksen paikka. Mitä sanovat muut?
Mulla se on purkissa perennapenkissä. Häätyy pitää silmällä siementämistä.
Karhunköynnös on vallannut työpaikan pihan. Se kasvaa läpi asfaltinkin. Ja on kuristanut ainoat marjapensaat pihalla. Otin kuvan kännykällä, joten ne ovat aika pieniä. Itse pelkään koko kasvia, kun olen nähnyt sen elinvoiman. En halua pelotella ketään, vaan varoittaa, että olkaa tämän kanssa tarkkoina. Sitä kun ei tahdo saada hävitettyä, jos se valtaa pihan.
Marjapensaat ovat kituliaat, osin lehdettömiä, kaikkialla k.köynnöstä
Kaunis se on kukkiessaan, vaan osa näistä taimista kasvaa läpi asfaltin. Seinän ja asfaltin väli on tosi kapea, pari senttiä.
Hui, tuohan on oikea monsteriköynnös
Meidän tuolla rajalla se on tukahduttanut parimetrisiä syreenejä…
Olen aina hämmästellyt tämän kasvin kasvuvoimaa. Tuo seinälle, korkeuksiin ylettyvä köynnös on puskenut itsensä läpi pienestä asfaltin reiästä:
Tämä kasvi ei tarvitse lannoitteita, se kasvaa noin reheväksi näin pienestä halkeamasta.