On vaan sellainen monsteri, että minusta ei tykännyt… Olenkohan liian peloittava itse. Sain tuota valkoista ja vaaleanpunaistakin, mutta ei niistä näy jälkeäkään missään…
Mokoma monsteri koittaa hiipiä meille naapurista vadelmapenkin kautta. Samalta naapurilta olemme jo saaneet palsamin.
Haaveilen silti siitä vaaleanpunaisesta karhunköynnöksestä. Sitä saa ostaa paikallisesta puutarhamyymälästä. Täytyisiköhän sitä varten valaa iso betoniruukku... Ettei pääse karkuun...
Jos jostain vanhan kaivonrenkaan saisi ja maahan upottaisi? Siinä varmaan pysyisi kurissa tämä ja moni muu…
Ei pysy! Siementää ja leviää, ihan puistattaa koko otus! Se tappaa kaiken vaikka miten vedät sitä maasta. En toisi lähellekkään puutarhaani jos saisin valita. Harmi kun on niin kaunis
Vuokkis, oletko lannoittanut sen hornan tuuttiin? Taitaa olla niin, että kun jotain kasvia oikein kovasti vaalii ja hotaa, niin ei kasva ei millään, ja kun "unohtaa" hoitaa, niin jo on rehevä.
Ken haluaa, täältä sitä saa, sitä piisaa vaikka tuhannelle halajavalle. Ei sitä tarvitse ostamaan ruveta. Lähtee komeasti kyllä. Yhtenä keväänä laitoin purkkiin ja voi mahotonta kun oli komea. Vaan pelkäsin koko ajan, että siemenet lentää sinne sun tänne, ja se vasta työlästä oli nyppiä niitä kukkineita kukkia.
"Moni kakku päältä kaunis":
Uskomatonta, mutta totta: karhunköynnös kuoli mulla viime talvena ruukkuun. Varmaan papukaijamerkin arvoinen teko?
Aikoinaan lapsuuskotonani se kuristi punaherukat kokonaan, ja leikkimökki peittyi sen alle. Kumma ettei sitä ole jo julistettu lupiinin kaltaiseksi ei-toivotuksi tulokkaaksi.
Vähän väliä nypin rikkaruohona ihan tuon näköisiä pieniä siementaimia. Kuitenkaan meillä sitä ei ole koskaan ollut, eikä tietääkseni naapureillakaan. Onko jollain rikkiksellä samanlaiset lehdet, vai onkohan siemenet tulleet kaukaakin?
MoonRiver on aika fakiiri.
Minulla on aina myös ollut noita alkuja vähäinen määrä, juuri samoin, kuin Emo tuossa sanoo. En myöskään ole jäänyt katsomaan, mitä niistä tulee. Voisiko olla tosiaan joku muu samannäköinen rikkakasvi? -Linnut tuoneet?
Kalmanköynnös lempinimen olen tuolle antanut, muutaman vuoden tappelin sen kanssa repimällä ja RoundUpilla. Nyt on ilmestynyt enää pari kappaletta vadelmapenkkiin, sota siis jatkuu. Muttei ole enää valkosipulimaalla, siellä oli aikanaan ja kuristi valkkariparat…
Meillä karhunköynnöstä kasvaa kahdessa kohtaa tonttia edellisen omistajan jäljiltä, ne ovat tällä hetkellä lähes kokonaan joutomaalla, mutta myöhemmin niistä voi harmia tulla. Yhden valkoherukkapensaan karhunköynnös on tappanut lähes kokonaan ja poistan sen pensaan, toivotonta hävittää tuota köynnöstä ja kaiken lisäksi juurella kasvaa myös erittäin komea vuohenkellokasvusto
Minä olen myös perinyt karhunköynnöstä. Sitkeällä kaivamisella, kiskomisella ja paikoin rounduppaamalla se on jonkin verran vähentynyt. Koskaan siitä ei varmasti kokonaan pääse eroon. Kukkimaan ei saa päästää tai ainakaan siementämään.
Oli aika vaikeaa pitää pokkaa, kun kylässä käydessä tuttava esitteli ylpeänä hienoa valkoista köynnöstään. Niin, onhan se kukka toki kaunis, mutta muuta ei sitten puutarhassa pian kasvakaan.
Lajintunnistusta...
Peltokierto(Convolvus arvensis) on hyvin samannäköinen ja helppo sekoittaa karhunköynnökseen eli isokiertoon (Calystegia sepium).
(joku asiaa tuossa edellisellä sivulla mietti)
Sen vaaleanpunakukkainen muoto on punakarhunköynnös (C.spectabilis)
Peltokierto ja Karhunköynnös on helpointa erottaa lehdistä.
Ensin mainitulla lehti on keihästyvinen ja jälkimmäisellä enemmän herttamainen.
Valkokukkainen karhukierto katsotaan alkuperäiskasviksi Ahvenanmaalta Kymenlaaksoon. Sitä on vuosia viljelty koristekasvina.
Vaaleanpunaista harvoin tavataan edes viljelykarkulaisena.
Köynnös on monivuotinen ja koska se voi levitä kasvinpalastakin, se siirtyy helposti paikasta toiseen.
Peltokierto taas on alunperinkin rikkakasvi. Peltokierto tekee myös syvälle ulottuvan juuriston ja leviää jokaisesta pienestäkin juuren palasta.
Eli molemmat hurjia vihulaisia kun karkuun pääsevät.
Meilläkin on pihan perällä ryteikkö jossa molemmat yhdesä koittavat tukahduttaa alleen kaiken-nopeammin kuin niitä ehtii pois kitkeä.
Eivät pirulaiset suinkaan kasva missään seipäässä tms jossa voisin armahtaa, koska sekä lehtien että kukkien muoto silmääni mielyttäisi.
Peittävät alleen vain kaiken minkä ehtivät.
Tulee ihan mieleen satujen lumotut kasvit…
Leviääkö karhunköynnös todellakin myös siementämällä? Hups, minulla on sitä kahdessakin ruukussa, ei kylläkään kuki vielä. En ollut tullut ajatelleeksikaan, että kukat pitäisi nyppiä pois. Olen tähän mennessä osannut pelätä vain niitä juuria.
Olen nähnyt kaivinkoneella ylös kaivetun kukkapenkin autokuormassa ja se multakasa oli täynnä juuria - tuskin lähti tollakaan konstilla pois. Kasvaa tyhjillä tonteilla 3-5 m korkeuteen leppiä pitkin ja tukahduttaa kaiken alleen, vaaleanpunaisina ja valkoisina. Lapset noita kävi keräämässä leikkimökin kukkamaljakkoon. Mie peljästyin!
Elämänlanka-> kuolonjuuri
No nyt on hiissattu karhunköynnös perenna penkistä pois, laitoin Anitalta saadun viereen, siinä on paikka missä saavat kasvaa rauhassa niin paljon ku haluavat
Muistithan kaivella sitten vähintään puolen metrin syvyyteen asti ja ainakin metrin ympäriinsä siitä missä kasvia maanpinnalla näkyi? Kasvattaa nimittäin juurta pitkän pätkän ja kerää kaiken “energian” juuren kärkeen kuivattaen samalla siitä väliltä sen juuren pois. Niinpä sitä sitten on siellä ja täällä -ja varsinkin siellä missä vähiten odottaisi.
Naapuri sai toiselta naapurilta "kaunista valkokukkaista köynnöstä" ja istutti sitä innoissaan paraatipenkkiin. Ei uskonut mua kun kerroin, että se sitten todellakin leviää peittäen alleen kaiken. Talven antoi olla penkissä, mutta kevääseen mennessä oli senverran googlannut että kaivoi pois. Juuria tuli kaksi sangollista!!!