Karhunköynnös (isokierto), Calystegia sepium

Aronja, en kaivanut noin mahottomasti, saas nähä miten tässä käy…

Jadeliila, ei se näillä leveyksillä tuommoiseksi monsteriksi asti kerkeä. Nytkin on vasta nupulla, ja parin viikon päästä saattavat alkaa jo hallat.

No hyvä, olen jo nähnyt painajaisia kuinka se kuristaa kaiken eteensä osuvan, nuo mitkä siirsin penkistä olivat nupulla.

Mielestäni aivan turhaa litsontaa puhutaan että karhunköynnös kuristais kaiken. Onhan se hyvä leviämään siitä en ole eri mieltä. Mutta jos nostaa uudet versot köynnöstämään (siis ne jotka tulevat myöhemmi eivätkä kierrä enää, vaan kasvavat melko suoraan) ei juurtumista muualle tapahdu.

Siemenistä itäminen taitaa olla aika mitätöntä. Kukahan tekisi testin? Ei varmaankaan muutamaa prosenttia enempää oo itävyys.

Meillä kasvaa karhun köynnöstä joki rannassa ja on erittäi komeaa kun kiipeää rantaheinää pitkin ja valkoiset kukat komistaa rantaa. Lisäksi olen pyhittänyt yhden seinusta näille.

Ei kun se leviää juuriversoilla, siinä pointti. Tietenkin se leviää muutenkin, mutta tästä ei nyt ole kyse.

Ai saattans että ärsyttää omat kirjoituvirheet!

Mutta edelleenkin sanoisin että, ne jotka lietsovat tämän kasvin kasvua ovat joko niitä jotka eivät ole ikinä ottaneetkaan sitä tontilleen tai sitten niitä joilla sitä on, mutta eivät viitsi sitä kitkeä mitenkään. Tietääkseni kaikkia muitakin kasvia kitketään, jaataan, kylvetään jne. mikai ei sitten karhunköynnöstä? Eli ei kuitenkaan ole mistään tappajakasvista kyse vieläkään (huom. kirjoittajan mielipide).

EI, ei ole tappajakasvista munkaan mielestä kyse. kyse on varmaan sopivasta paikasta.

Niin, eiköhän jokaisella kasvilla oo paikka kasvaa, enkö tarkoita mitään hyttytyttö meininkiä jokka halaa puita jne. Mutta, mutta toinen tykkää mansikasta toinen sienistä.

No miks sä sit aloitat jänkkäämisen?

(Minä ja huom minä inhoan eniten fraasien toistelijoita, ihan kaikessa.)

Meillä karhunköynnös listi ison rhodon ja puolet iiiisosta sireenistä muutamassa kesässä. Siemenet ovat itämiskykyisiä monta vuotta ja pienikin juurenpätkä riittää uuden kasvin kasvuun. Juurta ei voi yhtään vetää vaan se katkeaa heti. Minulla on jopa kasvilavassa tuota pirua ja verhoilee valkosipulit yms.

Kokemukseni mukaan siitä on miltei mahdoton päästä eroon mutta se auttaa pääsemään eroon kaikista muista kasveista. Rounduppia on menny tohon roistoon ennätysmäärä ja aina vaan kauniisti versoo.

Ainoa paikka missa mulla ei kasva on suuri ruukku johon oon juuret laittanu multaan kitkettyäni(siis siinä saisi kasvaa)

Eiköhän kuitenkin ole parempi jos kerrotaan mitä karhunköynnös viihtyessään ja levitessään saa aikaan kuin se että vienosti hymyillen sanotaan että “se on mukavan vehreä köynnös”? Varsinkin kun se on todellisuudessa kasvi jota ei passaisi päästää kukkapenkkiin mikäli tahtoo siellä kasvavan jotain muutakin. Puhumattakaan siitä virheestä että kun siitä eroon tahtoo niin kaivelee juuret irti ja nakkaa ne aidan taakse/lähimetsään/joutoalueelle…

Mielipideasiasta kai loppujen lopuksi on kyse mutta tiedän että Arno Kasvi on esittänyt Kauppilalle omansa siinä vaiheessa kun kyseinen kauppapuutarha otti myyntiin kiinankarhunköynnöksen. Vapaasti lainattuna kyseinen mielipide kuului: Minkä ihmeen takia tänne pitää ihan erikseen vielä tuoda myyntiin kasvi josta koko Keski-Eurooppa koittaa päästä eroon?

Omalla pihallani on karhunköynnöstä ollut ja kun se tahtoo levitä niin ei se kitkemällä kurissa pysy. Maan alla leviävät juuret ja vaikka kuinka maanpäällisiä osia kiskot irti niin jostain aina pompsahdetaan esiin. Itse olen kaivanut juuret isolta ja syvältä alueelta pois ja rounduppia ja ruohonleikkuria käytellen kuvitellut että nyt siitä päästiin eroon. Saahan sitä kuvitella,kukkii edelleen talon nurkalla.

Vaivaton kasvihan se kyllä sinänsä on, helppohoitoisen pihan saa kun pistää joka toiselle nurkalle karhunköynnöstä, joka toiselle jättipalsamia ja sinne sun tänne muutama lupiini ja alaskankleitoniaa. Sitten vain istutaan portaille ja nautitaan kasvirunsaudesta joka paranee kesä kesältä… ;D

Amen!

Anteeksi Kassikäppi. Ei mitenkään ollut tarkoitus hermostuttaa viesteilläni ketään. Siis olen aivan samaa mieltä kuin muutkin, että ei kukkapenkkiin karhunköynnöstä. Siis tämä seinustalla oleva köynnöskin kasvaa ruukussa. Mutta kyse oli siitä että jos joku sanoo tykkäävänsä tästä kasvista, moni rupeaa sitten vaahtoamaan että älä ihmeessä sitä mihinkään laita. Minä pidän edelleenkin siitä kun saa kasvaa omassa paikassaan. Ei ole jokirannasta mihinkään levinnyt.

Lisäksi vielä mainitsen siitä että meillä ja aika monella muulla on niitä turhia paikkoja missä kasvi voi kasvaa.

Olen tosiaan ihan uusi tällä palstalla enkä ketään halua hermostuttaa, joten pyydän anteeksi kaikilta niiltä joita viestini loukkasi.

Ei sun multa tartte anteeksi pyydellä vaan ehkä niiltä kuristetuilta kanssakasveilta =D T. Nimimerkki Katkera (Täällä ei karhunköynnös kasva, vaikka tekisi mitä)

Onneksi meikäläisen pihassa ei ole tuollaista monsteria, ja vahdin haukkana ettei tule kenenkään muun taimien mukana, siis en ota taimia sellaisilta jonka pihassa tämä kasvaa. Taistelen vuohenkellon kanssa, kun sitä nousee melkein joka perennan juuresta. Ens keväänä viimeistään saan sen nitistettyä. En tiedä mistä se tänne tuli, kun itse en ole sitä pihaani laittanut?

Mimosanin, eli mun tyttären, etupihalla kasvaa valtavia karhunköynnös ryppäitä. No, on se kyl tosi kaunis ja näissä yksilöissä on isot valkoiset kukat ja ihan jättimäiset lehdet. Siellä ne valtaa syreeniaitaa ja isoja ruusupensaista. Mimosan totesi tyynesti vaan et hän sit myrkyttää ne jos tarvii, minä taas huokailen että mitenkä siitä villiintyneestä pihasta niitä saa ikinä pois. Kasvuvauhti on uskomaton ja taistelusta taitaa tulla loputon…

Mun täytyy hieman nolona myöntää että taitaa omalla kohdalla olla vähän kuin aronja sanoi ironisesti vaivattomista kasveista. Eli varmaan juuri sen takia saa kasvaa. Kyse on kuitenkin siitä, että kolme kesää ollaan vasta tässä asuttu ja tontilla ei aluksi ollut juuri mitään hoidettua kukkapenkkiä tms. Mieli tekisi kokoajan tehdä jotain, mutta aika on niin rajallista kun on kaksi alle kaksi vuotiasta poikaa ja vanhin 7 v. Mutta kyllähän pojat kasvaa ja saan minäkin aikaa vaikka sitten jokirannan siistimiseen jolloin karhunköynnöskin olisi riesa. Mutta kasvakoon siellä nyt vielä rauhassa, kun sen hoitamiseen ei mitenkään ole aikaa. Miehelleni sanoin että joko se on luojan lykky tai kohtalon ivaa jos ens kesänä taas yksi lapsi lisää hoidettavana, eikä aikaa ole taaskaan tehdä mitään. Okei hieman hyppäsin aiheesta.

Itse ainakin mieluummin varoitan (jopa hieman liioiteltuun tyyliin- se tosin on vähän vaikeaa tämän kasvin kohdalla) aloittelevaa puutarhuria tietyistä kasveista joita hän on mieluilemassa puutarhaansa kenties juuri sen takia että siellä on niitä “turhia paikkoja” joita tällainen “nopeasti reheväksi kasvava kasvi” äkkiä vehreyttäisi. Karhunköynnös ei ole ainoa josta tulee pikapikaa riesa jota on hankala hävittää -jos sen tahtoo hävittää.

Ruukku voi olla hyvä ratkaisu -kun vain muistaa pitää huolen että kasvin juuret eivät lähde karkuteille ruukun pohjareijistä. Maahan upotettu pohjaton sanko tai muu vastaava viritys muka leviämisenestona toimii tällä kasvilla korkeintaan hidasteena -ei esteenä. Edelleen nimimerkillä kokemusta on…

Kannattaa muistaa että kasvien myrkytys ei juuri lohduta kun on antanut kasvien siementää vuosia. Siemenet säilyvät vuosia.

Elokuussa sisko ja siskon mies esittelevät minulle kaunista metsästä löytämäänsä kasvia. Olivat tuoneet sen pihalle. Kova paikka oli sanoa ylpeille kauniin kasvin omistajalle, minkälaisen hirviön olivat pihalleen tuoneet. On se kumma, ettei ihmiset ihan usko mistä on kysymys. Kun sanoin, että varautukaa sitten, että se kuristaa kaikki muut kasvit tästä terassin edestä ja valtaa koko alueen, niin vastaus oli, että ei se haittaa. Ja vielä pitävät pihan laittamisesta, mutta ovat laittaneet pihaansa vasta muutaman vuoden, joten vielä ei ole kokemusta näistä “nopeakasvuinen ja rehevä” kasveista.