Karhunköynnös (isokierto), Calystegia sepium

Tuohon aronjan listaan helppohoitoisista ja rehevistä kasveista tekee mieleni lisätä vielä ruttojuuri, tuoksuvattu ja maahumala, ainakin, siinä riittää sitten rehevyyttä jo naapurin naapurillekin;)

Minä kutsun ko. köynnöstä nimellä kalmanköynnös, se varmaankin kertoo sen mitä siitä ajattelen… Pari kesää tappelin että sain sen hävitettyä valkosipulimaasta, edelleen menossa tappelu että saan sen pois vadelmapenkistä. Suhteellisesta eniten on tällä tontilla käytetty RoundUppia justiinsa kyseiseen kasviin, 90% siihen, 5% vuohenkelloon ja 5% ohdakkeeseen.

Minusta on aivan oikein ‘valistaa’ puutarhurinalkuja ja meitä vähän vanhempiakin näistä sinänsä kauniista ja kestävistä kasveista. Sanoopi vuosia vuohenkellon kanssa paininut viherpeukalo. Täydellisesti pääsin siitä eroon vasta kun muutin saareen n. 500 km päähän ;).

Tuuki, joskus on otettava noinkin järeät aseet käyttöön!

Joo tottahan se on että on hölmöä nimenomaan istuttaa kyseistä kasvia tieten tahtoen johonkin. Onhan se voikukkakin ihan hieno kukka mutta kukaan tuskin istuttaa sitä. Sama koskee tuota vuohenkelloakin, kaunis mutta aika riesa väärässä paikassa. Juuri valistin veljen vaimoa, jotka ovat muuttaneet omaan tupaan, että ottaa vuohenkellon ja karhunköynnöksen pois “kukkapenkistä” jos haluaa että siitä tulee vielä joskus siisti.

No nyt sanon minäkin että älkää vain laittako karhunköynnöstä edes ruukkuun.

Siivoilin penkkiä ja eiköhän ruukku ollut mennyt rikki. Juuria oli levinnyt aika pitkälle ja mikä pahinta seinän väliin.

Nyt saatte kaikin mokomin sanoa mua idiootiksi.

noh ensi keväänä alkaa täsmämyrkytys. Muille kasveille laitan myssyn päähän ettei ne kuolisi.

Tosin nyt jo otin kaikki mullat pois ja siivosin tarkoin.

Minulle kaikki tapahtuu takaperin: Anopin kukkapenkin oli vallannut valkoinen elämänlanka l. karhunköynnös joten kaivoin siitä perennat ylös ja tehtiin toisaalle kukkapenkki.

Nyt kun tarvitsisin karhunköynnöstä (verhoilisin sillä kesiksi tuon ruman tilasäiliön, josta traktorit tankataan) ei yksikään istutettu elä.

Eli ottaisin vastaan elämänlankaa, kiitos. Se on kaunis siellä, missä se saa olla valtoimenaan.

Tuollahan tuota olisi takapihan vanhalla kasvimaalla lieroamassa, onkos teillä sattumoisin tännepäin tuloa joskus?

Tai jos on kulkua täällä päin, saisit sitä myös meiltä tuosta rantatien toiselta puolelta, jossa olen sen antanut villitellä ja toivon parasta ja pelkään pahinta, ettei se hyppäisi tänne tien toiselle puolelle:D

ElluK, onnistuiko täsmämyrkytys? Minua kiinnostaa tietää miten olette päässeet eroon karhunköynnöksestä? Itselläni on sitä tontilla työstettävänä ojallinen (n. 60neliötä), tontin taus sekä irtoversoja siellä täällä. Ensimmäinen taistelukesä on takana, olen keskittynyt nyt siihen ojaan. Ruusupensasaidan leikkasin matalaksi ja lapion kanssa putsasin suht tarkkaan karhunköynnöksen juurivyyhdistä heti keväällä. Tarkkailin kasvuunlähtöä ja ryhdyin Round up-myrkytyksiin heti kun versot näkyivät. Neljä myrkytystä olen kesän mittaan tehnyt, tuntuu että kaikki muu on kuollut paitsi karhunköynnös ja juolavehnä, ja se ruusu jota olen myrkyltä varjellut. Lapioon on jouduttu tarttumaan uudemman kerran ja kaivettu säkkitolkulla juurivyyhteä pois ojan puolelta. Homma on täydellisen kesken mutta luovuttaa ei voi. Nythän sillä mokomalla ei olisi edes kilpailijaa. Joten taistelu jatkukoon!

Pieni voitto oli kuitenkin kun naapuri tuli kehumaan ruusupensasaitaa - ihmetteli kuinka sen niin huomaamatta istutin ja nyt jo on iso ja kukkii komeasti. Totuushan oli että ruusupensas on vanha, edellisten asukkaiden istuttama, mutta ei ole ennen kukkinut vaan ollut karhunköynnöksen pauloissa vuosikaudet.

Karhunköynnöksen elinvoimasta kertoo sellainenkin kun nappasin nurmikosta pikkuverson mukanaan parin sentin mitätön juurenpätkä ja heitin hiekkakasaan. Oli erittäin kuuma hellejakso, vähintään 30 astetta, ja hiekkakasa paahteisessa paikassa. Ajattelin kasvin siihen nuutuvan, mutta kun parin viikon päästä katsoin niin eikös karhunköynnös ollut työntänyt pitkän juuren hiekkakasaan. Tämä kirjoitus on myös vinkiksi niille jotka haaveilevat kauniista karhunköynnöksestä , jonka aikovat pitää hoitotoimenpiteillä kurissa. Karhunköynnöksen torjuminen ei sitten aikanaan onnistu välttämättä edes myrkyin.

Minua kiinnostaisi siemenet tästä, jos kenellekkään tänä syksynä niitä kertyy :slight_smile:

Minulla on juurakkoa 1000kg karmeasta myrkytyksestä ja kitkemisestä huolimatta. Tappanut isoja vanhoja sireenejä ja rodoja kesässä vaikka maanpäällä ei edes olisi kasvinosia. Oletko varma että haluat sitä? Olen huomannut että on levinnyt myös huolestuttavasti luonnossa. Rannat, tienvarret ja julkiset istutukset monin paikoin tämän kaunottaren täysin tukahduttamat…

Naapuri laitto terassin ympäri tätä kalmankukkaa, ei tykännyt kun kerroin minkälainen se on. Seuraavaksi kertoi laittavansa lupiinia pihalle, sanoin että minä voin tuoda vielä ukonkelloa, niin on kohta hieno piha! Hehhe…

Tuosta myrkyttämisestä taas sen verran, että ehdottomasti ei saa kaivaa ja kitkeä ennen myrkyttämistä. Glyfosaatti-myrkky vaikuttaa vain vihreiden osien kautta. Ja jos maan alla on piilossa juurenpätkiä, myrkky ei vaikuta niihin ja työ on ihan turhaa. Siis keväällä ensimmäiseksi myrkyttämään kun kasvu on hyvässä vauhdissa, jos kerran myrkyttää aikoo.

Näin olen toki myrkyttänytkin… Mutta mutta… Siemenpankki maassa on melkoinen kun oli saanut kaksi kesää maissani muhia mokoma villinä ainakin ennen kuin muutimme tähän. Aivan mahdoton postettava! Mutta tosiaan, ah niin kaunis! Jos minulla olisi parveke niin laittaisin tätä kasvamaan ehdottomasti. Vaikka minun yritykseni saada sitä elämään ruukussa ovatkin valuneet hukkaan.

Höhhh…vuohenkelloa meinasin!

Totta, siemeniin ei myrkky tehoa.

Kitikatin jutulle hekotusta. Ehdota vielä suikeroalpia, jättipalsamia ja erilaisia tattaria…

…purppuraratamo jonka antaa siementää valtoimenaan on kans aika kiva…

Meilläkin karhunköynnös yrittää kovasti päästä pellonreunasta pihaamme. Koko ajan pitää siellä suorittaa vahdintaa :confused: Olen kuitenkin laittanut karhunköynnöstä kolmeen ämpäriin ja ämpärit isoon laatikkoon multaan terassille. On kasvanut ja kukkinut kauniisti säleikköä vasten terassilla toista kesää. Viime talveksi vein ämpärit kellariin talvehtimaan. Nyt ehkä kokeilen, jos talvehtisivat paikallaan. Lisämateriaaliahan aina saa pellonreunasta helposti :wink:

Mutta voiko tuo karhunköynnös levitä laatikosta puutarhaani siementämällä? Apua! Vielä en ole sellaista huomannut. En kyllä varmaan siementainta tunnistaisikaan.