Karhunköynnös (isokierto), Calystegia sepium

Siementaimi näyttää hyvin pian aikuiselta ja ei saa kitsettyä helposti kun juuri katkeaa nykäisemällä. Kerää kuihtuneet kukat/siemenkodat tarkkaan pois äläkä vaan laita kompostiin mitään kiertoon liittyvää

Niin kamala maine kuin tällä itse asiassa kuitenkin kauniilla kasvilla onkin, niin silti mielisin tätä puutarhaani rytöpaikkoja peittämään - ja kenties pahimpia riesoja taltuttamaan. Olis meinaan hommia…just tänäänkin lenkillä katselin yhden autiotalon pihassa, kuinka karhunköynnös sujuvasti kiipeili nokkosta pitkin…siinä on jo yritystä!

Kiipeää kyllä ihan mitä pitkin vaan. Sireenini oli kolmimetrinen tuuhea pöheikkö ja kuoli muutamassa vuodessa tämän kumppanin kanssa.

Autiiotalon pihan köynnöksessä on varmaan paljon siemenkotia ja voihan varmaan kaivaa palan juurtakin, ei kuole helpolla!

Ainakin taajama-alueilla kannattaa ajatella myös naapuriensa pihoja ja julkisia istutusalueita ennenkuin karhunköynnöstä pihaansa istuttaa. Jos ei omaa parastaan tajua niin tulisi ainakin huolehtia ettei ko. riesa pääse leviämään (siementämällä tai juurenpaloista) mihinkään muualle omalta tontilta.

Julkisilla alueilla kyseinen kasvi tappaa tehokkaasti kaiken alleen (hoidosta huolimatta) ja naapurina minä en ainakaan päätä silittelisi jos kasvin saisin “bonuksena” omalle pihamaalleni.

Aivan totta Ramses. Onneksi meiltä on naapurit kaukana. En ole tähän mennessä yhtään siemenkotaa kerännyt. Tipilintu, tiedätkö siementeleekö kauaskin?

Laitoin karhunköynnöstä terassille luettuani joskus jostain Alangon kirjasta, että kurissapitäminen onnistuu kun kasvi rajoittuu nurmikkoon ja sitten leikkaa nurmikon säännöllisesti. Varsin huoletonta, kun ei kertonut siementämisestä mitään, jos se kerran niinkin leviää.

Pitäisköhän sitten mennä nyppimään niitä siemenkotia. Niin kuin olen yrittänyt kerätä terassille vain sellisia kasveja, joita ei tarvitse nyppiä. Argh!

Ei se isokierto joka paikassa leviä. Meillä on ollut ainakin 15 vuotta vadelmien joukossa aina muutama köynnös siellä täällä, tänä vuonna on ollut eniten, ehkä kymmenisen vartta. Vadelmat eivät ole nurmikon keskellä,koskeivät ole varsinaisessa pihassa. Rivien välistä vaan vuohenputket niitetään  tarpeen mukaan. Maa on aika tiivistä, savea ja moreenia. Nyt kun tietäisi mikä se rajoittava tekijä on, niin osaisi laittaa sitä oikeaan paikkaan, kun onhan se kuitenkin kaunis.

Vuosia sitten silloisesta pihastani pitkän kinuamisen jälkeen ja varoitteluistani huolimatta eräs halusi välttämättä isoakiertoa menemään avokuistinsa tyhjää ristikkoa pitkin.Se ei kuulemma siitä leviä ku se on nurmikkoa koko seinusta, ja se ajetaan säännöllisesti.

Kierto ei sitten siinä ristikossa viihtynyt, teki vaan surkeita lyhyitä kukattomia pätkiä.

Mutta muutaman vuoden päästä kierto oli jotenkin matkustanut koko talon seinän mitan, kääntynyt nurkalta ja valloittanut autotallin luiskan mikä oli aikas hieno kivikkopenkki tilkkutäkkimäisine eri lajeineen. Tämä kerrottiin minulle vähän äkäisenoloiseeen tyyliin, vaikka olin moneen kertaan varoittanut ja pyytänyt harkitsemaan.

Tuosta sitkeästä kasvista on hyvinkin paljon näyttöä täällä minun työpaikallani. Se on ollut jo vuosia tuossa seinänvierellä, johon on jäänyt rako asfaltoinnin myötä. Se kukkii joka vuosi komeasti. Se kukkii jopa kuistin sisäpuolella. Se on kulkeutunut seinän välistä sinne. Se on tunkenut pikku pääppänsä läpi asfaltin, josta se kohoaa komeassa yksinäisyydessään ylös korkeuksiin. Asfalttiin on tullut useita halkeamia. Jokaisesta puskee tämä ihana "karhulainen". Se on levinnyt marjapuskiin 10 metriä kauemmas, vai olisiko tullut sieltä seinänviereen? Jokatapauksessa marjapuskat ovat tukehtuneet. Mutta ne kukkii vaaleanpunaisin kukin joka vuosi komeasti. Mikään muu ei siinä kohtaa kasvakaan. Tänä vuonna seinänvierusta myrkytettiin kahteen kertaan oikein kunnolla, ja nyt taas siellä vihertää:

Täällä "pellolla", kauempana ne marjapensaat:

Kannattaisi kuitenkin olla hyvin varovainen tämän kanssa.

minun karhunköynnös ei ole levinnyt mihinkään.nurmikko ajetaan sen ympäriltä.se toinen kierto,en tiedä nimeä ,joka leviää siemenestä on paha .olemukseltaan hyvin saman tapainen,mutta ei tee juuriversoja ollenkaan,leviää ainoastaan siemenestä.olisko se elämänlanka,en ole tarkistanut.mutta kuitenkin on kaksi eri kasvia!

Nyt minä huuvan . Ei kai tuo nyt oo sitten sitä mitä tunkee esim meillä joka halavatun kukkapenkistä ja punnoutuu kaikkien kasvien ympäri? En oo kyllä kukkimaan päästäny. Oon kiskonu pois, niin ku ensin oon hermoni menettäneenä kieputellu ne kasvien varsia kuromasta. Saman näköinen lehti on ainaki. Voi nakki.

Tarkoitatko peltokiertoa iesteri?

Minä olisin laittanut kuvan meidän rannasta, missä kasvaa karhunköynnöstä, mutta ei kuvien laittaminen taas onnistunut.

Olen melko varma, että se on sinne vartavasten istutettu. Onhan se joo kivan näköinen, mutta mieluummin istuttaisin rantaan jotain muuta. Myrkyttäminen ei ole vaihtoehto, joten pressulla täytyisi se tukahduttaa (ja onnistuuko sittenkään)

Omakohtaisesta kokemuksesta ei siemenistä ole levinnyt, -en koskaan ole nähnyt siemeniä näissä- mutta juuret ovat syvällä ja leviällä.

Viime syksynä huomasin miten ruukku, jossa pidin elämänlankaa oli haljennut pohjasta. Ilmeisesti jo edellistalvena. (Ruukku oli maahan osittain upotettu, enkä sitä keväällä edes tarkistanut.)

Kuitenkin viime syksynä revin kottikärryllisen juuria ja tänä kesänä kasvoi taas uutta. Nyt päätinkin että siirrän paikasta perennat muualle ja vasta sen jälkeen myrkytän paikkaa niin kauan, ettei enää tule näkyviin.

Toiveita elättelen, että häviäisi joskus myös pelkällä repimällä, sillä meidän pupelit syövät sitä hyvällä ruokahalulla (ei siis ole näille myrkyllinen).

Kuva 1.
Onnistuipa viimeinkin

Kuva 2

Kuva 3

Padassa ja betonirenkaassa on orvokkeja ja maissia. Karhunköynnös kiipeää maissia pitkin, jos viikkoon ei käy sitä repimässä.

Ja vielä kuva 4

Heiniä pitkin siis kasvaa varmaan 10 metrin matkalla. 

Tyhmästi kysyn mutta kysyn siltikin. Onko Karhunköynnös ja elämänlanka sama asia? ( voi kauhistus jos on)

Järkyttävän näköisiä nuo kuvat tuhoista. Jantta, taitaapa olla…

Arvatkaa kuka ryntää aamulla repimään yhden taimen verran kyseistä kasvia ylös säleikön vierestä. Tungen sen roskasäiliöön.

Älä vaan revi! Juuri on hauras ja katkeaa vetäessä. Jatkaa pikku palasta kasvua. Laita round uppia niin menis koko juuri.

Voi halavattu, johan oon sopan keittäny. Kaivan lapiolla. Se on pieni vasta. Himpakki, kaivan vaikka kiinaan asti ja myrkyt perään.