Karhunköynnös (isokierto), Calystegia sepium

Ei kun ensin myrkyt  pitää olla hyvässä kasvussa niin on jotain mahdollisuuksia ja sitten odotat rauhassa jos uutta kasvustoa ilmaantuu niin uusinta. Älä revi jos kerran aiot myrkyttää ja tee oma töpäkkä liuos ei se käyttövalmis litku mihinkään tehoa ( sain ohjeeksi Agrin sedältä, toistaiseksi kaikki on kuollut, kun Attilan jäljiltä  ja tietysti sivilitappioita on tullut siinä sivussa)

Kiitos. Ryntään kauppaan heti aamutuimaan ja katon miten sitten suu pannaan.  Voi  elämän kevät, että patittaa.

Muista kun myrkytät täytyy olla vähintään 6 tuntia poutaa mielummin aurinkoa

Toisaalta jos paikka on sellainen että pystyy kaivamaan juuret pois niin nopeintahan se on, ja ympäristölle parasta.

Myrkyttäminen on hankalaa, jos kasvi kietoutuu muihin. Pitäisi joko sivellä lehti kerrallaan taikka antaa kasvaa johonkin keppiin ja sitten kellistää keppi köynnöksineen muovin päälle ja myrkyttää.

Väitetään, että kiskomallakin kasvi heikkenee, jos sitkeästi kiskoo.

Voi nakki. No siinnäpä onkin jo sitten temppu. Täällä kun on satanu joka päivä viime aikoina.
Se on just ikään laitettu eikä rönsyile vielä pahemmin.

Jos on yhteyttäviä vihreitä lehtiä niin täsmä myrkytys, töpötellä vaikka sienellä/rätillä joku on märillä hanskoilla kastellut lehdet, se riittää, ne pitää olla todella märät että toimii.

En minäkään myrkyistä pidä ja periaatteessa käytän harvoin mutta esim ison vuohenkello alueen sain hävitettyä muuten ei olisi mitään istutus alueita, ei sellaisia massaesiintymiä pysty kaivamaan, ei voimat riitä.

Mein äitee on tehny täsmämyrkytyksiä silleen, et on ensin laittanut kunnon kumihanskat käteen ja sit siihen päälle ne niitten alle tarkotetut puuvillahanskat.

Sit kastanut sormenpäät myrkkyliuokseen ja sivellyt myrkytettäviä kasveja. Hidasta, mutta toimivaa on ollut. Eikä leviä vääriin kohtiin.

Mulla kun oli kerran muutama pieni alku karhunköynnöstä eli elämänlankaa yhen pensaan juurella, niin sain ne kyllä pois, kun ahkerasti aina kiskoin maanpäälle kasvaneet osat. Toisen kesän lopulla olin ne voittanut. Voitin, koska huomasin ne niin ajoissa. En yhtään kaivanut, kun ajattelin, että en pensaan juurista saa sitä kuitenkaan kaikkea pois kaivamalla ja jos rikon sen useampaan osaan niin aina enemmän tule uusia lähtöjä. En halunnut myrkyttää. Olen jatkuvasti valppaana elämänlangan suhteen, koska meidän pihaan rajoittuvan pellon reunalla sitä kasvaa ja koska siinä pellon vieressä minulla on ns. mullantekoalue. Muuta kertaa en ole sitä pihaltani löytänyt. Mutta terassilla sitä on laatikossa ritilikköä vasten kasvamassa. Ja nyt siis pohdiskelen, pitäisikö siitä siemenkodat poistaa kuten Tipilintu neuvoi. Aamulla menen tutkimaan, onko kukkineiden kukkien paikoille kehittynyt siemeniä. Pellonreunasta en ole huomannut sen siementämällä levinneen.

jantta, ota lapio ja kaiva leveältä alueelta kaikki juuret pois. Syvälle ei onneksi tarvitse mennä.

(nimim: kaivoin joku vuosi sitten 200 litraa juuria kun ei myrkytys tehonnut, se pentele taitaa ehtiä tehdä juuria nopeammin kuin myrkky leviää)

Tässähän minä jo lapioo terottelen ja oottelen jotta kaupat aukee

Jo se on niin sitkeä sissi et eron jos haluaa saa tosissaan tehä töitä,jos jää yksikin juuri murunen huomamatta niin siitä se taas lähtee minä oon nyt kahtena kesänä taistellut sen kanssa,ei ikinä enään meille sitä sissiä tuu.

Tässähän alakaa ja sarvet kasvaa päähän. Oisinpa tajunna pikkusen aikasemmin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ( kaivamaaannnn…).

Kävinpä äsken tutkimassa ihanuutta. Onneksi kukaan ei kuullu ku päläpätin sille " nyt kuule p****le lähtö valakis" !  Tutkailin tilannetta.Yhestä kohasta vähän tonkasin ja onhan sillä juukelilla juuristoo vaikka mihin päin. Katkoin säleikköön kietoutuneet könnöstykset pois ja sain samalla mahottoman ihottuman käsivarteeni kuunliljasta, kun juuriston puoleen tiirasin ja lehtiä kääntelin.

Plaah pitkän pätkän kirjoitin ja katosi johonkin…

Niin, meillä oli karhunköynnöstä myös “ihanasti” keittiön ikkunan alla kasvamassa juhannusruusun seassa. Kaksi vuotta sitten keväällä kyseiseen paikkaan rakennettiin terassi ja juhannusruusun siirsin toiselle puolelle taloa. Ensimmäisenä kesänä karhunköynnös yritti vielä kasvaa terassin ja seinän välissä olevista koloista. Sen jälkeen ei ole näkynyt, joko on kuoleentunut tai sitten tuleekin toiselta puolelta esiin :confused:

Jos joku oikeasti haluaa kyseistä köynnöstä istuttaa pihaan, on juurieste pakollinen ja sen lisäksi täytyy katsoa ettei köynnöksen yläosa tai muukaan varsi pääse maata myöten, muuten tekee uuden juuren siihen kohtaan. (Siemenestä lisääntymisestä ei tosiaan ole kokemusta, sillä niitä en ole tämän neljän vuoden aikana, mitä tässä ollaan asuttu nähnyt.)

Minulla on yhdessä penkissä ihan selviä siementaimia. Mutta tosiaan nyhtämällä olen väsyttänyt lähinnä itseni, kasvi on voimissaan. Eli niissä paikoissa joissa kunnon juurakot. Ei merkkiäkään helpottamisesta… Etikkaa voi käyttää kasvien hävitykseen jos myrkyt muuten kauhistuttaa, ainakin vuohenputki lähtee.

Kyllä ne siemenet kelluu, joen mukana tuomia karhunköynnöksiä on pellon reunassa jossa sitä ei aiemmin ole ollut. Vuohenkellosta on vuosikymmenen kokemukset, olin niin tyhmä että vein ensin hävitettävät kukat kompostiin, niitä sitten ilmaantui pitkin pihaa jokapuolelle. Luulen että siemenet on myös muurahaisten suosikkilevityslistalla. Nyt olen jo muutaman vuoden voinut huokaista (onkohan ennenaikaista)

Hyvä apu hävittämisessä oli kattaminen, siinä meni valitutpalat ja jeesuskirjat ja kaikki muukin joutava paperitavara hyvään käyttöön.

Monen sentin kerros näitä pensaiden alle vähensi repimistarvetta huomattavasti.

Sen pihan kiertotilanteesta nyt 20 vuoden jälkeen en tiedä.

Mulla uhkaa karhunköynnös takapihan naapurilta. Vadelmapenkissäni se jo on. Sieltä tuli myös palsami…
Joikiranta on sitä täynnä tuossa lähellä.

Onko kellään mitään kuvaa tai tietoa siitä kerratusta vaaleanpunaisesta karhunkönnöksestä Calystegia pubescens Multipex? Olen sitä havitellut jo monta vuotta, mutten ole vielä uskaltanut sitä ostaa.

Mitähän isäntä sanoisi jos "jeesuskirjat" silppuaisin.

viippu, kun googlen kuvahakuun laittaa Calystegia hederacea ‘Multiplex’, löytyy muutamia kuvia. Minulla on siitä pieni alku, mutta vielä mietin miten talvetan sen. Teenkö esim. juuriesteestä pussin jonka laitan talvella maahan ja sitten keväällä kaivan sen maasta ja laitan ruukkuun.

Samalla tavalla ilmeisesti leviää, kuin norm. karhunköynnöskin, enkä sitä halua, vaikka sievä onkin.

Tämä kasvi sopii hyvin sanontaan: Moni kakku päältä kaunis.