Karhunköynnös (isokierto), Calystegia sepium

Voi Jantta, miten minä nauroin sun jutuilles. Kirjotit niin hauskasti.
Sen verta vielä, että nuo mun laittamista kuvista näkee, kuinka virkosia nuo alut ovat vaikka ne on jo kaks kertaa myrkytetty vahvalla myrkyllä. Eikä asfalttikaan ole esteenä. Mää kanssa silloin vein alun kotiin täältä työmaalta ja onneksi istutin purkkiin. Siitä tuli kyllä komea ja korkea ja kukki kivastikin, mutta sai häädön roskikseen, kun täältä sain tietää myös tästä katalasta kasvista.

Ja yks kerta mää näin ku siskoni takapihan perällä kukki palsami täydessä kukassansa. Oli saanu sitä jostain edellisen syksyn. Mää keräsin kaikki pois, sallaa, eikä se o vieläkää huomannu et se puuttuu. -Mää olen nähny, kui katala kasvi seki o, ja pelästyin nii maa perusteellisest, et se tullee munki pihal yksi kaunis kerta, -meinaa se palsmi.

Mites sitä etikkaa käytetään torjunnassa, losotetaan kasvin päälle vai juurille vai…?

Tänään yritin tutkia laatikossa olevaa karhunköynnöstäni, siis sen kukkineita kukkia. En oikein mitään, mitä siemeneksi olisin tunnistanut löytänyt niistä.

Peltokierron siementaimia pihastani kyllä löytyy, mutta en tosiaan ole löytänyt karhunköynnöksen siementaimia. Onneksi peltokierto on paljon kiltimpi rikkis.

Juukeli, ku hyvä idea laittaa kaikki se roskaposti, mitä ne tunkee meiän postilaatikkoon joka päivä ni katteeks. Olen tähän mennessä erottanut vain sanomalehdet katteeks, mutta postinsahan voi laittaa vaikka kaiken puskiin, jos ei miellytä sitä lueskella ;-)Ehkä ei parane kuitenkaan laskuja heti piilotella karhunköynnösten sekaan, tulis lisää ongelmia :wink:

Kiitos ElluK. Kaunis kukka tuossa kerratussa karhunköynnöksessä. Harkitsen vielä .

Etikkaa ruiskutetaan lehtien päälle(toisissa ohjeissa laimennetaan, toisissa raakana). Itse olen pienet sarvet päässä miettinyt vieväni pian kastelukannulla(silloin kuolee toki laikki muukin lähellä)

Ei palsami minusta mikään ongelmakasvi ole kun pitää huolen että kokoaa siemenet pois ennenkuin ne pamahtaa auki. Taktiikka on ollut ämpäri alle ja sitten noukkimaan siemeniä, ne jotka pamahtaa menevät ämpäriin. Olen tahtomattani saanut sen kuolemaan tontilta kun olen taimetkin nyppinyt  keväällä.

Minä sain Kiinankarhunköynöksen aluun keväällä ja nyt sen laitoin isoon ruukkuun ja oli tarkoitus laittaa ruukku maahan sitten aloin miettiin paikkaa koivun juurelle ekas meinasin mutta sitten aloin miettiin että kuinka paljon se siementää ja kuinka hyvin leviää niillä siemenillä.

Kenellä se kasvaa ulkona ja leviääkö hyvin siemenillä sillä en millään niitä siemeniä poista korkeesta puusta

Mä mietin koko kesän, että mihin isken kiinankarhunköynnöksen talveksi (edellisellä sivulla taisin siitä mainitakin. Kesän oli ruukussa krassien kanssa ruukussa eikä kasvanut juurikaan, eikä kukkinut. Viikolla sain idean kaivaa meidän etuportaiden reunalle kuopat johon sitten istutin tänään karhunköynnöksen juuret.

Mä todellakin toivon, että kasvaa siitä sinne mihin pitääkin, eikä ala leviämään pihaan :confused: . Onneksi kukkapenkit ovat kaukana rappusilta.

Oli muutes valtavasti kasvattanut sitä “juurinauhaa” kesän aikana siinä ruukussa.

Liekö tää oikee aihe? kysyn kuiteski. Mikä tää kukka mahtaa olla ? Kasvaa tuolla ojassa. Mun mielestä aika kaunis  Kasvaa tollai luikertaen ja varsi tollanen lörsö.

Elämänlangalta näyttää, mahdoton riesa.

Karhunköynnös, elämänlanka mikä lie. Katso karhunköynnöksen ketju köynnöskasveista. Älä siirrä pihaan.

Olen ymmärtänyt että karhunköynnös. Kukkii auringossa tosi pitkään ja leviää valkoisten maavarsiensa avulla siäl mullan alla. MUTTA ei todellakaan leviä mihkään jos et HALUA. Ihana n.2 ja puoli metrinen köynnös. Ota vaan kasvamaan pihalles,laita vaik vanha pohjaton sanko ympäröimään tainta nätisti sangon reunat maan alle.Anna kasvaa seinustalla tukea pitkin tai missäs vaan jotain tukea pitkin. Meillä kasvaa aitan pohjoisseinällä ja siellä kukkii vähän vaan mutta kaunis kuin minipiippuköynnös eikä sen leviämistä tarvitse estellä mitenkään, sillä ruohonleikkurilla vedetään nurtsi siitä edestä säännöllisesti.Ruohonleikkuu riittää. Herttinen, kyllähän sitä ihmiset pihoilleen muutakin kovin leviävää laittaavat eivätkä ole pulassa. Kukkapenkkiin en panis leviämään minäkään.Miehen veljellä kasvaa se ritelikössä kaivon kannen ympärillä.Ja kannella kukkapata, kaunista.“herää” kevääseen melko myöhään.joten joskus kuulen sen kuolleen.Toises paikas meil on vähän toista lajiketta, pienempikukkaista ja -lehtistä. Kukat vaaleanpunaiset,ihanat.EIKÄ TARVITSE HOITOA.Olen kasvattanut niitä myös ruukussa ja amppelissa koiranaitausta vasten. Suosittelen.

Täältä myös neuvo: älä tuo karhunköynnöstä pihaan!

Se

-on paskimmasta päästä rikkoja.

-tunkee keyesti juurensa ämpärin, jopa saavin laitojen ali.

-“matkaa” maan alla metritolkulla suojaan ruoholeikkurilta mm.

pensaiden alle/väleihin.

-nirhaa ja kaataa paksujakin pensaita rumaksi ryteiköksi.

-on loppuelämän “ilo” puutarhassa, jos/kun pääsee leviämään.

-pistää sinut lopulta muuttamaa pois, kun kuitenkin haluat siitä eroon (sanoi Allan The Puutarhuri).

Nobile

Minäkään en suosittele, mulla on ollut piha jossa sitä oli valmiiksi.

Tuttavani vaatimalla vaati sitä vaikka varoittelin kovasti. Hänellä se ei tykännykkää kasvaa säleikössä mihin laitettiin, oli kai pimeähkö paikka, jotenkin vaan päätyi ihan eri puolelle taloa ja tuhosi komean kivikkopenkin. Hekin meinasi että kun ruoho leikataan säännöllisesti niin se ei mihkään leviä. Ehkä toiset maaperät on enemmän sen mieleen, mutta sitä ei oikein voi etukäteen tietää.

Minä olen tuota elämänlankaa yrittänyt istuttaa moneen kertaan, aina se kuolee. Meillähän kasvukausi on niin lyhyt ja alkaa myöhään, johtuukohan se siitä.

En mäkään oo siinä onnistunu

Siirsin "mikä kesäkukka?" ketjusta karhunköynnöstä koskevat viestit tänne sen omaan ketjuun.

Karhunköynnös kuuluu mullakin niihin, jotka pihaan koittanut saada uijjen ja voijjen, mutta ei onnistu… yksi juurenpala tuli vahingossa ukonhatun mukana vuosia sitten naapurista, kitui aikansa ja vänäsi yhden kukan per kesä, ei ole todellakaan levinnyt. Saa nähdä sitten ensi kesänä, myräsin sen penkin kokonaan syksyllä, tietysti sitä sitten on koko alalla…

Kerrottu karhuköynnös olisi minusta aivan ihana, mutta se kuoli heti.

Kyl tuon saa viihtymään jossakin kosteessa ja ravinteisessamaassa.
Taisin kirjoittaa jonnekkin taannoin että esim. Helsingin Töölönlahdessa sitä on rannalla tosi paljon ja monessa muussa merenlahdessa. Meillä on ns. luvattomilla jätteiden kaatopaikoilla paljon.Ja kosteilla-alueilla.Se taitaa olla, vaikee lähtee kasvamaan. Mutta on yhtä vaikea hävittää. Kestääköhän sen juurtuminen kunnolla vuosia kuten monilla muillakin kasveilla. Ennen kuin lähtee kunnolla kasvamaan.
Kyl työ saatte sen kasvamaan, kun tatinkii pihalla toi menestyy.