Minä ainakin aion ottaa sitä ruukussa mukaani myös uuteen kotiin. Voiphan tuota pitää ruukussa iänajan. Isonnetaan ruukkua ja lyödään sille vaan joku heinäseiväs kiipeilytueksi jos ei meinaa muuten mahtua. Talvetus ruukussaan maahan upotettuna. Nii se vaan on että toiset tykkää ja toiset ei. Mun vanhassa kodissa sitä kasvoi vapaana ja se oli kieltämättä kamalaa!
Meillä kasvaa tuota punaista karhunköynnöstä suuren valtaojan penkalla, olen muistaakseni laittanut siitä kuvankin kasvikortistoon. Sieltä appiukko sen löysi muutama vuosi sitten. Kukaan ei sitä tunnusta sinne istuttaneensa, ainut vaihtoehto olisikin mummo, eli kasvi on kasvanut siellä vähintään kymmenen vuotta. Ei se mihinkään ole levinnyt, mutta aika pirun sitkeä sissi. Hirvee hinku olisi laittaa sitä sellaseen isoon puiseen, routalevyillä eristettyyn laatikkoon jonka ajattelin laittaa seinänvieruskiveyksen päälle. Mut en taida enää uskaltaa. Laitan siihen jonkin muun kukkivan köynnöksen.
Mistä tosiaankin erotatte peltokierron ja karhunköynnöksen siementaimet? Peltokierto on meillä pahin rikka valvatin jälkeen parsamaassa. Yksivuotinen kun on, siementää ihan älyttömästi. Koskaan en ole törmännyt karhunköynnöksen siementaimiin, luulisi että se olisi meilläkin levinnyt tuolta ojasta siementen avulla jo muualle?
Karhunköynnös leviää juurenpalasten avulla metritolkulla.En ole koskaan itsekään huomannut, että siemenlisäystä olisi sillä ollut. Jos sitä repii puutarhamaasta, tuntuu että se vain yltyy. Maa pitäis kääntää isolta alueelta, jotta juuret saisi pois. Jos sen ymäri voi niittää nurmikon laajalta alueelta, sen leviämisen voi estää jossain määrin. Kun sitä hävittää, on oltava tarkkana, mihin laittaa sen jäännökset. Paras tapa on kuivattaa ja polttaa. Jos alue on laaja, tuntuvat kaikki pyristelyt toivottomilta. Itse sain noilla konsteilla kasvin hävitetyksi. Mutta harmillista on se, kun köynnös on seinällä tosi komea.
Ehkä olen jo aikaisemminkin kirjottanut tähän ketjuun, mutta tässä tulee sitten uusinta jos olen:
Tätä ongelmaköynnöstä kasvoi nykyisessä pihassani kun muutin. ENsimmäisenä kesänä en oikein tiennytkään kuinka kamala se on ja onnistuin siinä häärätessäni levittämään sen tietenkin joka ikiseen penkkiin kun kasveja siirtelin paikasta toiseen.
Sittemmin tajusin, kuinka hirvittävästä riesasta puhutaan ja aloitin systemaattisen kitkemisen. Ihan siis repimällä kitkin aina kun se jostain yritti maan pinnalle, niin revin irti. Luulen, että aika kivasti olen päässyt siitä eroon, en kokonaan, mutta ei se yrittänyt enään viime kesänä mitään sellaista massatuhoa, kuin aiemmin.
Pihallani kasvaa kasvia sen sorttisessa viidakko-olosuhteissa, että välillä tätä ei ehdi huomatakaan, ennen kuin se on kietoutunut täydellisesti jonkun kasvin ympärille. sieltä sitten sitä perataan.
Nyt kun menin "ääneen" juslistautumaan taistelun voittajaksi, niin ensi kesänä koko talo varmasti hautautuu tämän alle…
Tyhmä kysymys, mutta herneelle se ei varmaan ovi olla mitään sukua, koska ei ole palkokasvi, mutta se haisee ihan herneenversolle.
meilläkin on ostettu vaaleanpunaista karhunköynnöstä, ja pysyy kurissa helpommin kuin valkoinen versio, se leviää kovemmin ja nopeammin. Tämä vaaleanpunainen on minusta niin ihana, eikä haittaa jos vaikka se leviäisi enemmänkin. Mutta se valkoinen on sitten ihan toinen asia…
Mullakin oli v.punainen. Sain sen ajat sitten Oulun kasvitieteellisestä puutarhasta. Kyllä senkin kanssa oli tekemistä. Ihmettelen, että kasvia on edelleenkin joidenkin taimistojen luetteloissa. Mietin toisinaan sitäkin , että jospa sen vois istuttaa maahan upotettuun kaivonrenkaaseen, niin että renkaan reuna olis 10-15 cm maanpinnan yläpuolella.
Kaivonrengaskaan ei ole varmaankaan tarpeeksi syvä, juuret pääsevät varmasti luikertamaan sieltä alta vapaaksi. Pitäsi varmaan estää kokonaan tuo maakosketus.
Ei auta kaivonrengas. Mä siirsin kesällä kaivonrenkaan jokirantaan. Alle laitoin sanomalehteä ja sitten multaa. Kaivonrenkaaseen istutin sitten kesäkukkia. No eipä mennyt kauaa, kun karhunköynnös oli puskenut itsensä sanomalehden läpi ja siitä sen 40-50 cm kaivonrenkaan pinnalle. Siinä sitten aina revin sitä kesäkukkien ympäriltä.
Siis tämän perusteella uskon, että juuret menevät varmasti syvemmälle kuin kaivonrengas ja valtaa täten mukavasti lisäaluetta.
No voi nyt pyöveli. Tottahan tuota on meidän "suosikkinaapurilla" (nyt talvella kyrsii kun niiden kollikissa kuseksii mm meidän auton päälle
). Ja vielä aivan meidän tontin rajalla. Juuri siihen olin kaavaillut vadelmaa ja marjapensaita. Saas nähdä miten taistelun käy, toivotaan parasta ja pelätään pahinta… Pitäiskö tehdä kunnon kolmimetrinen tiiliaita? Niin pinnan alle kuin päällekkin!

Mulla on naapurista tullut vadelmapenkkiin karhunkierto. En usko, että se vadelmia tappaa, perkaan sitä samoin kuin nokkosta. En mielelläni sitä huolisi, mutta onneksi se on sentään aika kaunis kun se kukkii.
Kotikaupungissani on yksi talo jonka puutarhan tuo karhunkierto on vallannut ihan totaalisesti. Enpä haluis olla naapuri. Joku kesä marjapensaatkin peittyivät siitä kierrosta ja pensaat näyttivät kukkivan. Se kasvaa ihan missä vain. Muhevassa mullassa, puhtaassa hiekassa…sorassa…
pirulainen, jotenkin arvasin etten ole yksin ongelmani kanssa… viime kesänä muutettiin paritalonpätkään ja tätä riivatun kuristajahöytyvää kukkii ihan joka nurkalla -.-
Alkuviikosta alettiin kuokkia kasvimaanpaikkaa, eipä yllättänyt kun pinnalle alkoi nousta valkoisia juurenpätkiä. tuossa nyt ollaan pari päivää tehty töitä että saataisiin kaikki pätkät sieltä kerättyä…
suunnitelmissa vähän olisi ottaa puoli metriä maata pois, laittaa katetta ja siivilöidyt/uudet mullat päälle. katsoo sitten mitä kesä tuo tullessaan, käykö pirulainen vastaiskuun.
voipi olla että varaudun roundup putelilla ja alan kytätä mistä sitä alkaa puskea…
Meidän kukkapenkissä se oli valmiina ja edellisten asukkaiden puutarhajätteiden mukana siirtynyt vähän metsäänkin. Kasvimaalata sain sen katoamaan kitkemällä ja todella seulomalla mullan. Kukkapenkistäkin on kitketty mutta aina sitä vaan tulee. Nykyään otan muovipurkin, pistän kasvin latvan purkkiin ja suihkautan myrkkyä jottei muut kasvit saa siitä osaansa. Seuraavana päivänä otan jo purkin pois ja jätän kasvin kuolemaan. Pari kertaa kesässä kuljen tontin laidan metsän myrkkypullon kanssa ja nykyisin tilanne on jo tosi hyvä. Myrkkyjä en tykkää käyttää, mutta tämä leviää niin uskomattoman nopeasti ja en jaksa montaa kertaa kesässä kaivaa isoa perennapenkkiä ylöskään.
tuollaisia vinkkejä olenkin lueskellut tästä ketjusta, monet ovat väittäneet että alimpien lehtien sively roundupilla olisi tehokkaampaa koska imeytyy lähempänä juurta…
eiköhän tuossa kesänmittaan pääse tekemään vertailua ![]()
Kyllä, nyt alkaa kasvimaa näyttää pikkuhiljaa kyristajaköynnösvapaalta. eikä vaatinut kuin “hieman” työtä… ![]()
Kasvihuoneen paikka kaivettiin puolenmetrin syvyyteen asti auki, pohjalle laitettiin juurieste ja tehtiin reunoille puiset laatikot. kasattiin kompostia, hevonkakkaa ja uutta multaa päälle.
muu kasvimaa kaivettiin myös n. metrin syvyydestä auki ja koko multamäärä siivilöitiin. aivän järkyttävä kasa löytyi köynnöksenjuuria.
pohja päällystetiin myös juuriesteellä. saas nähdä mitä sanoo köynnös HAH! (vähän on nyt voittajafiilis…)
Minähän sitä pöljyyttäni istutin viime kesänä karhunköynnöksen. Tajusin sitten täällä palstoilla pyöriessäni mitä tulikaan tehtyä. Kaivoin kiinaan asti poistaessani köynnöstä, vaikka se ei kauaa kerennytkään olla. Toistaiseksi ei ole yhtään kyseisen köynnöksen alkua näkynyt. koputtaa lahoa päätään
Siirryn köynnöstunnistusketjusta tänne. Eli taimet, jonka mukana karhunköynnöksen sain, on ollut n. kk:n päivät maassa. Nyhdin suunnilleen ne näkyvät maanpäälliset osat pois, mutta mitä mun kannattaisi tehdä? Alanko huomenissa kaivamaan mullat koko penkistä pois (penkissä paksu kerros multaa, kasvamassa tiiviisti mm. yrttejä sekä kurpitsat ja kesäkurpitsat) vai yritänkö tuota myrkyttää sitten kun kasvattaa uudet maanpäälliset osat. Jos myrkytän, niin sadon saan sitten unohtaa. Pelkään, että lapiolla kaivaessani vaan levittäisin juurakonpaloja. Apuva.
Mä ottaisin monivuotiset ylös, odottaisin sadon kurpitsoista ja sitten myrkyttäisin. Kuinka iso alue se on?
Reilu 5 m halkaisijaltaan oleva pyöreä penkki.
Osaako kukaan arvioida/arvata omasta kokemuksesta, kuinka pitkälle juuristo on mahdollisesti voinut levitä 1 kk:n aikana? Kurpitsapenkissä olot ovat olleet suotuisat (ravinteita ja kosteutta) riittää. Penkissä on kurpitsoiden lisäksi ainoastaan monivuotisia yrttejä (mm. minttua ja saksankirveliä) sekä toisella reunalla perennoja. Vieläkin arvon, että yritänkö kaivaa kasvualustan siltä kohtaa pois ja hävittää, vai onko juuret ehtineet jo niin pitkälle, ettei kannata. RoundUp yms. muut myrkyt eivät taida tehota ennenkuin kasvi on hyvässä kasvussa ja sillä on maanpäällisiä osia?
En mä nyt uskoisi, että noin mittaviin toimiin tarvitsisi ryhtyä,jos köynnös ollut vasta vähän aikaa. Tuleeko siitä maanpäällisiä osia jo monesta kohtaa? Itse olen kyllä saanut paikallisen karhunköynnöksen kuolemaan repimällä aina maanpäälliset osat monta kertaa kesän aikana. Meillä on jatkuva vaara karhunköynnöksistä, kun pihaa ympäröivä pellonreuna kasvaa sitä. Samoin mullantekopaikan viereinen pellonpiennar.