No mulla on erittäin huono kokemus. Töissä karhunköynnös valtasi kukkapenkin ja siitä kaivettiin kaikki multa pois. Siis sellanen puolenmetrin syvä potero. Tarkoitus oli laittaa juurimatto tms., mutta yks asukas oli niin innokas täyttämään montun uudella mullalla, ja työkaveri antoi sitten luvan.
Istutin siihen kärhön ja nyt parin vuoden jälkeen se kärhöparka kituu siinä ja karhunköynnös tunkee jopa kivetyksien välistä.
Aion kaivaa kärhön pois siitä, niin saa karhu sitten rauhassa rehottaa.
Tää karhu kylläkin kerkes kasvaa siinä jo ainakin vuoden, ennenkuin sitä ryhdyttiin karkottamaan.
Kiitos Kyssäkaali ja Tuomipihlaja. Parista kohtaa näin kasvustoa tulevan. Täytyy huomenna repiä oljet pois ja tutkailla tarkemmin.
Vuodessa karhu kyllä varmaan ehtiikin jo levitä niin, että “karkaa käsistä”.
Kaivoin osan kurpitsapenkkiä auki ja saatujen kasvien juuripaakun välistä löytyi lisää näitä paksuja vaaleita juuria, mitä eilenkin löysin. Itse en ainakaan eilen löytänyt netistä haulla juurien kuvaa (lattarilla en kuitenkaan huomannut hakea, tuli vasta nyt mieleen). Joten laitan nämä kuvat tänne, jos jollekulle olisi niistä apua.
Kurpitsa/yrttipenkin syvyys > 0.5 m (möyheätä turpeensekaista multaa), joten en varmastikaan saanut kaikki juuria pois. Ja uskoisin, että nämä juuret kapenevat ja niissä on ohuempia sivuhaaroja. Kaipa se ponnistaa pikkujuurenpalastakin? Penkissä oli muutenkin kurpitsan ja muiden kasvien juuria niin paljon, etten tunnistanut kuin nuo kaksi paksua palaa samoiksi. Nyt odotellaan sitten vaan myrkkypullo kourassa lehtiä maanpinnalle tulevaksi.

Karhunköynnöksen juuret ovat vaaleita, varsinkin kakkoskuvasta ovat mielestäni juuri karhunköynnöksen juuren näköisiä. Lähtevät tosiaan pienestäkin palasta kasvuun. Sen takia ei ehkä ole viisasta kovasti kitkeä, kun katkeilevat, vaan ainoastaan repiä pois kaikki näkyvä maanpäällinen kasvu tai sitten pitää kauhoa isosti.
Hmmm, minulla on paahteinen etelänpuoleinen parveke ja olen tässä miettinyt, menestyisiköhän karhunköynnös siellä. Tähän mennessä siellä on menestynyt vain kelloköynnös, muihin kokeilemiini köynnöksiin (ruusupapu, japaninhumala, aitoelämänlanka, krassi) on tullut vihannespunkkeja loputtomaksi riesaksi asti.
Älä edes mieti, heitä moinen ajatus oitis.
Siirretty pari viestiä ketjuun Puutarha - Köynnöskasvit - Yleistä asiaa - Nopeasti kasvava köynnös.
En tiedä olenko päästäni vähän vajaa, mutta olen ihan tosissani harkinnut karhunköynnöstä mökin pohjoisseinustalle. Siellä ei kasva edes rikat, auringosta saa vain haaveilla ja maa on silkkaa puhdasta savea. Keskellä hellekesääkin pohjoispuolen maaperä tuntuu hohkaavan kylmyyttä. Tuo on ehdottomasti koko tontin huonoin paikka, ja meiltä sentään löytyy vaikka mitä märkää ryteikköä.
Punon päässäni suunnitelmaa, jossa tyrkkään karhunköynnöksen paksuun hieman maapinnasta korotettuun muovisaaviin ja vuoraan sen vielä kauttaaltaan juurimatolla. Jos saavi sattuisikin menemään rikki, matto vielä pidättelee karhunköynnöstä. Siinäkin tapauksessa, että se pääsisi jostain kolosta karkaamaan, sen pitäisi luovia metrikaupalla eteenpäin karmeassa jäykässä savessa, että se pääsisi tuhoamaan mitään kasvavaa.
Tässä keikutaan jossain luovuuden ja hulluuden rajoilla, kun hinku saada tuonne yhteen tiettyyn paikkaan joku kukkiva köynnös on niin suuri.
Olen nähnyt upena karhunköynnöksen yhden talon oven edustalla. On laitettu hiekan sisään ja sinne pieni multatila. Kasvaa silleen eristettynä kaikesta muusta ja nousee aina siihen kuistin kulmalle kukkimaan eikä leviä mihinkään.
Mä olen harkinnut kanssa laittamista. ja just silleen hyvin eritettynä ettei pääse koko pihaan leviämään. Mun mielestä se on kaunis köynnös ja etenkin kun rakastan valkoisia kukkia.
Karhunköynnös selviää varsin hyvin juurikin savimaassa. Tosiaankin iso pohjallinen saavi voisi olla hyvä idea. Ruukuissa ym. pienissä ämpäreissä karhunköynnös ei talvehdi, mutta saavissa varmasti. Pohjatonta saavia (mä haluaisin kokoajan kirjoittaa korvee, sillä meillä puhutaan siten:D ) on turha laittaa, sillä karhunköynnöksen juuret menevät erittäin syvälle.
Jos talven aikana saaviin tulee vettä, se tuskin on ongelma, sillä meillä tuo kamaluus kasvaa juurikin jokirannassa, muualta olen pikkuhiljaa saanut taitettua tältä niskat.
Viime vuonna tein jokirantaan penkin näiden kamaluuksien paikalle ja laitoin uuden penkin alle juuriesteen. Kaivelemasta paikasta löysin kolme kivaa kantoa, jotka halusin säilyttää ja laitoin ne uuden penkin päälle. Noh muutaman kerran viime kesänä sain yhdestä kannosta nyppiä karhunköynnöksen alkua, kun sinne oli pieni juuri jäänyt.
En tiedä sitkeämpää ja vihuliaisenmpaa kuin tämä. Toki en kyllä kiellä sitäkään, etteikö kukat olisi kauniit, ja se kerrottu vaaleanpunainen vasta kaunis onkin. Sitä olenkin istuttanut meidän ulko-oven eteen pieniin paikkoihin, sillä ympärillä ei ole muutakuin soraa monta metriä, ennen kuin on kukkapenkit ym lähettyvillä.
Juu, ihan pohjalliseen saaviin ajattelin laittaa ja juuriestettä vielä tuplavarmistukseksi!
Eihän sitä tiedä, vaikka saavi joskus hajoaisi esim. jäätymisen tai routimisen seurauksena. Mietin tosiaan, että saavin voisi myös jättää pilkistämään hieman maanpintaa korkeammalle, ettei ryökäle pääse karkaamaan yläkauttakaan. Jonkinmoinen salaojitus sorasta vielä lisäksi, niin luulisi pärjäävän. Sen verta saanut kuulla karhunköynnöksen sitkeydestä. Itse en ole koskaan joutunut tämän kanssa tappelemaan (koputtaa puuta). Onpa sotasuunnitelmat!
Todella kaunis kasvihan tämä on, sellainen vaaleanpunaisen ja valkoisen yhdistelmä olisi ihana!
Meillä oli myös naapurin ovipielessä kauniisti kasvava karhunköynnös. Ei aikaakaan, kun meidän pihassa oli kaikkialla vähemmän kauniisti kaikki muut kasvit kuristavaa karhunköynnöstä. Ilmeisesti kenkien mukana kulkeutuneista siemenistä. Vaikka olen mitä tehnyt, niin pois sitä ei näytä saavan. En soisi sitä kenellekään edes naapuritontilla kasvavaksi, vaikka iteksensä kasvaen kaunis olisikin.
Minä yritin tappaa viime kesänä roundupilla karhunköynnöskasvustoja. Myöhemmin kaivelin lapiolla kasvupaikkoja. 10 cm pätkä juuren alkupäästä oli kuoliintunut, sitten taas löytyi metritolkulla elinvoimaisia juuria. Siitä ei pääse eroon mitenkään. Ainoastaan lapion kanssa ja repimällä saa jotenkin hillittyä sen kasvua.
Meillä ei mökillä ole naapureita ihan vieressä, ovat jossain metsäpusikon takana. Kukat olisikin varmaan hyvä poistaa kukinnon loppuvaiheessa, jos tuollaisen meinaa pihaansa hankkia?
Onko kellään muuten kokemusta tuosta vaaleanpunaisesta kerrotusta lajikkeesta? Näin siitä yöllä nimittäin untakin.
Ilmeisesti se ei ole niin pirullinen leviämään? Olen käsittänyt sen olevan kasvupaikan suhteen vaateliaampi kuin tavallinen karhunköynnös. Ainakin Tahvosten sivuilla ilmoitettiin pohjoisimmaksi vyöhykkeeksi nelonen.
Rähmäkäpälä, oliko niin, että suunnittelemasi paikka oli varjoinen. Olen siinä käsityksessä, että karhunköynnös tarvitsee reippaasti valoa kukkiakseen hyvin, muutenhan se kyllä viihtyy kovassakin savessa.
Mulla on se kerrottu vaaleanpunainen kuolonköynnös varjossa ja sitä valkoista on vielä muutamissa paikoissa tontilla. Jokiranta on pahin, sillä sinne en voi myrkkyä laittaa.
Muuten olen sivelymenetelmällä myrkyttänyt karhunköynnöstä hyvin tuloksin sillä glysofaatilla, joka tappaa myös puurunkoiset kasvit, muuten en myrkkyä tykkääkään käyttää.
Täällä en vieläkään ole koskaan ko kasvin tekevän siemeniä, enkä ole nähnyt sen leviävän muualle, missä sitä on ollut, kun tänne muutettiin. Jokihan on hyvä kuljettamaan siemeniä, mutta 2 km etelään tästä ei missään näy karhunköynnöstä ja virtaamissuuntaan (pohjoiseen) ei sielläkään näy onneksi tätä karkulaisena, vaikka se puoli onkin asumatonta.
Eli en itse omakohtaisesti pelkää tämän siirtyvän paikasta toiseen siemenistä. Mutta jos tätä tontille tahtoo omasta tahdosta laittaa kannattaa aina katsoa, että kasvi pääsee kokoajan ylöspäin. Jos yksikin varsi pääsee makaamaan maatavasten, tekee siihen ihan varmasti juuret.
Karhunköynnöksen vihuliainen tapa on se, että n juhannuksen jälkeen alkaa versomaan sellaisia versoja, jotka eivät enää kiertäydykään ylöspäin tukea kohti, vaan alkaa kasvaa vaakatasossa.
Huitukka, olisiko ollut mahdollista, että olet naapurilta ottanut jotain kasvia ym. ja siinä vahingossa on tämä kamaluus joutunut teidän tontille?
Sillä meidän piha on vanha ja täällä ei ole onneksi näkynyt köynnöstä muutakuin siellä, missä se oli silloinkin kun tähän muutettiin. Ja tuota joenvierustaa en ole koskaan edes perannut, sillä heinät tekivät siihen hyvän muurin (jossa karhunköynnös kiipeili), ettei pienet lapset vahingossa kävele jokeen.
En ole minäkään huomannut karhunköynnöksen siemenestä leviävän. Meillä sitä kasvaa pellon reunoilla ja pelto taas ympäröi pihaa, että koko ajan saa vähän vartioida. Ihan on riittänyt se, että muistaa ajella pellon reunat matalaksi, niin ei ole levinnyt.
Olen myös kasvattanut tuolta pellonreunasta kaivamiani laatikossa terassilla. Laatikossa eivät talvehtineet,joten keväällä oli aina haettava uudet. Kellarissa kyllä talvehti. Aina huolehdin siitä, että kaikki uudet versot kiipesivät seinällä olevaan ritilään. Kovasti yritti kasvattaa versoja alaskinpäin laatikon ja seinän väliin ja sieltä terassin lattian raoista terassin alle. Mutta olin siis tarkkana ja ei se kyllä mihinkään levinnyt näistä kasvatuskokeiluistani,vaikka kukkia en pois nyppinyt.
Sitä kerrottua vaaleanpunaista kyllä tekis kanssa mieli.
ElluK - ei ole naapurista meille kasveja tuotu. Ja karhunkierto valloitti pihamaan samoihin aikoihin niin eri puolilla, että ajattelin sen kolmen eessuntaas kirmailevan lapsen lenkkareiden pohjissa kantautuneen. Tai siis sen siementen. Voi löytyä muukin selitys, mutta juuri sen ilmestyminen yhtäkkisesti joka puolelle pihaa pani ajattelemaan siemenistä leviämistä. Ja miksei se nyt siemenistäkin kasvuaan aloittaisi?
Ehtiiköhän tehdä kypsää siementä?