Ensimmäiset kukat alkavat aueta.Paljon on nuppuja tänä vuonna.
Nyt kukinta kauneimmillaan.
Kukinta on tällä kasvukaudella todella runsas verrattuna aiempiin vuosiin. Tiedä sitten, johtuuko se vain kasvien kunnollisesta juurtumisesta aloilleen. Tää on nyt niiden neljäs kesä.
Kukista saa vain haaveilla täällä. Vain uutta kasvua, ei yhtään viimevuoden versoa kasvussa
Ton pitäis olla Ahosentaimiston paikallista kantaa.
Satoa odotettavissa.
Kyllähän tuo työntää itsensä joka paikkaan, eli kannattaa valita istutuspaikka huolella. Minulla on pellon reunassa ja ajelen ruohonleikkurilla ympäriltä. Tänä vuonna tein korkean kartiomaisen tuen reippaan vahvuisista tuomenrungoista. Ihan on nätti teline paikassaan ja siihen on helppo sitoa oksia sitä mukaan kun kasvaa.
Kyllä mulla huitelee parissa metrissä tuo tuen pää. Työnsin neljä tuomen runkoa maahan karhunvadelman ympärille ja vedin ylhäältä päät nippuun narulla. Väliin tein vielä ristikoita, jotta kasvuston sitominen on helpompaa. Ajaa asiansa, on siisti ja tukeva ja sopii metsän laitaan. Kuvia ei nyt saa kun sataa kaatamalla.
Kukkii korkeuksissa hän. Tukipuiden päälle voisi laittaa poikkipuut ja muovin teltaksi. Pitäisi kypsyä nopsemmin. Tämä alkaa karkailla joka suuntaan, nypittävää riittää.
Wau,mulla vasta parikytä senttinen.Ei ehtine kukkia saatikka marijoa.Oli jotenki hitaalla sytytyksellä keväällä.Luulin jo ettei nouse mitään
Täällä kukkii myös samalla lailla. Minä kiinnitän sen aina lidlin ruusukaareen josta on helppo poimia. Se taitaa olla pihan ainoa syötävä joka ei kelpaa linnuille eikä jäniksille. Jäniksenpoikaset kävi keväämmällä narskuttamassa raparperin ja vadelmien alkuja. Sonja on niin satoisa että olen parina vuonna tehnyt ylituotannosta hillososetta siivilöimällä kivet pois. Toisella kerralla tein samanlaista mutta keitin ja siilasin siihen marjatuomipihlajan marjoja. Teen ne aina hillosokerilla. Kovasti tykättyjä ovat.
valtsu,samat sanat,ku eioo tilaa
Meillä tulee taas ihan mahdottomasti karhunvattuja
Yritän pakastaa mahdollisimman paljon. Tuore on aina tuore ja syödään niin paljon kun tekee mieli sitten kun ovat kypsiä.
Eilen kerättiin kypsät, lisää tulee. Suruvaippa ja amiraalikin liittyivät nautiskelijoihin.
Karhunvatuille on tapahtunut jotain Pahaa. Pitkiin versioihin tuli lehtiä vain puolen metrin korkeuteen. Pukkaa uusia sivuversoja ja nuppuja sinne alas. Tämmöistä ei ole olleet koskaan, "koskaan’ on n 15- 20 v.
Karsin syksyllä karanneita sivuversoja sieltä sun täältä lapiolla kaivaen. Poistin kokonaan viereisestä hiekkalaatikolla ja jätin vain toiseen kasvamaan, pahoittiko moisestaa mielensä ja loukkaantui?
Karhunvattupensaat selvisi loistavasti talvesta. Oksat on aivan täynnä kukkanuppuja. Tietää hyvää, tullee paljon marjoja, ihania valtavia makeita marjoja
Pensaat ovat kyllä myös näyttäviä kun kukkivat.
Minä siirsin karhunvatut vähän kauemmas pihasta. Siellä saavat levitä rauhassa.
Tänä kesänä kukkivat aivan valtavasti. Toivottavasti saadaan pakastimen täyttöä.
Onpa ne kauniita kukkiessaan! Ihan menevät koristepensaasta.
Ne olis aivan ihania pihassa mutta kun olivat alkuun niin en keksinyt miten olisin voinut rajoittaa niiden leviämistä.