Tilasin netistä
Hain asiamiespostista.
Eihän minua voi päästää mihinkään taimitarhaan / myymälään tähän aikaan vuodesta
Onneksi kasvilavat uhkaavat täyttyä ja ei ole paikkoja mihin istuttaa.
Tai sitten pitää rakentaa lisää…
Ei ole maata, pelkkää kivikkoa ja kalliota koko tontti. Pistolapiolla ei tee meillä mitään.
Jos haluan montun se pitää räjäyttää kallioon …
Ara…, kalliotontilla on puolensa ja sitten se toinen puoli.
Kyllä, talon perusta seisoo kalliolla ja sehän ei liiku mihinkään
Toisaalta, jos haluaa istuttaa jotain joutuu rakentamaan syviä kasvilavoja tai tekemään maantäyttöä / kohotusta.
Arvaa vaan kuka rakentaa jos haluan istuttaa jotain…minä itse.
Ostin itselleni ison kaasulla toimivan naulapyssyn. Sillä saa tehtyä jos vaan terveys kestää.
Kalliotontti varastoi ihanasti lämpöä, kesällä varastoi tosissaan, kaikki kasvit käristyy kun alhaalta tulee ”lämpöä”.
Kasvilavat on kasteltava säännöllisesti, usein.
Kasvari on tietysti kalliolla terassitäkillä (täkin alla vapaa tuuletus), arvaa onko lämmönsäätö ongelmia kesällä kun kasvarissa lämpöä yli 40 astetta, kaikki luukut ja ovi auki ja iso potkurituuletin tuulettaa kuumaa ilmaa.
Ole iloinen että sinulla on maata allasi . Se antaa paljon enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseäsi.
Jos joskus joutuisin muuttamaan, tontti olisi jonkun vesistön rannalla pellolla jossa olisi runsaasti maasyvyyttä.
Toisaalta, nyt on jo ”kallio” lämmennyt eikä ihan heti ole huolta hallasta.
On puolensa …ja on puolensa.
Karhunvatukka Sonja on kärsinyt kylmästä, joten päätin kantaa sen sisälle kasvilampun alle.
Leikkasin köynnöskarhunvadelman Ewergreen’n alas.
Nyt saa aloittaa uudelleen kasvaa seinäksi ja toivottavasti saisi myös marjoja.
Saa nähdä jäikö se minun eloon, sillä senkin kannoin parvekkeelta sisään, koska lehdet roikkui.
Kas kummaa, salaa on kypsynyt.
Kypsiä ja vielä 18.8. kukkiakin.
Minen saanu maistiaista, vaikka pari oksaa viimekesänä istutetusta kukki ihan sikana. Ei ollu pörriäisiä ei. Sama juttu saskattoonilla, vain pari marjaa.
Meilläkin valtavasti raakileita ja ensimmäiset kypsät huomasin eilen. Toivotaan lämmintä syksyä että ehtisivät kypsyä, eihän vielä omenat, luumut päärynät ym ole nekään kypsiä. Toivotaan että kaikki ehtivät, ( kukahan ne kaikki syö, jos onnistuvat)
Miulla on yksi saunan takana huonossa paikassa.
Siirrän vadelmariviin, kun nyt pihalle tulee valoa paremmin.
Mie kyllä miettisin kaksi kertaa mihin mokoman istuttaisin. Valtavasti on marjoja tänä vuonna,mutta kun on niin piikkinen että aina saa varoa ettet vaan vahingossa osu. Tuoreltaan marjat ovat hyviä mutta minusta maku kärsii pakkasessa. Ja kaiken lisäksi on niin kova leviämään ihan monen metrin päähän. Niitä alkuja saa sitten olla kaivamassa ties mistä.
Piikkinenhän se on ja karkaavainen, ei maahan kaivetussa syvässä pohjattomassa saavissakaan pysynyt. Nyt kun vapautin hänet alkoi marjan paljous, ruohonleikkurilla leikataan ympäri, rukkaskäsin kiskotaan nousevia versoja. Ihanaa kun on joku edes joku puska, mistä saa syödä niin paljoin kun jaksaa. Kyllä ylimääräiset menee aamupuurossa suoraan pakastimesta otettuina “karsusilmänä”
Mulla nuo pari on omissa, maahan kaivetussa 60 litran tynnörissä. Pohjiin porattu muutama pikku reikä. Lopullista paikkaansa vielä hakevat. Sitä mietin, mahtaisiko 200 litran muovitynnöri lappeellaan olla riittävän tilava kahdelle. Päätyihin kun poraisi muutaman pienen ylivuotoreiän ja tekisi laitaan täyttö/istutusaukon.
Sonja mullakin ihan täynnä marjoja. Syödään tuoreeltaan ja hilloa teen. Se on ihan parasta juustojen kanssa.
Minulla on ollut ainakin 10 vuotta entisen navetan seinustalla, talvella tulee katolta lumet päälle, ehkä se on hillinnyt kasvua, mutta seinän suuntasesti vain on levinnyt, sinne on saanutkin levitä. Ruohonleikkuri pitää muuten kurissa, no meillä koko tämä lähes puolen hehtaarin tontti on kaikkineenkin villiä ja vapaata kasvujen suhteen, että ei tuo haittaa.
Höh,mulla nippa nappa sinnittelee hengissä.On vielä purkissa ku on niin pieni etten uskalla maahan laittaa.
valtsulta saatu kaks alakua joista se isompi kuoli toissa talavena
Taisin istuttaa liian kuivalle seinustalle karhunvatun. Kesästä 2016 paikallaan kasvaneet eivät ole juuri levinneet sijoiltaan. Tuntuvat jopa jäävän alppi- ja mantsuriankärhön jyräämiksi. Tänä kesänä olen syönyt ehkä desin kypsiä. Saman verran taitaa vielä kypsyä.
Kiva. Nyt pihapiirin melkoisen kesyt mustarastaat on löytäneet sonjan. Käyneet näykkimässä vähän sieltä täältä kypsiä. Kokonaista marjaahan ei voi tietenkään kerralla syödä. Meinasin saada slaagin, kun yksi lähti ihan jalan vierestä puskan juurelta. Siirtyi noin metrin päähän pää kallellaan kyttäämään. Olin varmaan sen apajilla. Milläs alat tollasta jäätävän kokoista piikkipuskaa suojaamaan. Harsolla? Verkolla? Ajatuskin moisesta showsta naurattaa😂
Tänä vuonna tulee paljon karhunvadelmia, jo 3-4 litraa olen kerännyt. Ja syöty on puskasta päin paljon.
Kasvihuoneessa on kuulemma ihan eri kasvi. Ostin rasiallisen Isoja, piikittömiä kasvutunnelilla kasvatettu, neljä (4) mahtuu kämmenelle.
Omat oikealla eikä pieniä nekään ole vattuihin verrattuna.