Karhunvatukka (karhunvattu, karhunvadelma),Rubus fruticosus

Karhunvadelmasta saa ihanaa hilloa kun laittaa puolet karviaista ja hillosokerin kanssa sen keittää. Olen itse ajellut ne marjat ensin soseeksi.

Yksinään se on mun mielestäni aika pliisu.

Kiitos kovasti vinkistä, jalomarja. Aivan äsken juttelia samasta asiasta mieheni kanssa pihalla ollessamme. Hän näet pitää kovasti karviaisista ja halusi, että laittaisimme lisää pensaita pihallemme. Minä taasen en ole keksinyt mitään erityisen hyvää reseptiä karviaisista. Pidän marjoista kyllä tuoreeltaan, mutta kaikki hillot ovat mielestäni pahoja. Meillä on pihallamme sekä siperian karhunvatukkaa että Sonjaa, joten eiköhän niistä riittäisi hilloksikin asti.

Tänään ekan sonjan maistoin. Kuuluuko sen olla mauton? Meinaan onko lajike tollanen makea, ei minkäänmakuinen vai oliko se vielä hieman raaka

Ollos hyvä. Minä tykkään itse valtavasti karviaisista ja niitä on vuoristokarviaisesta alkaen mustaan karviaiseen. Sen sain täältä joskus muistaakseni kibulta.
Sonja ei ole minulle tuttu lajike mutta nuo siperialaiset ainakin ovat vain makeita; ei oikein minkään makuisia.
Viime syksynä keksin tuon karviaisen siihen joukkoon ja hyvon on mennyt kaupaksi.

En tiedä mikä on meidän karhunvatukan lajike, mutta jos marja on liian kypsä tai satanut paljon vettä on vetinen. Muuten oikein maukas.

Ihan hyviä nää sonjat, vaikka ei ookkaan koolla pilattu

En minäkään tiedä mikä lajike tuo minun on, ostokuitissa lukee vaan karhunvatukka!

Nyt kourallisen kypsiä keräsin ,varmasti olisi paljon enemmän jos kaikki kypsät olisin etsinyt.

Keväällä oli aika harvan näköinen kasvusto, nyt sellainen piikkiryteikkö, että saapa nähdä kuinka saan kerättyä jatkossa kaikki kypsät.

Hyvän makuisia ovat, tosi hyviä marjarahkassa sellaisenaan, laitan pikku pusseihin pakkaseen, josta on helppo lisätä rahkan joukkoon.

Nyt on hyvät neuvot tarpeen, kuinka saatte kerättyä karhunvadelmat? Keväällä laitoimme tuet vadelmalle, ja kuvittelin, että nyt on syksyllä helppo kerätä kaikki marjat talteen, mutta nyt se on sellanen piikkiryteikkö, että pitäis panssaripuku olla! Vielä ei kovin paljon ole kypsiä, mutta litrakaupalla varmasti tulee!

Ostin viime viikolla piikittömän karhunvadelman, saa nähdä millainen tulevaisuus odottaa tämän kanssa. Juuriestekankaan laitoin istutuskuopan reunoille, mutta tuo tuen malli on mietintämyssyssä. Onko ehdotuksia?

Tässä päälimmäisistä kuvia

Pirjo, NAM! Täällä on kaikki jo syöty :slight_smile:

Ja meillä taasen suurin osa on vielä raakileita! Ehtivätköhän kypsiksi ennen pakkasia. Eteläiselle varaston seinustalle vielä istutettunakin, eivät ole vielä kuin osa ollut kypsiä.

Montako metriä pitkiksi nämä “piikkisiat” oikein kasvavat, kun tuntuu varasto jäävät kovin matalanmalliseksi, karhunvatukan kasvettua jo harjalle saakka, eli n. 3 metriä?

Niin nuo meilläkin lähes kaikki on vielä raakileita, ja etelän puoleisella entisen navetan seinällä kasvaa. Kyllä ehtivät aika hyvin kypsyä. Suojainen paikka meillä tuo tiiliseinä, kerää hyvin lämmintä.

Kyllä se kolme metriä varmaan on korkeus, ei se muinakaan vuosina sen pidemmäksi kasva, joka vuosi tekee marjat edellisvuoden uusiin oksiin ,vanhat kannattaa keväällä leikata pois. On tarpeeksi mahdoton ryteikkö ilman vanhoja oksia näin kun pitäisi marjat kerätä.

PLAAH!!! Pakkanen ja rusakot ei oo hyvä yhdistelmä karhunvatulle. Saksin viimekesänä ostetut puskat maan tasalle, paria elossa olevaa oksaa lukuunottamatta, ja ne oli viimekesänä kasvaneet uudet oksat. Toivottavasti se nyt lähtis kasvamaan hyvin. Maasta löysin lumesta kaks pienenpää elävää oksaa joissa oli silmut, laitoin ne vesilasiin. Arvaatte varmaan kukakohan ne oli katkonut…

HALOJAA, juurtuuko oksat vesilasissa? Lehtiä tulossa jo…

Luojan kiitos, että tää kasvatti viime kesänä 3 uutta oksaa. Vanhat ovat kuolleet, uusissa pari silmua!

Laittasko tää karhunvattunsa karkulaistaimet lavakaulusten sisään, juurimatolla vuorattuna? Kolme olis laittaa päälekkäi, vaan 2 ehkä riittää. Vai isoon muoviruukkuun,pohjareiästä karkaa varmaan juurimatoista huolimatta?? Saisin seinustalle aidan viereen, aurinkoo. Eivät kypsyneet 2010 kaikki vaikka hellekesä olikin??

En viitsisi turhaan riehua…

Uutta tulee!!!

Minkälainen tuki kannattaisi laittaa karhunvatulle. Pitääkö se sitoa tukeensa, vai köynteleekö itsekseen tukiristikkoon. Piikittömän karhunvatun taimi ostettiin viime syksynä ja nyt pitäisi tukihökötys saada värkättyä.

Meillä karhunvatukka on tukiristikon edustalla ja se täytyy tukea siihen, siis sitoa. Olen sitonut aina kaikki marjovat oksat, kun ovat pitkiä ja lerppuja. Voi tietty riippua lajikkeestakin, että miten kasvaa.