Meillä kasvaa maahan upotetussa saaveissa kumpikin.
Saavia vois harkita myös Onko sinulla niissä pohjassa reikiä? On mulla joku putken pätkäkin tuolla mutta saattaa olla halkaisijaltaan liian pieni…
pohjattomat on 30 litran? saavit, käsisahalla sahaten oli kätevää työstää.
Kohta kukkii
Kyl hän o kaunis
karhunvattu kukkii ja on tänään todistettavasti tullut pois saavistaan, eli kasvattanut sivuverson metrin päähän istutuspaikastaan.
Sain ensimmäisen karhunvattuni, jossa oli pienet nuputkin valmiina. Raivasin kasville tilaa seinustaa vasten, mutta nyt varsinkin latvan lehdet ovat kellastuneet ja käpristyneet? Mistä tämä voi johtua? Olenko kastellut kaveria liian innokkaasti, vai mistä voi olla kyse? Karhunvattu ei ilmeisesti mitään erityisiä lannoitteita kaipaa, vai? SAmalla paikalla ovat ilmeisesti vuosikymmeniä viihtyneet niin villi-kuin puutarhavadelmakin.
Jaa’a enpä tiedä. Toi munkin on tänävuonna ostettu ja hyvin, suorastaan loistavasti lähti kasvuun. Liika aurinkokaan tuskin on syynä, sillä mun vattu on kokopäiväsessa auringossa. Ehkä oot kastellu liikaa, tai liian vähän.
Jos luoja suo, niin tänä syksynä meillä on paljon karhunvadelmia! Tukiviritys ei ole mikään koriste, mutta ;-))
kade Mahtava puska sulla ! Mulla on kukat tippunu jo ja oottelen tässä että raakileet kasvais. verkot lisäsin tänää puskien päälle ettei varikset käy syömäs. Karviaisten kimpus ne jo oli
PirjoA, tuun syksyllä varkaisiin. Pöllin vaan taimia,vai ovatko pistokkaita! (Tai voin kyllä muutaman maistiaisenkin ottaa eihän kukaan sikaa säkissä huoli.)
Tervetuloa vaan, taimia pukkaa joka puolelta! Marjojakin saat syödä jos ja kun ovat kypsiä! (raakana ei taida oikein maistua;-))
No nyt alkaa koetoiminta täällää pohjanperillä, kun sain metrisen kappaleen Espoosta. Aitan taakse, eteläseinustalle aion sen istuttaa. Nurmikolle, niin että voin niittää jopa siimaleikkurilla ympäriltä. Teen syvän kuopan, mutta laitanko saaviin vai umpäröinkö juurimatolla, sillä inhottavan paksulla. Taidan varmistaa molemmilla. Naurakaa vain, sillä eihän se nyt täällä tykkää olla!
Meidän siperialaiset karhunvatut ovat ekat koko Suomessa.
Ne olivat monta vuotta jopa tarkkailussa että miten menestyvät ja marjovat.
Ruinin ne Oulun yliopiston Kempeleen laitokselta kun luin jostain, että he ovat kehittäneet uuden kestävän myyntilajikkeen joka tulee ehkä vuoden päästä myyntiin.
Kysäsin, että saisinko pari kappaletta ostaa kokeiltavaksi ja sainhan minä.
Nyt ne on vantteria pöheikköjä ja kasvavat jopa 3 metrisiksi. Koko varren mitalta on noita marjojakin ja nytkin näyttää tulevan tosi hyvä sato.
Sinällään tuo marja on mielestäni mauton mutta viime syksynä tein siitä karviaisten kanssa sosetta ja on aivan ihanaa. Ajelin ne ekaksi mössöksi yleiskoneella ja keitin hillosokerin kanssa.
Vatut ovat kasvaneet ihan avomaalla alusta pitäen.
Toisen lajikkeen olen saanut RuattinHannelelta ja se ei ehdi tuottamaan marjoja kypsiksi avomaalla. Tuolla se nyt köllöttää kasvihuoneessa viiniköynnöksen seuralaisena.
Sen marjat ovat tosi maukkaita syöntimarjoja; tosin paljon pienempiä kuin siperialaisen marjat.
Molemmista voisin halukkaille ehkä parille, kolmelle laittaa alkua postareita vastaan kun kiinnostaa.
Fiia, mulla on siperialaisen karhunvatun ympärillä maassa noin 25-30 cm leveää sokkelimuovia (muovi on 1 m korkeata, mutta leikkaan koko rullan aina kolmeen osaan). Ei ole vattu karkaillut yhtään alta. Samaa menetelmää olen käyttänyt monen muunkin kasvin kanssa. Helppo tehdä vähän isompikin alue kuin yksi saavi, jos haluaa. Ja kun ei ole pohjaa, niin ei ole ongelmaa liian märkyyden kanssa. Tietysti saavinkin voi tehdä kokonaan pohjattomaksi. Mielenkiintoista kuulla, saatko kypsiä marjoja tulevina kesinä. Meillä alkavat kypsyä elokuun puolivälissä.
Jalomarja, laitoin yksäriä…
Jalomarja, sulta sain joskus menneinä vuosina karhunvattua, tekevät marjoja joka syksy täällä Hämeessä…
Talvikki75; kivaa kuulla, että olet saanut ne viihtymään.
Lopun perin tuo on helppo hoitaa ja taattu marjasato joka vuosi ellei tule jo elokuussa yöpakkaset.
Tuomipihlaja, kiitos vinkistä. Eipä olisi tullut mieleen sokkelimuovi, outo tarvike mulle. Mutta huomenna menen K-rautaan utelemaan.
Nyt kun vadelma alkavat loppua ja pikku hiljaa alkaa karhunvadelmista sato, niin tänä vuonna olen päättänyt hyödyntää ko. marjaa. Onko hyviä vinkkejä leivonta yms. ohjeista?