Karhunvatukka (karhunvattu, karhunvadelma),Rubus fruticosus

Älä nyt, minulla on kuukausimansikan nimellä mansikkaa (no se ostonimikehän ei tietty takaa mitään…), joka koko kesän tekee pientä marjaa ja mielettömiä rönsyjä. Eikä minusta ihan “luonnon” mansikalle maistu :o

Heksu hoiti hienosti lennosta mansikka-ketjuun siirtymisen kukkanen, siellä juttu jo jatkuukin.

:-) Mansikka-ketjussa, juu

Ostin siis kaksi karhunvatukkapuskaa Terrasta. Sonja-lajike, onko toi ihan päin pyllyä istutettu? Ja tossa on kaksi, joten pölytys varmaan sujuu ihan ok? Noista naruista ei kannata välittää :smiley: Oli oksat sen verran sekaisin että niille oli pakko jotain tehdä. Lehdet on kasvany räjährysmäisesti 2 päivän aikana! Taitaa tykätä tosta paikasta, sillä aurinko paistaa siihen aivan koko päivän.

Siperian karhunvattu on avannut kasvihuoneessa ensimmäiset kukat. Nuppuja on ihan mieletön määrä ja nyt mietityttää pölytys. Hyönteisistä ei ole vielä meillä tietoakaan, onkohan mitään mahdollisuuksia saada marjoja? Eli pölyttyykö yhtään tuulipölytteisesti vai onko pörriäiset välttämättömiä?

Tossa pihalla karhunvatukat kasvaa ihan silmissä. Nuppujakin on jo vaikka kuinka ja uusia versoja pukkaa maasta. Kyllä se kukkisi ihan just jos tulis lämpeempi

Kenellä on pohjoisin karhunvadelma ulkona? Jokin lajike on nimeltään siperia-alkuinen, niin että luulis menestyvän vähän pohjoisempanakin. Onko niin että Satakunnassakin pitää kasvattaa kasvarissa? Espoossa ainakin menestyy hyvin ja leviääkin ulkona. Kun on nurmikko ympärillä, pysyy kurissa.

Itse täällä satakunnassa elelen, ja vatukka voi vallan mainiosti tossa ulkona, sillä aurinko paistaa siihen lähes koko päivän ;). Vp. Herukka Aili on vähän väritön… mut kai se siitä.

Minulla on karhunvattua täällä joensuun kupeessa. Viime talvi oli sen verran ankara, että karhunvatut on kylmänyt lumirajan yläpuolelta. Saas nähdä tuleeko marjoja. Viime kesänä muutama oksa antoi satoa todella ruhtinaallisesti.

Sienestäjä, sulle saattaa tulla ongelmia tukemisen kanssa? Kuvassa kun ei näy mitään seinämää tms. Tosin ei ole mullakaan seinämää, mutta onneksi on luumupuu jonka latvuksiin se voi nojailla.

Siperialainen karhunvadelma kasvaa täällä pohjois-Satakunnassakin ihan ulkona ja hyvin selviää. Viimeisten marjojen kypsyminen tietysti riippuu aivan syksystä. Viime talvikaan ei kasvia verottanut - lienee tottunut koviin pakkasiin. :slight_smile:

Hopeavillakko, sulta saamani 2 taimea selvisi talvesta hengissä. Rusakkokaan ei syönyt niitä. Vielä kun löytäisin niille hyvät lopulliset istutuspaikat.

Piko, joo, en oo vielä oikeen ehtinyt mitään kehikkoa sille hankkia. Kai tästä sittenku joskus ehtii :slight_smile: Jos hyvin käy, sattaa mullekkin tulla vatukoita

Karhunvatut voi hyvin ja satoakin tuli viimekeväänä avomaalla  samoilla seuduilla kuin Ruskoliljallakin, viimeiset marjat vei ensilumi… Viimesyksynä kaadoin versot kumoon, peittelun kevysti havuilla ja ovat komeasti kasvussa. Koetan lisätä yhden puskan satoa pitämällä päällä tukikehikkoon kiinnitettyä harsohuppua kukinnan alkuun saakka

Meillä (pohjoissatakunnassa) on istutettu karhunvattua ulos kolmeen eri kohtaan ja yksi taimi kasvihuoneeseen. Kasvihuoneessa kasvava on täysin eri laatuluokkaa ja kasvuston koossa on aivan valtaisa ero, eli mielestäni siperialainenkin hyötyy muovihuoneesta erittäin paljon. Näyttää aivan kuin kyseessä olisi täysin eri kasvi! Kaikki ovat kuitenkin samaa alkuperää ja istutettu samaan aikaan. Mutta nyt kasvihuoneessa pölyttymisestä kaipailisin toisten kokemuksia?

Pitäisin ovea tai avattavaa ikkunaa? lämpimällä kelillä auki. Houkuttelevan  ovat hyönteisten mielestä karhunvatut, paljon pörrää siipiväkeä. Ehkä joku tuoksuherne tai muu houkutus kasvariin olisi avuksi.

Olen kovasti miettinyt onko mitään järkeä yrittää kasvattaa tomaatteja kasvarissani, kun on varjoisaan paikkaan joku joskus sen laittanut/puut ovat kasvaneen sivuille. Kuulostaa hyvältä viljelysuunnitelmalta - entä muovikasvari, jos kellä oon…

Voi jessus, miten ton karhunvatukan voi tukea? En mä viitsi mitään ihmeen kehikkoa sen taakse rakentaa, ja se ei oikein sovi meidän takapihalle. Voiko sen ympärille ostaa tavalliselle marjapuskalle tarkotetun sellasen ympyrän siihen ympärille? Ja tarvitteeko karhu jotenkin erikoisesti laittaa talviunille, vai voiko sen vaan jättää sinne niinkuin muutkin puskat : )

Minä laitoin lähes kaksi metrisiä keppejä karhunvadelman sekaan, ja niiden väliin sitten narua ristiin rastiin, jospa tänä vuonna olisivat paremmin selvillä, kun viime vuonna oli yhdessä kasassa koko kasvi. Paljon jäi marjoja piiloon ja kypsymättä kun olivat niin puskan sisällä!

Syksyllä olen jättänyt silleen ja vasta keväällä ottanut vanhat oksat pois, siten tukevat uusia, kun lumi muuten painaa niin paljon.

Karhunvattu neuvotaan tukemaan säleikköön viuhkan muotoon 5-6 versoa/puska riittää. Uudet versot voi antaa kasvaa maassa, poissa varjostamassa, jolloin ne on myös helppo suojata havuilla ja vanhat versot poistetaan vasta keväällä. (Lena Israelsson: Suuri keittiöpuutarhuri s 408)

Laitoin molemmille karhunvattupuskilleni oman muovisen kasvihyllykön muovineen minikasvariksi ympärille: purin ja kokosin yhteensä  3 hyllykköä. Näin sain keskitukia poistamalla myös pidemmät väliputket mukaan systeemiin ja siitä tuli riittävän korkea. Kumpaankin löin ensin paksut tukipaalut kirveen hamaralla muovin sisäpuolelle jäävään osaan versojen lisätutueksi. Ristikkäin vetelin naruja minäkin ensin . Tosin leikkasin ylimmät versot matalimmiksi ja alas jäi ½m kaistale ilman muovia, tuulettukoon sieltä. Jospa nuput nyt aukeaisivat aikaisemmin ja satoakin tulisi ajoissa.
 … ja pisteet tästä erinommaisesta kokkeilusta saa kurpitsa 10, hänen kokemuksiaan käytin idean emona! kiitos kurpitsa 10

Karhunvattu ilmeisesti leviää kovasti? Mietin sopivaa paikkaa…Mikä olisi paras tapa hillitä leviämistä, joku tuolla aikaisemmin kertoi siitä rakennusmuovista, toimiiko? Sellaista olisi saatavilla…