Karpaattienkello, Campanula carpatica

Annesurfs, kuvittelisin, että se on värisekoitus.

Tuohon ulkokylvöön en osaa sanoa mitään, omani idätin sisällä ja nyt ovat olleet viileällä verannalla. Aluthan on aika pieniä, joten mietin, että milloin näitä voisi alkaa varovasti lannoittamaan?

Kertokaahan kokeneemmat mitä teen, kun minulla kasvaa nin kaksi senttisiä karpaattienkellon taimia noin sata yhdessä pienessä istutuspurkissa? Istutusapulaiseni eivät nähneet niiden siemeniä ollenkaan vaan kuvittelivat siemenpussissa olevan “vain jotain tomua”. Ja sitten he tietysti läväyttivät pussin sisällön lähes kokonaan yhteen purkkiin. Kun siten iso osa tuosta tomusta kuitenkin iti, niin purkissa on heiman ahdasta.

Nypinkö vain osan raa-asti pois ja jaan sitten jäljellejääneitä uusiin purkkeihin? Taimet ovat vielä kaiken kukkuraksi kietoutuneet toisiinsa täysin.

Kivikko, ota taimistosi pois kylvöruukusta ja irrottele reunasta alkaen sellaisia sormenpäillä erottuvia myttyjä ja istuta ne mytyt sitten harvempaan isompiin ruukkuihin.

Kiitos Sand! Hurjalta tuo tuntuu, mutta ei kai siinä muu auta :wink:

Kerrotko vielä (tai joku muu), että istutanko ne vielä taimi multaan vai voiko jo laittaa puutarhamultaan?

Kuten huomaatte, olen todella vihreä näissä hommissa. Asuimme ennen rivitalossa, jossa pihaa oli niin vähän, ettei siinä huimia puutarhataitoja tarvittu. Nyt kun tätä kivistä ja hiekkaista tonttia on melkein 1400 neliötä, niin ajattelin yrittää säästää hieman ja kasvattaa edes osan siemenestä.

Kivikko, ainakin osat voit jo istuttaa suoraan tulevalle kasvupaikalleen, mutta jätä edes vähän jemmaan, jos taimille sattuu jotain.

Karpaattienkello lähtee kyllä aivan ensimmäisten joukossa keväisin kasvuun, eikä isojakaan säänvaihteluja hätkähdä.

Karpaattienkellosta käpertyy lehdet, mistähän se johtuu? Voisko olla liian märkä paikka?

Ettei mikään örkki ole siihen iskenyt?

En ainakaan huomannu, kun yritin tiirata.

Meillä karpaattienkelloon on ilmestynyt tälläisiä lehtiä.

Niitä on useampia...onkohan joku vialla vai haluaako se olla vain erilainen nuori? pomppivaa hymyä

Hydrangea: Punkit tekee käsittääkseni tuollaista jälkeä, tarkkaileppa lehtien alapintaa… voihan se olla jotain muutakin, mutta ekana tuli se mieleen ja ne on sitten tosi tosi pieniä

Hmm, ei minun silmääni punkin tekosia, minun kasveissani punkkivioitukset ovat olleet pistemäisempää ja kellertävämpää, lisäksi koko kasvin olemus on nuukahtanut. Tuo näyttäisi minun mielestäni vaan siltä erilaiselta nuorelta :slight_smile:

Ei siinä öttiäisiä näkynyt ja minunkin mielestäni punkin aikaansaannokset ovat sellaisia laikkuja…kasvihan voi muuten mainiosti,nuppuja täynnä, tekee vain tuollaisia kirjavia lehtiä. Aika kaunis olisi kokonaan kirjavanakin!

Näin ne lehdet on kääntyny rullalle. Mitään ötökkää en oo huomannu. Nuppuja kuitenkin on... mystistä...

Ruttulehtinen kukkii

Montakohan karpaattien alkua jätän pieneen purkkiin itämään?

Minulle myytiin karpaattienkello perennana ja sitten nimilappusessa lukee kaksivuotinen. Kumpikohan se on?

Kyllä se moniuotinen on.

Onkohan tämäkin karpaattienkello nimestä on ole ihan varma

Kiitos, Maire, näin olin toivonutkin. Ostin tosi monta kukkapenkin reunaan. Vielä tarvitsisin lisää, mutta viime viikonloppu oli jo näinkin kallis.