Karpaattienkello, Campanula carpatica

SIemeniä keräämään ja kelloja monistamaan! Tai mitenkähän lähtis pistokkaasta?

Minulla ainakin karpaattienkello tekee ihan itsestään valtavasti siementaimia, muistaakseni 3 tainta ostin joskus ja nyt niitä isohkoja pehkoja on toistakymmentä ja siementaimia kaikkialla. En valita vaan tykkään silmän isku,

Mulla kukkii valkoisina palloina kaksi puskaa, saa levitä kuten muutkin kellot mun pihalla!

Ootteko nyppiny pois niitä kukkineita vai onko sillä väliäkään kukinnan pituuteen näillä?

Mitenkäs karpaattienkellon saisi pysymään sellaisena mukavan matalana, ettei kaatuile?

Niitä on matalaa ja korkeaa lajiketta.

Okei. Minulla on ketjukirjeen siemeniä kasvamassa, joten nyt täytyy vain pitää toivoa, että on sitä matalampaa :slight_smile:

Kurpitsa - onko sulla heittää sen matalamman lajikkeen nimeä?

Valitettavasti ei.

Karpaattienkello muiden kasvien kainalossa.

voiko karpatienkelloa kylvää nyt. En odota siltä tälle kesälle kukintaa mutta kaipailisin perennapenkin etulalalle hieman matalaa täytettä joka ehkäpä ensi kesänä jo kukkisi. Ajattelin vain että ehtisikö kasvattaa lehtiruusuketta joka sitten talvehtisi vai jätänkö kylvöt ensi keväälle Kummatkin perennapenkit on niin isot ettei ihan kaikkea raaski yhtenä kesänä ostaa ja siemen/ pistokaslisäyksellä toivottavasti saan jotain lisättyä.

Ostin jo keväällä karpaattienkellon kukkivana K-kaupasta ja leikkasin sen kukittua alas ja istutin isompaan purkkiin. Lähti hyvin kasvamaan ja nyt pitäisi miettiä, minne sen istuttaa. Käykö kuiva puolivarjo sille. Edellinen oli sekapenkissä ja parin vuoden jälkeen hävisi - ei kestänyt kilpailua muitten kanssa, vaikka kuinka hoivasin. Mitenkä sitten muurikello? On nyt purkissa äitienpäiväruusun kanssa. Kumpikaan ei kuki - ostin ne taas kukkivana K-kaupasta. Mihinkä sen voi istuttaa? Ei ole tietoo siitä ollenkaan, menestyykö edes talvea Suomessa?

Lisään vielä edelliseen. Minulla on ollut kaikenlaisia kelloja esim komeita ukonkelloja jne., mutta kaikki olen jotenkin onnistunut hävittämään, enkä tiedä edes miten. Onko maa liian hapan?

Nyt ovat komeita nämä ja tuhottomasti nuppuja:

Männikkö karpaattienkello kestää kuivuutta ja varmaan puolivarjokin sille riittää.

Minulla on muuten pihan paras kissankellopaikka talon kivijalan juuressa itäseinustalla räystään alla. En ikinä niitä kastele, mutta ne kukkivat aivan hurjana, joten eihän niitä kerta kaikkiaan voi ajella leikkurilla nurin.

RUOSTETTA KARPAATTIENKELLOISSA!

Onko kenelläkään kokemusta ruosteesta (oranssia täpliä etenkin lehtien alapinnoilla) tai muusta vastaavasta karpaattienkelloissa? Mulla on kolmessa eri kohdassa penkissä (suht aurinkoinen) tänä vuonna istutettua karpaattienkelloa, jotka kasvoivat ja kukkivat komeasti kunnes yhtäkkiä ovat aivan tuossa ruosteessa (tai ainakin siksi sen taudin olen nimennyt): ensin iski heikompiin, pieniin taimiin ja sitten myös muihin. Muissa perennoissa ei vielä ainakaan ole ollut: vieressä peurankelloa, rauniokilkkaa, kurjenpolvea jne.

Kaipaisin siis kokeneempien vinkkejä: onko keinoa pelastaa "saastunut" taimi? Onko vaara että tarttuu muihin eli pitäisikö tarttua lapioon? Talvehtiiko ruoste eli onko taimet menetetty myös jo ensi kesän osalta ja kannattaisi siis poistaa? Kaikki vinkin tervetulleita. Googlaamalla ei löytynyt kuin ruusujen ruosteesta ihan pikkasen.

Hei,

onko kenelläkään kokemusta kerrottukukkaisesta karpaattienkellosta? Paikallisessa marketissa on ihania kukkia, joita myydään tuolla nimellä. En ole vielä ehtinyt latinalaista nimeä katsomaan, jolloin laji varmistuu, mutta ajattelin noita muutaman ostaa, kun ovat niin kauniita. Kukat olivat äkkivilkaisulla kuin pienet sinililat ruusut. Luin jostain, että pitäisi olla aurinkoinen paikka, mutta kestääkö paahdetta? Ajattelin portaiden pieleen, johon paistaa koko päivän aurinko ja on tuulensuojaisa paikka. Nyt siinä on hopeahärkkiä ja saniaista, joka saa siirron varjoisampaan kohtaan.

Oletteko talvisuojanneet karpaattienkelloja ensivuosina? Omat edelliskesänä istuttamani eivät selvinneet talven yli ja nyt istuttelin uudet...

Viime keväänä istutin keväällä kasvattamani karpaattienkellot, kukkivat jo viime kesänä. En suojannut mitenkään ja kukkivat tänäkin kesänä. Ja ollaan vyöhykkeellä VI-VII. Lumi tietenkin hyvä suoja täällä. Toisessa penkissä vesikin seisoi pitkän aikaa keväällä, mutta niin sinnikkäästi nousi vain ja kukkii parasta aikaa. Nousivat vain aika myöhään, olisiko mahdollista Ellis, että olet kitkenyt pois keväthuumassa ? Itselle käy usein niin…

Ostin muutaman uuden karpaattienkellon eilen. Uskallankohan istuttaa ne jo maahan? Vanhoissa kelloissa jo mukavasti vihertää, mutta onkohan nämä uudet taimet arempia yökylmyydelle?

ElluK, niin voipi olla, jos se on kukkakaupasta tai kesäkukkataimistolta, kukassa oleva rehevä kasvi, se on saanut olla kasvihuoneen suojissa ja voi kärsiä pakkasöinä toisin kuin ilmojen mukaan kasvun aloittaneet lajitoverit.