Onko olemassa lyhytkasvuisenpaa karpaatia ,minusta tää on niin huono pusymään ryhdissään leviä tuollatavalle ympyräksi keskellä sitten tyhjää.muuten on kaunis kukka ja tykkään siitä.auringossa hankala kuvata tulee liian vaaleat värit.
Jelittolla on sellainen 15cm korkea, joka vielä kukkii ensimmäisenä vuonna kylvöstä ( esim. C. carpatica Pearl Deep Blue
), tietysti olettaen että kylvää tarpeeksi aikaisin.
Omasta kokemuksesta olen sitä mieltä, että paljon on kasvupaikalla ja sen lannoituksella/kastelulla merkitystä miten korkeaksi kasvaa.
Kaverin sininen karpaattienkello on muuttunut valkoiseksi, liekö ihan normaalia?
Kestääkö karpaattienkello ruukussa talven, vai pitääkö laittaa maahan? Vai kellariin?
Laita maahan!
Olen lukenut, että karpaattienkellojen alasleikkaus kukinnan jälkeen saa kellot uudestaan kukkimaan. Mitä tämä alasleikkaus tarkoittaa ? Kuinka alas ne leikataan ? Olen nyppinyt kuihtuneita kukkia pois, mutta ajattelin kokeilla tuota alasleikkausta kun vain tietäisin että pitääkö esim lehtiäkin leikata.
Luulisin, että vain kukkavanat leikataan, ei ole juuri kokemusta, koska vasta toista kesää tuossa ovat, en ole leikannut, kukkivat silti edelleen.
Onko helppo kasvattaa siemenestä?
Marira78: Olen leikannut karpaattienkellot ensimmäisen kukinnan jälkeen. Otan vain kukkavanoista kiinni ja leikkaan poikki tupsun kerrallaan, en siis kovin alas, jotta puskat edelleen näyttäisi lehteviltä. Ovat kukkineet toisen kerran tällä systeemillä, joskaan ei ihan yhtä komeasti. (Leikkaan myös syksyllä ennen siementen kypsymistä koska haluan rajoittaa leviämistä.) Ja sunshine75: on todella helppo kasvattaa siemenestä.
Ilman alasleikkaustakin kukkivat syksyyn asti. Tuossa elokuussa oli hiukan hiljaisempi aika, nyt taas kukkivat ihan kivasti, etenkin kun ottaa huomioon, että ollaan syyskuun puolessavälissä.
Karpaattienkellon siemenetkin nyt kylvetty purnukkaan. ja sama kysymys: koulinko pikkutaimet jokainen omaan purkkiinsa? ja mikä kasvualusta? toivottavasti itäisi edes joku, kaunis kukka.
Minä olen laittanut joka taimen omaan purkkiinsa, olen käyttänyt kylvö- ja istutusmultaa tai tavallista kukkamultaa, istuttanut olen multavaan savimaahan ja hyvin ovat kasvaneet, vaikka siitä sanotaankin, että tykkää hiekkamaasta.
missä vaiheessa olet koulinut taimet omiin purkkeihinsa? ovat nyt n. puoli senttiä vasta.
tietäisikö kukaan
Kouli vaan.
mutta niissä ei siis ole vielä kuin sirkkalehdet? ja alut näyttävät niin heiveröisiltä että miten ihmeessä niitä nyt jo koulisi? ne ovat kuitenkin aika isossa ns. taimiruukussa mutta siinä on kyllä aika monta alkua…apua
mulla on ollut vuosikausia paljon karpaattienkelloja. olen aina istuttanut muutaman siemenen per purkki: 5-10.
juu niin minäkin istutin tuollaiseen noin 7 cm halkaisijaltaan oleviin taimiruukkuihin siemeniä enemmän kuin tuo 10 siis, mutta kysymys kuuluu että miten ne nyt koulin? siis jokaisen omaan purkkiinsa? ja kuinka isoon purkkiin? täytyykö olla kuinka iso halkaisija? kiitos paljon
jos joku tietävä taas viitsisi vastata olisi kiva…jotenkin tuntuu oudolta koulia noin hontelot taimen alut omiin purkkeihinsa…ja sitten loppuu tilakin
Laita muutamia hentoisia taimia aina samaan purkkiin. Ei niitä luonnossakaan kukaan kouli.