Karpaattienkello, Campanula carpatica

Tumpeloinen, viime vuonna kasvattelin karpaattienkelloja siemenistä ja koulin niitä yksi taimi/ruukku. Keväämmällä sitten istuttelin niitä penkkiin ja täytyy kyllä sanoa, ettei ne ollut niin kovin reheviä kuin kaupan taimet. Tarkemmin tarkastettuani kaupan taimia huomasin, että niissä on 3-4 tainta ruukussa.

Tänä vuonna pitää saada lisää kelloja penkkiin, niinpä koulin niitä 3/ruukku. Ja kyllä minäkin koulin niitä ihan tuollaisina pikkuisina, joissa on pelkät sirkkalehdet. Joihinkin on kerennyt tulemaan joku varsinaisen lehden alku. Mutta kostutat edellisenä päivänä mullan oikein litimäräksi ja sitten vaan varovasti vetelet ja tarvittaessa autat esim. coctail-tikulla niitä ylös sieltä. Sitten vaan upotat niitä sirkkalehtiä myöden kosteaan multaan ja siinä se :slight_smile:

Tässä nyt siis karpaattienkelloa koulimisen jälkeen. Mitenköhän noista jotain kasvaa? olenko oikein tehnyt?

Kyllä niistä kunnon kasveja kasvaa :slight_smile: Saman näköisiä vauvoja mullakin on.

Ok. kiva :slight_smile: mitä multaa käytät koulinnassa? Laitoin taimimultaa, en tiedä mistä sitä vermikuliittia vai mikä se oli voi ostaa, josta joku sanoi että lisää multaa niin tulee paremmin vettä pitävää.

Karpaattienkelloja pitäisi mennä nyt koulimaan…mietin vain,että sitten (jos ja toivottavasti kun) saan joskus edes muutaman itse siemenestä kasvattaman taimen siirrettyä pihalle kesällä, niin millainen alusta näille sopisi? hiekkainen? ei ole yhtään kukkapenkkiä pihalla, ja pitäisi miettiä jos sellaisen tekee, että kuinka paljon laitan multaa ja hiekkaa…? hmm…

Karpaattienkello vaatii alustan, jota syysmärkyys ei vaivaa. Eli sellaisen, että vedet valuu hyvin pois. Siis soraa, hiekkaa, kohopenkkiä, rinnettä, töyrästä. Meillä kun on saviset paikat niin ainut paikka, missä olen saanut karpaattienkellon menestymään on kivimuurin vierusta. Taimia ei varmaan kannata ihan liian pieninä kasvupaikalleen istuttaa etteivät häviä kilpailussa. Istuttaisin vasta loppukesästä tai koosta riippuen saattaisin talvettaa ne ensin “taimivauvalassa” ja jättää kasvupaikalleen istutuksen vasta seuraavaan kevääseen.

Kiitos. Minulla ole tietoa mikä on taimivauvala, miten sellainen tehdään. Enkä taida siihen ryhtyäkään. Niin ajattelinkin että hiekkaa ja jonkun näköistä kohoa kehiin…vaikea tehdä vaan kun pieni piha. Millaisessa suhteessa tuota hiekkaa voisi laittaa, jos miettii että toinen osa olisi kompostia/ostettua puutarhamultaa…suurin osakin jopa vai? Minulla ei siis ole kukkapenkkiä ja vähän tätäkin varten koitan jotain sitten väsätä kun pihalla voi.

Taimivauvala on siis vain pieni erillinen penkki, jossa kasvatettavat ovat vielä pienehköjä eivätkä siis näin huku toistensa alle. Myöskin vauvala tulee ahkerammin kitkettyä rikkiksistä. En nyt osaa määriä antaa,kun mun hommat on aina ollu vaan sormituntumalla ja musta tuntuu-linjalla. Alimmaiseksi kannattaa laittaa ihan vaan soraa, jotta vesi kulkee pois.

Ehkäpä joku muu osaisi paremmin ja tarkemmin neuvoa.

Mulla on karpaattien kelloilla ihan tavallista ostomultaa ja peltomultaa kohopenkissä, alla on savea, toisessa penkissä soraa, molemmissa pärjäävät, mutta siinä sorapaikassa karpaateista on tullut komeamman näköisiä. Laita siis hiekkaa alle hyvä kerros ja multaa päälle, sekoittaa ei minusta sen kummemmin kannata, ellet sitä kompostia käytä. Voit ne laittaa alkukesästä tuleville paikoilleen, mutta koska ovat tosiaan vielä pieniä, pitää muistaa vahtia rikkoja ja koskei niistä mitään valtavia tietysti tulekaan, niin jätä riittävästi väliä suuriin ja levittäytyviin kasveihin.

kiitos

mulla kukki niin upeasti tämä KARPAATTIENKELLO ,sade tosin latisti maatakohden kukkaset.
kuvan tuollaine laaja kuva kännykällä otettu ,kun mun kamerain sanoi ittensä irti ei saa otettua enään kvia sillä.

Tämä yksilö on jo useamman vuoden kasvanut tuosta kivetyksen raosta ja kukkiikin siinä. Ravinteet ja vesi on jäänyt antamatta.

kuvaValkea Karpaattienkello,kiitos Kivinallelle.

Mites tää karpaattienkello talvehtii? Perennana…

Mulla selvisi viime talvestakin vaikka kaikki muu kuoli ympäriltä.

Tänään ajattelin katsastaa paikallisen kukkakaupan , että josko löytyisi jotain edullista , joo, löytyi sitten sikakallista mun mielestä  :doze:

Karpaattienkellotkin taipuivat paljosta sateesta. 

Olen ihmetellyt Karpaattienkellojen värejä. Osaisiko joku auttaa? Ostin edelliset siemeninä, pussissa luvattiin syvän sinistä väriä. Totuus oli, että suurin osa teki valkoisia kukkia ja osa hailakan liiloja. Joten edelleen olisi hakusessa sininen Karpaattien kello. Onko sellaista oikeasti edes olemassa, vai mieltävätkö myyjät liilan/violetin sinisenä? Netissä olevista kuvista on vaikea sanoa varmasti, kun kamera usein vääristää sinisen sävyisiä värejä.

Terveisiä annitaiselle.

Sinisiä vai violetteja
0