(perennat)
Kärsämöistä oli hyvä artikkeli tänään postin tuomassa Kotipuutarhalehdessä ja minä olin kuin puulla päähän lyöty, koska en ole havainnut, että niitä on niin monta eri tyyppiä olemassa.
Toinen ihmetykseni aihe oli se, että kärsämöiden kerrottiin viihtyvän hyvin kalkitussa maassa. Koska minulla siankärsämöä kasvaa varsinkin paahteisimmalla pihan osalla, ei se sitten olekaan niin hapan, kuin olen luullut.
Itse sain juuri Raunonruusulta kultakärsämöä ja jännityksellä odottelen, ehtivätkö ne jo tänä kesänä peräti kukkia.
Mielelläni näkisin kuvia erilaisista kärsämöistä, esimerkiksi siperiankärsämöstä, jos jollain sitä on (ja varmaan on monellakin!).
Rakastan siankärsämöitä, pidän niitä perennapenkeissä, ovat tuttuja lapsuuden maisemista niityiltä, tässä vaaleanpunainen kaunokainen..

Ja tässä valkoinen, kanadanpiiskun seurana:

Tilasin viime keväänää leikkokärsämon siemeniä ja ne itivät hyvin. Syyskesällä kukkivat värikkäästi,tosi kauniita punaisen eri sävyjä ja isot kukinnot kuivassa,aurinkoisessa maassa.Nyt ovat jo aloittaneet kukinnan. Jäniskin niistä osan popsi nuppuvaiheessa,mutta huomasi sitten mansikan lehdet,raakileet ja varret maukkaammiksi. Myös koreakärsämö on viehättävä kasvi.Keltakärsämö ei ole vielä ehtinyt kukkia,sain taimen keväällä. kaikki kärsämöthän ovat hyviä leikkokukkia,ellei tuoksu haittaa.
Punakärsämöni ovat alkaneet kukkimaan. Kylvin ne viime kesänä ja ovat jo nyt kasvaneet valtavasti ja levinneet melkein yli äyräittensä. Onneksi on vielä tilaa muualla pihalla. Nuo kärsämöt ovat kuulemma hyviä mesikukkia ja houkuttelevat pörriäisiä paikalle. Siksi laitoin niitä.

Siankärsämö pinkki on söde
. Onnistuin näkemään moisen luonnossa ja kaunis oli. Jostakin luin lomalla, että siankärsämö on kasvi, joka nostaa kaliumia maaperästä -kiilleliuskeesta eli katinkullasta jotenkin erottaen. Merkillinen ilmiö, kortteiden taas sanottiin sisältävän kultaa vaikka ei maaperässä sitä olisi. - arvatkaapa vain onko valtsulla on kohta hirmuinen katinkultq kasvattamo jossakin salaisessa paikassa? Siankärsämöä ja kortetta on muka ollut haitaksi asti kasvamassa....
Viime kesänä saamani koreakärsämön siementaimi kukkii komeasti.
Kuvassa näkyy myös palavan rakkauden ohimenneitä kukintoja. Oikeassa yläkulmassa pilkistää hopeahärkki.

Tuo Koreakärsämö on vanha hieno perenna. Minä olen tuonut sitä äidiltäni, joka on tuonut sen syntymäkotiini joskus viisikymmentä luvun alussa omalta äidiltään! Tosi kaunis kukka ja kestää kauan myös leikkokukkana asetelmissa.
Koreakärsämö kukkii, terveiset hillasuolle!

Eilisellä ostosreissulla matkaan tarttui myös kivikkokärsäm… hmm… en löydä sitä mistään sillä nimellä, täytyy varmaan palata kauppaan takaisin ihmettelemään ja ottaa opiksi jatkossa aina kynä ja paperia mukaan… tunteeko kukaan kyseistä kasvia?
Kibuvitsi, se se varmasti on:) Kiitos 
Kylvin keväällä koreakärsämöä, mutta kukka onkin yksinkertainen. Onko kellään tietoa muuttuuko kukka kerrotuksi jossain elämänsä vaiheessa ? Esim. ensi kesänä ? Nämä yksinkertaiset eivät juuri kauneudellaan häikäise…
Sain pari vuotta sitten koreakärsämön siementaimia ja ne olivat jo ensimmäistä kertaa kukkiessaan kerrottuja.
eivät ne taida koreakärsämöiksi myöhemminkään muuttua, kun siemenet ovat olleet jotain muuta alunperin. - olen kokenut tuon saman kohtalon: puoti xx myi mitä sattui.
ainoa varma tapa saada, mitä pitää, on taimikauppa - ja sieltäkin varmuudeksi ostettava taimi kukkivana - tai niin kuin minä: naapurilta jakopala varmasti ehdasta koreastakärsämöstä.
Sepä niistä sitten, laitan pihan perälle…astiaan nimeltä komposti…harmittaa vietävästi ! Tietää sitä, että postimyyntiliike e.g. saa pitää siemenensä minun puolesta jatkossa ihan rauhassa…
Ääh, ns. koreakärsämöni onkin joku yksinkertainen kukka, vähänkö pettymys! Siemenestä asti kasvatettu.
Näyttääpä olevan yleistä. Samoin näyttää käyneen minulla.
Minä ihastuin kärsämöihin jokunen vuosi sitten. Sain joltain nettiystävältä alkuja ja ne on vieläkin lemmikkejäni.
Tänään kukkiva punakärsämö.
Näiden kukinta alkaa olla jo ohi. Pitää heti huomenna etsiä kuivakukiksi sopivia. Onko näiden nimi korea- vai jalokärsämö?