Kärsämö / Kaikki, Achillea

Mahtavia ovat nuo punakärsämösi esteri=O, millä mahdat niitä ruokkia? UPEITA!!

Minä myös sain keväällä alun, mutta se näyttäisi olevan pinkimpi. Aivan ihastuttava sekin, mutta olisikos sinulla vaihtaa tuosta punaisesta pieni alku johonkin?

Esterillä on aivan ihanat punakärsämöt ja se valkoinen on tosiaan koreakärsämö.

Minulla on punakärsämö Raakin kantaa, häneltä ovat siemenet alun alkaen...

Kultakärsämön kukkaterttu on suuri...

Huomasin että siankärsämölle ei ole omaa sivua joten kirjoitan tänne ja joku voi siirtää jos katsoo tarpeelliseksi.

Tällä pihalla on monissa paikoissa siankärsämöä ja ne on kaikki vaaleanpunaisia, kuva ei oikein näytä kasvia oikean värisenä. Kun katselin tuota kuvaa, huomasin että toisissa pikkuisissa kukissa on keskellä yksi ja toisissa kaksi pientä kellomaista osaa. Noin läheltä kun katsoo, kasvi näyttää kauniilta. Voiko joku maan mineraali aiheuttaa sen että täällä ei ole kuin samanvärisiä kukkia?

Tuolla ojanpenkalla kasvaa valkoisia ja vaaleanpunaisia molempia. Yritin sitä vaaleanpunaisen paikkaa jotenkin painaa mieleeni, ja kävin syksyllä siemeniä keräämässä. Nyt toivon, että omien valkoisten joukkoon niitä ilmestyisi. En sitten tiedä, olisiko pitänyt koko kasvi tempaista mukaan. 

Koreakärsämön leviämisestä kysymys. Luin että leviää maanalaisten rönsyjen avulla. Mutta leviääkö lyhyillä vai pitkillä? Eli nouseeko uutta kauempanakin emokasvista vai eteneekö mattomaisesti jolloin kasvusto pysyisi yhtenäisenä? Tämä olisi hyvä tietää että tiedän sijoittaa oikeaan paikkaan.

Ihan hillitysti leviää,helppo nykäistä sivuversot pois,jos tahtoo,mä oon antanut olla,saahan siitä uusia alkuja vaikka jaettavaksi.

Kokemuksia "jalokärsämöistä"? Eli lajikkeita kuten Terracotta, Walther Funcke, Inca Gold etc. Peruskärsämön punaiset muodot, kuten Cersie Queen pärjää kuten villi sukulaisensakin, mutta nämä jalommat lajikkeet/risteymät eivät näköjään viihdy meilläpäin kovin hyvin. Ensimmäinen vuosi menee hyvin, mutta sitte alamäki alkaa. Onko siis kokemuksia?

Allekirjoitan koko sydämestäni tuon, etä ‘Cerise Queen’ pärjää. Pärjää ja jyrää alleen pikkuisemmat.

Koreakärsämöni on taantunut puolikerratuksi. Joka vuosi kukinta heikomman näköinen. Onko tämä yleistä? Voiko mitään tehdä? Ekavuosien perennapenkkiin laskeutuneesta ihanasta poutapilvestä on muisto vain. Vähänkö harmittaa, kun siemenistä asti kasvatin. Tykkään niin niistä suloisista pikkupikku lumipalloista.

Niin harmitti tuo koreakärsämöni taantuminen, että meinasin jo leikata puskan alas. Löytyi sieltä yks taimi jossa oli vielä kerrotut kukat, muut puolikerrottuja tai jo sitäkin vähemmän… Onkohan ne ihan omineen risteytyneitä siementaimia, kun joka vuosi vähempi kerrotut kukat. Mihin lie se alkuperäinen sitten hävinnyt. Eiks kellään muulla ole tätä?

Minulla on tänä keväänä laitettua rara växterin koreakärsämöä. Kukat ei semmoiset pallot kun kuvassa oli ole yhdessäkään erittäin monesta taimesta, puolikerrotut ainakin nämä ekat auenneet…

jakopala, jonka sain -06 tai -07 syksyllä on ehta korea edelleen. täytyy pitää vaan huolta, ettei ehdi siementää, koska sen siementaimet voivat olla mitä vaan ja jos ei ole onnistunut olemaan tarpeeksi tarkka, poistaa joukosta puolukerrotut ja/tai yksinkertaiset heti kun niitä näyttäytyy.

edit - nykytietämys vaatii kirjoittamaan taimikaupasta vain kukkivana; niin tolkuttomasti sotkua myyvät, että pakko nähdä omin silmin eikä uskoa yhteenkään lippuseen:-(

Olin jo lähellä luovuttaa jalokärsämöiden kanssa, mutta viime syksynä hankitut taimet näyttävät kasvavan varsin hyvin (Walter F. ja Terracotta). Toivoa on ehkä sittenkin, alkuvaikeuksista huolimatta. Kuohkea maa ja kanankakkaa on paras resepti tähän mennessä. Walter F. ensimmäiset kukat auki:

Koreakärsämössä on sitä jotakin.

Terracottakin on ryhdistäytynyt oikein hienosti. Terrcotta on ehkä hieman hämäävä nimi, sillä ei se ihan niin ruskea ole. Likaisen keltainen pikemminkin, mutta kivaa vaihtelua tavalliseen kultakärsämöön (on myös hieman matalampi).

Siemenistä kasvatetulla Achillea ageratifoliassa on ihanat sahalaitaiset lehdet. Värin pitäisi olla harmaampi, mutta jospa pääsy laihempaan maahan muuttaa asian.

Siemenkirjeestä otin koreakärsämön siemeniä ja nyt on sormi suussa miten kasvatan ne. Eg:n sivuilla ohjeessa lukee, että esikasvata helmi-maaliskuussa tai kylvä touko-syyskuussa. Tarkoittaako se, että jos esikasvatan nyt keväällä sisällä, niin se kukkii jo samana vuonna? Kiitän avustanne jo etukäteen! :slight_smile:

Näin luulisin sen tarkoittavan. Itse olen kylvänyt syksyllä ulos “vauvalaan”, koska on mielestäni helpointa näin. Itivät hyvin.

Kiitos, Tuomipihlaja! Kokeilen muutamalla siemenellä sisäkylvöä, että saisin noita palleroita jo tänä kesänä kukkapenkkiin. Ja loput syksyllä suoraan maahan.