Kärsämö / Kaikki, Achillea

Tässä minun kärsämövauvoja, lajike on "Cerise Queen".
Pussin kuvassa näyttää ainakin upelta pinkkiin vivahtavalta punaiselta.
Kylvetty puolivälissä maaliskuuta, itivät muutamassa päivässä ja nyt ovat tämän
näköisiä: korkeutta joku 2-3 cm.

Kultakärsämö vielä vähän nupullaan.

Koreakärsämö

Leikkokärsämö

Mistä erottaa tavallisen kärsämön ja punakärsämön tässä vaiheessa? Pitäisi tuo penkki perata, mutta punakärsämön kohdalla on hiukan huonon näköistä: ehkei sitä ole ollenkaan ja kaikki on tavallista, tai sitten se on tehnyt hurjasti siementaimia ja on muuten hidas ja kärsinyt. Siankärsämöä meillä kasvaa luonnostaan aika monessa paikassa, en nyt vaan muista onko se juuri tuon penkin kiusana koskaan ollut.

K-E, mulla punakärsämö näyttää nyt tältä. 

Kiitos, on niissä ihan selvä ero. Ei niitä punaisia sitten mulla ole paljoa jäljellä ja niidenkin perkaaminen siankärsämöiden seasta aika vaiva. No, onpa kuitenkin jokunen hengissä.

Höm, Onneksi en sitten vielä ehtinyt perkaamaan, sillä kovasti näyttää olevan punaista kärsämöä kuitenkin olevan tulossa. Aika hämäävää on, sillä ne ovat paljon lyhyempiä, kuin alkuperäiset.  Kärsivällinen näkee mitä niistä lopulta tulee. 

Vähän kyllä vieläkin epäilyttää, sillä läheisen ojan varressa tuntui olevan poikkeuksellisen paljon vaaleanpunaisia siankärsämöitä, joita ei ennen ole ollut. En kyllä muista varmaksi mitä olen mahtanut puuhailla joku vuosi, sillä ainakin otin siemeniä talteen joskus yhdestä vaaleanpunaisesta siankärsämöstä, mutta en sitten varmaan niitä kaikkia omaan pihaan asti tuonut,

koreakärsämö

Tälläisen ostin muistaakseni K-raudasta

Koreakärsämö.

Ed.sivulle laittamastani kuvasta 20.54 puuttui näköjään nimi eli siperiankärsämö ompi hän.

Tämän kesän ehdottomasti pisimpään kukkinut perenna. Nyt jo näkyy kuihtuneita kukkia, mutta vielä jaksaa.
kuva

kuva

Paprikan väriset alottaa aikasemmin kuin karmiininpunaset.

Tämä on vaan niin hyvä.
Koreakärsämö
kuva

Joko ne nyt etelässä kukkii😊

Koreakärsämö kukkii täälläkin kuva