Ei meillä vaan vielä kuki.
Astereiden kanssa pihan viimeisiä kukassa. Syyskrookukset nuupahtivat aiemmin tällä viikolla. Muinoin siemenestä kasvatetut punakärsämöt ovat sekoittuneet alkuperäislajikkeen kanssa ja nyt hiekkapenkissä on erikoinen joukko punasävyisiä kukintoja. Tässä kuvassa on punaisin vielä tällä erää kukkivista.
Oon etsinyt netistä Jättikärsämön (Achillea macrophylla) kylvöohjetta mutta ei mitään löydy. Eikä pahemmin muutakaan tietoa. Mitä oon löytänyt on: monivuotinen, leveät näyttävät lehdet, houkuttelee perhosia, kork. n. 0,5 m. Toiselta nimeltään myös Suurilehtinen siankärsämö.
Siemeniä (rastas 2021) sain siemenkirjeestä. Nyt tarttisin tietoa että tarvitseeko siemen kylmäkäsittelyn. Itääkö siemenet hyvin vai huonosti ? Nopeasti vai hitaasti ? Jos kylvän esikasvatukseen sisälle milloin on kylvöaika ?
Millaisen kasvupaikan se tarvitsee ? Onko kova leviämään ? Ja mitä vaan muutakin tietoa vastaanotan mielellään. Outoa tosiaan ettei netistä löydy mitään kunnon tietoa, kuvia pelkästään.
Valtsu, tutkin asiaa, ei ole sama kasvi. Tässä löydökset:
Jättikärsämö (Achillea macrophylla)
Jättipietaryrtti (Tanacetum macrophyllum, syn. Chrysanthemum macrophyllum)
VKN vuodelta 2012 :
Tanacetum
- Asteraceae / Pietaryrtit - macrophyllum (chrysanthemum macrophyllum) - jättipietaryrtti
Achillea
- Asteraceae / Kärsämöt - macrophylla - jättikärsämö
Wikipedia:
- Pietaryrtit (tanacetum) on kasvisuku asterikasvien heimossa.
- Kärsämöt (achillea) on mykerökukkaisten kukkakasvien suku.
Onko tyhmä kysymys, eikö ole aivan eri kasvi pietaryrtti ja siankärsämö vai onko pelkkä kärsämö taas eri kasvi…
…tai sitten tämä on pietaryrtti… olen muistaakseni saanut taimen Kibulta kauan sitten
Koreakärsämä, yksi parhaista perennoista.
Tätä taas nostan esiin ja kehun.
Koreakärsämö
Tuo pitää hankkia, miten olenkin unohtanut.
Niin nätti tämä pinkki kärsämö! Ihan itse on tuohon itsensä istuttanut pihan laidalle. Taidanpa siirtää penkkiin.
Kevään 2024 taimivaihdossa sain koreakärsämöstä lohkotun palan. Minä onnekas ! Mulla ei ollut ollut mitään aavistusta tästä aarteesta ennen tätä. Koko kesän, joka päivä kävin vieressä ihailemassa sitä.
Mikä ihanuus !
Jos oon oikeassa niin nää on koreakärsämön taimia. Se leviää maanalaisilla rönsyillä ja nää on (mm.) siinä kohdassa mihin mä sen taimen viime vuonna istutin.
Onko nää niitä? Pitääkö mun jo nyt heti alkaa jakamaan tän ilosanomaa muuallekin että jää tilaa muillekin kasveille
Samalta näyttää versot kuin luonnon ojakärsämö tällä hetkellä.
Eli oletettavasti on niitä.
On niin ihana koko kesän kukkija etten paa pahakseni. Saa nähä pitääkö mun siirtää pikkuhiljaa muut kasvit pois penkistä tuon alta