Kärsimyskukka, Passiflora

Voi laittaa kaksikin tainta per rukku ei tarvi katkaista se tekee kyllä itse sivu oksia äläkä pätki myöskään syksyllä koska kaikki lajit ei pidä leikkaamisesta vaan kuolee saman tien

Tällainen viritelmä minulla on nyt. Nämä ovat luultavasti Israelista tuotujen kärsimyskukkien siemeniä.

Kärsimyskukkia riittää, kolmin kappalein. Ovat jo aika tuuheita.

Yksi noista on tiputtanut kaikki lehtensä, mikähän on vikana? Samanlailla olen hoitanut.

Eipä ole paljoa kokemusta kärsimyskukista, mutta oma, siemenestä kasvatettu kärsimyskukka pudottaa talvella melkein kaikki lehtensä. Keväällä se kasvattaa lehdet takaisin. Syynä lehtien pudotteluun taitaa olla vain talven pimeys ja väärä talvehtimispaikka (ikkunalaudalla patterin päällä, kun ei ole viileää paikkaa, mihin viedä talveksi). Olen kastellut samalla tavalla kuin kesälläkin, koska multa kuivuu nopeasti lämpimän patterin päällä. Kärsimyskukista enemmän tietävät voivat auttaa enemmän…

Passiflorat tiputtaa talvella lehtensä mitä enemmän putoaa sitä paremmin tulee uusia oksia keväällä mutta muista ei liian lämpimässä korkeintaan 17 astetta eikä paljon vettä ettei mädänny.

Passiofroran lila kukka, lehdet kolmisormiset.

passiofroran kukka valkoinen vasta avautumassa, lehdet vaaleammat, kolmisolmiset hieman kärjestään terävämmät. (Valitan nupuvaiheen kuvaa, kuvattu 30.12 ja aika loppui kesken, muutaman päivän pidempi loma olisi ollut poikaa)

Lila Kukkainen on nähtävästi P. Violacea ja toinen on P. Edulis var Edulis

Kiitokset! Ostamastani siemenpussissa löytyi vain kuva, nyt pääsen ristiäisiä pitämään.

Mulla tää vanha perinteinen kukki viime kesänä komeasti

Tämän hankin keväällä Pakkalasta

Samoin kuin tämän. Kaikki on talvehtineet suht. hyvässä kunnossa, vain Madeiralta tuomani taisin saada hengiltä leikkaamalla sen syksyllä.

Tuosta keltakukkaisesta voisin joskus haluta pistokkaan, kun leikkelet sitä, tai jos se sattuu vaikka siemenpallukoita takemään. Eihän sitä koskaan tiedä?

Yritän ottaa keväällä pistokkaita. Toinenkin keltakukkainen on, kukka on ihan pieni ja sitruunankeltainen.

Minä haaveilen tälläisesta. Madeiralta tuotu pistokas ei lähtenyt kasvuun...

Kukkakauppa näyttää vääjäämättömästi kutsuvan minua. Kuvien perusteella totean, ettei kaikkea ei voi saada, halua kyllä olisi… Siemenestä olen kasvatellut aikaisemminkin ja komeita viherkasveja olen saanut, kaikki syötävä kun minulta ruukkuun päätyy.

Nopsis, onko tuo kuvassa oleva punainen sitä samaa lajia kuin minä sain pistokkaan?

Valitettavasti tämä alempi ei ole, tuo marjapuuro oranssilla torvella luultavasti on…

Tuo punainen kukka näyttäisi vifolialta, mutta lehdet ei ehkä, mutta ovatko lehdet yksiliuskaiset eli yksisormiset vai kolmiliuskaiset.