Kärsimyskukka, Passiflora

Hankin ihka ensimmäisen kärsimyskukkani noin kuukausi sitten. Kasvi voi hyvin ja tekee nuppuja,mutta kysyisin,että mitä semmoset kastepisaran näköiset tahmeat pallerot on?Niitä on ympäri kasvia... Onko haitallisia tai merkki ötököistä?

Pärjääkö Passiflora Caerulea ulkona talven yli?

http://www.passionflow.co.uk/downloads/Rusticite-Hardiness-Passiflora%20.pdf
Ei kyllä meidän leveysasteillä koko talvea pärjää.

miten Caerulea voi kestää -15 asteen pakkasen…?? :smiley:

Epäilen, että on Usa:n puolella nuo lukemat.

paljon suomessa on se minimiaste milloin pitää tuoda kasvi sisälle?

Englannissa kestää kuulemma -2, joten kyllä sen sisälle täytyy tuoda ennen pakkasia. Itse en ainakaa pidä mitään sisäkukkaa niin kauan ulkona.Onkohan joku kokeillut?

Minä olen kokeillut, toin aina vasta sisälle kun oli jo pakkasia. Caerulea oli isossa ruukussa ulkona, ja tilanpuutteen vuoksi leikkasin sen alas ja revin mullat pois niin että juurakko mahtui talveksi n. ämpärin kokoseen ruukkuun. Mutta se oli vuosia kestäessään varmaan liian iso rääkki olla ulkona tai lämmittämättömissä tiloissa n. huhtikuulta joulukuuhun, tänä keväänä se kuoli kun vein kasvariin, varret muuttui ihan valkoisiksi eikä uutta kasvua ole näkynyt tähän päivään mennessä.

Mutta täällä kakkosvyöhykkeellä se talvehti joskus lämmittämättömällä lasitetulla parvekkeella maantasalta laskettuna kolmannessa kerroksessa.

Tai juuret talvehti, uutta kasvua lykkäsi keväällä maanpinnasta.

2006 toin sen pistokkaana etelän matkalta, että kyllä se jo elikin, ja sitä tuli aina juurivesoista lisää, mutta kun mä halusin jostain syystä säästää sitä paksua alkuperäistä kantoa, jos olis jättänyt välillä talvehtiin niitä uusia, vois olla vielä.

Kiitos Mummeli linkistä. Constance elliot pitäisi kestää -15°C. Enpä taida uskaltaa koittaa. Carylle luvattiin taasen vaan +7°C. Se talvehtii mulla selkeästi kylmemmässä autotallissa.

Niikuin jo tuolla edellisessä viestissäni arvelin noitten asteiden olevan amerikan mallia, enpä ole käynyt siellä, luultavasti ilmasto on kuitenkin erilaista kuin meillä, joten en minäkään uskalla kokeilla.Yleensä ollut +1, kun olen viimeistään caerulean sisälle kiikuttanut. Muut +5 asteen tienoilla.

Olen nähnyt kuvia P. caeruelasta ulkona Suomessa.
Yritin viime vuonna omaani, josta olisi tarkoitus tehdä ulkokasvi, menemään talvilepoon. Vaikka oli jatkuvasti vain +1°, niin tämä kukkii ja nuppuja tuli kokoajan lisää. Syksyllä koitan uudelleen.
Alkukesästä kun oli niinpaljon yöpakkasta, että vesikin jäätyi, niin tämän lehdissä ei ollut mitään viotusta

kuva

Passiflora mollissima hydroviljelyssä ulkona. Kasvaa oikein mainiosti.

kuva

Kasviin on ruvennut ilmestymään runsaasti nuppuja.

Millaisessa valaistuksessa ja lämpötilassa pidätte kärsimyskukkaa sisätiloissa?

kuva

P.mollisima kukkii. Mielenkiintoista nähdä tuleeko hedelmiä.

Onko kellään kokemusta k.o. lajin kasvatuksesta?

Ostin nyt kahta lajia siemeniä, P. caerulea L (mitä L tarkoittaa perässä?) ja P. quadrangularis. Ilmeisesti tuo sininen viihtyy paremmin viileässä ja kaipaakin viileää talvehtimista, kun taas tuo punainen haluaisi kuuman kostean subtrooppisen ilmaston. Jännityksellä odotan, mitä tulee, itävätkö, kukkivatko ja saanko selviämään talven yli hengissä.

Ihania kärsimyskukkia teillä hoyallabella ja vandaboy!!

Tänään kummastelin outoa hajua viileässä eteisessä ja kärsimyskukkahan se on tuupannut kolme kukintoa samaan aikaan. Innostunut varmaan kun olen sille nyt enemmän lannoitetta jaellut. Kasvatin tämän siemenestä pari vuotta sitten ja olihan kyttäämistä senkin itäminen. Mutta haiskahtaa kyllä vahvasti. Yöks.kuva

Minulla on se tavallinen laji ja se talvehtii hyvin ikkunalla. Kukkii pitkin vuotta aina muutama kukka peräkkäin. On saanut talvella lisävaloa. En ole huomannut kukassa hajua, en muista, olenko sitä erityisemmin haistellut.

kuva

Tämä sitten innostu kukkimaa.

Hei!

Sain viimein hommattua kärsimyskukan itselleni  (passiflora caerulea L.) ja olen nyt lukenut tätä ketjua läpi, etsien ohjeita sen hoitamiseen ja täällä kyllä on ollut tosi paljon hyödyllistä tietoa  

Mutta jäin nyt vielä miettimään sitä, että missä vaiheessa uskaltaisi ottaa tuosta kasvista pistokkaan? Siinä on tällä hetkellä paljon nuppuja mutta ne eivät ole vielä auenneet. Tapahtuuko sille jotain pahaa jos siitä ottaa nyt pistokkaan kun siinä on nuppuja vai pitäisikö se toimenpide siirtää myöhemmäksi? Milloin on yleensäkin hyvä aika ottaa pistokkaita passiosta?

Minusta nytkin olis ihan hyvä pistokkaanottoaika, ottaisin nupullisesta kasvista jostain nuputtomasta oksasta latvan, n. 15 cm. Koska nuppuja ilmestyy aina samaan oksaan uusiin lehtihankoihin, niin en mieluusti uhrais kukkaoksaa, eikä sellaisen juurruttamisesta ole kokemustakaan, senverran harvinaisia nuput on mun kasveissa olleet.Tällainen latvapistokkaan ottaminen ei mun käsittääkseni haittaa mitään. Sitten kun caerulean saa isompaan purkkiin niin sehän tekee juurivesaa minkä ehtii.