Köyhän miehen lakkahilloa (on meillä oikeaakin, mutta tämä on parempaa), viiniä (punaista ja valkoista), kokonaisena pakastettuja marjoja (kohmeisina herkullisia “viinirypäleitä”). Mehuja meillä ei juuri mene, mutta muutaman linkomehukanisterin teen karviaisesta pakkaseen vierasvaraksi.
Nobile
Mä en ole koskaan osannut laittaa karviaisia pakkaseen, kun en ole oikein tiennyt, että mihin ne sitten sopivat. Soseen tekeminen ei ole tullut mieleenkään, kun en muitakaan soseita pakasta, kun sulatus sitten ei meille kärsimättömille sovi. Ruispuuroa meilläkin syödään usein, puolukoilla tai viinimarjoilla yleensä, siihen voisikin kokeilla, eikä sulatuskaan olisi se ongelma. Joku vuosi yritin tuota hilloa, mutta kai se meni jotenkin sitten pieleen, kun kukaan ei sitä syönyt.
Mä olen pakastanut myös karviaisia sellaisenaan. Melkein kuin karkkeja kun syö jäisinä pakkasesta. Etenkin jo on laiharilla, niin voi hyvin mielin syödä makean/naposteltavan himoon.
Tein tuoresosetta karviaisista ja pakastin kerta-annoksina. Ajattelin käyttää esim. kakun täytteeksi. Soseutin 1,5 l karviaisia sauvasekoittimella, lisäsin 3 dl sokeria, sekoitin ja laitoin pakasterasioihin. Tosi helppoa ja maku kohdillaan. Sokerin määrää voi tietty lisätä, itse tykkään ettei ole kamalan makeaa.
Muoks, hieronymuksen viestistä tuli varhaisnuoruus mieleen - hain aina iltaisin salaa pakastimesta marjapussin ja imeskelin mm. karviaismarjoja lueskellessani romaaneja
Moikka!Karviaispensaani on tosi pieni ja vain muutama karviainen(3v sitten istutettu)olen lannoittanut mutta olisko jotain vinkkejä jotta kasvu-ja marjat lisääntyisi?
Karviainen tarvitsee valoa, muihin verrattuna se kaikkein aurinkoisin kasvupaikka. Pieni ja vähän satoa tuottava pensas ei vielä kulutakaan paljoa ravinteita.
Kuiva ja tiivis maa? Se ainakin meillä oli vikana. Lisää kompostia ja ruohosilppua juurelle. Karvainen voi juroa kyllä muutaman vuoden ennen kuin alkaa kasvaa kunnolla.
jos haluaa karviaispuun hyvin rento-oksaisesta karviaisesta, niin mihin se vartetaan, kultaherukkaan? voiko varttaa punaherukkaan? onko kukaan kokeillut?
Ai namnamnam kun karviaiset oli hyviä tuolla ulkona suoraan puskasta. Ihanan kylmiä ja purskahti makoisasti suussa Huomenna täytyy kerätä loput puskista pois ennenku varikset vie kaik.
Hih löysin tänään karviaispuskan honkkarista ja maksoi kokonaiset 1€ Ei nyt ole sitä lepaan punaista mutta makeaksi ja ohut kuoriseksi kerrottiin kun kuukletin taimitreffien jälkeen karviaista. Suoraan syöntiin lähinnä tarkoitettu ja kokohan on vielä pienehkö joten suurta satoa ei ensi vuonna vielä tulekkaan:)
floora veitkö viimeisen vai jäikö sinne vielä? Mullakin olis tuolla hinnalla varaa
Tiiätkö Nuu oli ihan viimeinen mutta jäi sinne vielä paljon muuta 1eurolla ja 2 eurolla. Huomena kierrän vielä robbanit …siellähän on varmasti samanlaisia tarjouksia ja klematiksia etsiskelen lisää kun nyt niitä saa ulosheittohinnoin näistä paikoista:)
Toisessa hyllykössä sama karviainen oli kuitenkin vain 6.50€ eli ei paha hinta sekään:)
Karviaisen siementaimia löytyy aina pitkin pihaa, niitä kannattaa ottaa talteen.
Kahdesta pikkupuskasta tuli tämän verran. Vielä yhestä vähän isommasta keräämättä sato
Pakkasessa on 2 tollasta matalampaa purkkia aiemmin kerättyjä punaisia karviaisia. Eka vuosi kun sain kunnolla vihreästä satoa, viimevuonna siinä oli kaikki 2 karviaista.
Mahtaisikohan karviaispensaita uskaltaa leikata vielä näin syksyllä? Lähinnä noita maata viistäviä oksia ajattelin… Tuolla aiemmassa joku oli leikkauksesta ohjeita kysellytkin, mutta kukaan ei näköjään ollut huomannut vastata. =)
Leikkasin omat karviaiset perjantaina, vanhimmat oksat 5-6 kpl poistin. Syksyä ei kai suositella, koska sateet ja kosteus edistävät sienten ja homeiden kasvua leikkauspinnoissa. Enempi ne meillä homehtuu, kun roikkuivat maassa marjojen painosta ja jo muutenkin. Keväällä unohtui ja kai sama olis ollut edessä taas keväällä.
Oon monta kertaa leikannut sekä herukat että karviaiset näihin aikoihin ja koskaan ei ole mitään haittaa ollut. Tänä vuonna sain homman tehtyä jo muistaakseni elokuun viimeisinä päivinä, mikä on kyllä suositeltavampaa. Marjapensaat suositellaan leikattavaksi joko aikaisin keväällä tai heti sadon korjuun jälkeen. Ainakin joskus suositus on ollut näin, en ole tietojani päivitellyt viime vuosina.
Onko kukaan yrittänyt kasvattaa karviaista ruukussa? Rivarin piha on pieni, ja ruukku sinne mahtuisi patiolle, mutta nurtsista ei oikein voi pensaalle tilaa lohkaista…
Pieneen tilaan karviaisesta runkopuu, yksi verso ja siihen tukikeppi, riittävän pituisena sitten annetaan haarautua. Mulla on itselläni kasvamassa runkokarviaisen verso, hyvä kun kysyit, nyt muistan ottaa sen esille! Kyllähän se sitkeä kasvi on ja ruukussakin voi menestyä, vaan entäs se leveä kasvutapa?
Lalala, pullistuu