Käsityöt, osa 2 (22.10.2008->), Suljettu

Memuli, IHANA keppiporo! Siis jos ei tuommoista muka kehtaa antaa lahjaksi… enemmänhän sillä on arvoa kun sen olet itse tehnyt. Suloinen suorastaan.

Söpöliini on myös Vuokkiksen poitsu. Ihana nykeronenä.

Vähän ihmettelin Memulin kirjoitusta. Eihän noin hienoja kaupasta saisikaan!

Memuli: siis toi keppiporo on aivan mahtava! Täydet pisteet porolle =):

Ja toi laulava Risto, Vuokkis, sille oot onnistunut luomaan just sellasen pojanviikarin ilmeen! (Sellanen ilme et naapurintädit sanoo et “voi miten sulonen ja hauska pikkupoika” samalla kun sen äiti ajattelee ettei kohta kestä hetkeäkään enää ton rasavillin juttuja =DD!)

Hieno poro! Kyllä minun “pikkuisenikin” tykkäisivät tuollaisesta!

Kiitos kannustuksesta! Sitä turtuu näihin omiin töihinsä.
Ihana on tuo Risto! Tosi ihana. Olet saanut sille kivan ilmeenkin. Rupesi minunkin sormiani ihan syyhyttämään. Olisikos jossain ihan valmiita päitä, maalausta vaillano-jaa?

Palmikkojen tekoa treenasin ja rannekkeet tuli, lanka on liiterin halpista ja nakkuuntuu heti käytössä mutta ei se näin kotioloissa haittaa, tehdään sitten kylille vähän paremmasta langasta.

Muhkeita palmikoita Kiurunkannuksella! Melkein tuntee, kuin on lämpimät… :smiley:

Anopille tuli Juju-kerhon kuukauden kirja -Anna kaikkien kukkien kukkia-. Ihania neulonta ja virkkausohjeita! Heti piti testata muutama. Tässävillalangasta virkattuja: irlantilainen ruusu ja pari irlantilaista lehteä, mehiläinen ja pari mohair-verenpisaraa. Valokuvassa tuo verenpisaroiden lohenpunainen näytti oranssilta, joten jouduin muokkaamaan värejä että näyttäisi oikeilta. Tytöltä tuli jo tilaus "monista" perhosista! Ohjeita oli vissiin kolmeen erilaiseen.

Onpas Ansu tehnyt hauskoja kukkia.

Eipä ole vielä minun postilaatikkooni tuo kirja kolahtanut. On kyllä tilattu. Odotan sitä kyllä kärsimättömänä, kun tykkään virkata ja neuloa kukkia. Niistä saa mukavia pieniä lahjojakin.

Villatakki pienelle ja myös vähän isommalle

Hyvän näköinen. Onko ohje lehdestä vai omasta päästä?

iris-kukka, vähän sekä että. Mallineuleet kai ovat ihan perinteisiä. Aika harvoin villatakkiohjeissa on vetoketjuja, mutta käytäjien pyynnöstä ne usein tekeleisiini laitan nappien sijaan.

Tuli tässä mieleen jälleen tiskirätistä, siis itse neulotusta, sen pesemisestä. Lueskelin erilaisia kirjoituksia aiheesta tiskirätti ja olen itsekin huomannut että ne rupeavat ennen pitkää haisemaan, mikä tarkoittaa että siinä on bakteereja. En viljele bakteerikammoa enkä -hysteriaa mutta tottahan se on että kannattaa pestä.

Itse olen hoitanut itse tekemäni tiskirätin pesun vaihtoehtoisilla tavoilla, keittämällä kattilassa, pesemällä pyykin joukossa, liottamalla kiehutetussa vedessä… Tapoja on useita. Nyt ajattelin jakaa ajatuksia ruokasoodan käytöstä tiskirätin pesussa. Se on ympäristöystävällinen ja tehokas tapa pestä tämä ja monia muitakin. En itse ole vielä kokeillut (muistaakseni ainakaan…) mutta ajattelin kokeilla. Soodahan on sataprosenttinen luonnontuote. Toiselta nimeltään natriumbikarbonaatti. Tosin kuulin että jälkimmäsitä nimeä ei saisi enää käyttää, vanhentunut.

Helppo tapa tappaa tiskirätin bakteereja on myös antaa sen kuivua käytön välillä. Eiväthän rätit ikuisia ole, mutta krooninen kosteus on hyvä bakteerien kasvualusta.

Natriumkarbonaatti eli sooda ja natriumvetykarbonaatti eli natriumbikarbonaatti eli ruokasooda ovat kaksi eri ainetta.

Minä pesen luutun monesti tiskikoneessa, mikä luutumerkki teistä on paras? Itse en tykkää niistä oikein paksuista, reikäset luutut on musta hyviä

Minä olen käyttänyt reilun puolisen vuotta bambulangasta neulottuja tiskirättejä. Hyvin toimii, ei ala haista. Viimeksi ihan kokeilin kauanko kestää ennenkuin alkaa haista, oli varmaan kaksi tai kolme kuukautta käytössä, viimein laitoin pesuun vaikkei haissut. Olen sitä käytön välissä huuhdellut kiehuvalla vedellä (kun jää teenkeitosta yli) ja tolulla myöskin. Mutta en kovin usein. Ostorätit alkaa haista jo viikon päästä.

Itse tein bambu- ja puuvillalangoista eli siis sekoitin yhteen tiskirättiin molempia, rupeaa haisemaan jossain vaiheessa.

Minäkin innostuin kutomaan (neulomaan) tiskirättejä , kun jossain vaiheessa keväällä taisi täällä olla niistä puhetta. Ovat kuitenkin jääneet ainakin toistaiseksi kaapin hyllylle.

Olen käyttänyt Wettexin tiskirättejä, joita myydään joko rullassa tai muutaman kappaleen paketissa. Ne tuntuvat sopivan paksuilta käteen, mutta kuivuvat kuitenkin melko nopeasti.