Käsityöt, Osa 3 (alk. 4.5.2016) SULJETTU , jatkuu -> Käsityöt Osa 4

Minulla on langat isossa läpinäkyvässä muovilaatikossa. Puikot ja koukut säilytän niissä muovikoteloissa joissa ne myydään, koko näkyy helposti eikä tarvi mitata joka kerta. Niin ne kotelot on sitten tietenkin hujan hajan siellä lankalaatikossa. :slight_smile:

Varsin toimiva systeemi  :slight_smile:

On hieno ja kätevä, mutta onko kenelläkään vinkkiä pyöröpuikkojen säilytykseen? Nyt ne roikkuu nipussa seinällä kun ei ne oikein järkevästi mahdu mihinkään…
ps. tuollainen pussi on kätevä myös virkkuukoukuille!

Kaikki puikot jotka ite oon hommanu ovat järijestyksessä, mut puikot jotka oon saanu muilta, ovat sikinsokin

Tänään mä sit hajin langoille semmosia kannellisia muovilaatikoita ku olivat Tokmannilla tarijouksessa.

Mitä kaikkee semmosella neulekehikolla voi tehä?

Ei ole helmitöitä tullut vieläkään. Yksi ohje tullut sähköpostiin :confused:

Olit

En varppina osta mistään Tokmannilta käsityöjuttuja ku eBayssa ovat melekein ilimasia

Raitakausi jatkuu.

Eilen vahingossa pyörähti noin puolitoista tuntia youtuben virkkausvideoita möllötellessä. Kauhea hinku tuli virkata kaikenlaista kun noiden videoiden avulla näytettynä ne jutskat näyttää ihan helpoilta. Oli kaikenlaista dragonfly-huivia ja jasmininkukkavirkkausta jne jne. Vois virkata itselleen semmosen kirjekuorilaukun tuolla jasminivirkkauksella.

Strömsössäkin eilen virkattiin tuolien jaloille töppösiä ja mä olin ihan että sehän on mahtava idea - meillä on titskapöydän edestä jo vähän parketti kulunut kun siinä on parikymmentä vuotta vedetty tuolia ees-taas. Ukon mielestä töppöset oli ihan hirveä idea…mutta yritin selittää, että eihän niiden nyt sinapinkeltaisia tarvi olla niin kuin ohjelmassa (tiedän että tämä lisäsi ukon hirvitystä mielikuvissa). Voi sitä mustalle tuolille tehdä mustat töppöset.

Langat on kuudessa muovilaatikossa joista kaksi hain toissa päivänä tokmannilta puuvillalangoille. Kuitenkin olen kesän ja alkusyksyn aikana kutonut kymmenet miesten villasukat mutta onhan varoiksi jos talvesta tulee tylsä.

Nyt pitäisi löytää saumuri. Koitan etsiä hyvää , hiljaista ja jotenkin budjetin kestävää mutten tiedä noista mitään. En etsi halvinta enkä kalleinta vaan sieltä välimaastosta. Kävin yhdessä täkäläisessä ompelukonekaupassa kyselemässä mutta minut tyrmättiin jo alle kolmen minuutin. Kovaäänisyys on kuulemma makuasia, koneita ei saanut testata että selviäisi eroja kun ne esillä olevat myydään uutena ja käyttämättöminä jne. Olen katsonut Englannista ja Virosta nettikauppoja mutta kun en tiedä mikä merkki on helppo ja suht kestävä sekä hiljainen. Onko vinkkejä? Haluaisin osua kerralla oikeaan ettei tarvitsisi alkaa vaihtorumbaan kokeilun jälkeen.

Vinkkinä helmitöitä hurahtaneisiin, Villihelmen sivuilla on ilmaisia ohjeita. Täytyy alkaa katselemaan niitä jouluhelmitöitä lomaviikolla sillä silmällä :grinning:

Mulla on Brother saumuri, ollut jo kakskyt vuotta, ja vielä toimii. Helppo langoittaa moniin muihin verraten. Äänestä en osaa sanoa, kun ei ole vertailukohtaa, mutta en ole kuulosuojaimia tarvinnut.
Yleensä jos alkaa kuulua kummaa ääntä tai tulee huono tikki, vaihdan neulat ja öljyän, ja se on siinä. Pari kertaa käynyt huollossa.  Alussa oli kovassa käytössä, kun tein melkein kaikki lasten vaatteet itse.

http://www.johafinland.fi/brother/tuotteet/3034d.htm

Ei näytä ulkonäkö muuttuneen juurikaan parissakymmenessä vuodessa.

Tikin leveys on säädettävä. Olen pärjännyt yhdellä jalalla.

Näin simppelit joululahjat tänä vuonna isoimmille sukulaisille.
Ensimmäiset laitan jo matkaan pyhänä niin säästän postikuluissa;)

Brother oli ennen hyvä, vieläkin mulla tallessa yli 30 v vanha 3 lankainen saumuri. Joku vuosi sitten ostin 4 lankaisen brotherin, sillä ei tee mitään…ei tohdi saumojen kohdalta ommella, vaan pitää leikata ennen kuin ompelee, että jotenkin jaksaa mennä. Koitin korjauttaa sitä…ei kuulemma oo mitään tehtävissä. Koitin vaihtaa toiseen merkkiin, ei kelvannu, kun tiesivät tään koneen viat. Teetetään missä hitossa (oisko Taiwan vai) nykyään…ei oo enää sama kone. 
Systeri taas nutas berninan kanssa ja vaihtoi pois…ja systeri on tosi kätsy koneiden kanssa.
Itse ajattelin janomea ja kokeilin…mutta epäröin ja oon ollut sitten ilman.
Kyllä niitä koneita pitää saada kokeilla ja mieluummin moneen otteeseen,  ettei joudu katumaan. Täytyyhän niillä olla kone, jota asiakkaat saa kokeilla!!

Anteeksi, ku alkasin varoitella. Mutta en voinut jättää kertomatta. Nyt en ole ajatellut ens talvelle ompelua, mutta saumuri munkin on hankittava, jos kyseiseen puuhaan ryhdyn. Siinä sitä on kokeiltavaa, mikä olis jonkinlainen.

Niin siskolla oli berninassa jotain häikkää neulan pysymisen kanssa…kuulemma berninassa tommosta vikaa.
Toi mun brother taas ihan susi! Mulle sanottiin, että osta saksassa koottu…en oo sitte kattellu. Toi brother laittaa sillä äänellä, että siitä menee joku katki poikki justiinsa…ja sanottiin, että teetetään muualla ja tommosia p…a ovat.

Elikkä jos noista 2 pitäis valita, niin silloin bernina…mutta mee kokeilemaan niitä koneita vaikka väkisin.