Käsityöt Osa 4 (alkaen 5.1.2021 ->)

Ostin cittarin kirja-alesta pari kirjaa. 
Tuota villa kirjaa jo vähön selailin ja se on kyllä tosi kiva.
Siinä on paljon lukemista, lampaan kasvatuksen historiasta ja lammastiloista ja kerinnästä, sekä kehräyksestä kaikkea. Värjäystä ym. Ja muutamia neuleohjeitakin vielä.

Pienellä Ruotsin retkellä minulla ei ollut kuin kaksi toivomusta, toinen oli että pääsen käymään Skultunan messinkitehtaalla ja toinen oli Uppsalan kasvitieteellinen puutarha. Siemeniä kertyi aikamoinen määrä kotiin tuomisiksi mutta tämän halusin sieltä tuoda tulisiksi niille jotka haluaa värjätä lankaa kotipihan kasveilla. Puretuksista löytyy tietoa monesta paikasta eli tässä on vain käytettäviä kasveja. Lankoja oli värjättyinä kokonainen kasvihuoneellinen enkä päässyt niitä kuvaamaan sisäpuolelta mutta jos näistä kuvista olisi iloa jollekin:

Värjäilinkin joskus kasveilla lankoja. 
Harmaa lanka pietaryrtillä värjättynä oli tosi hienon värinen.
Kävyistäkin tuli keittämällä hyvä väri lankoihin, langat oli vaan kovin pihkapalloissa sen jälkeen. :smile:

Minulla on sellainen 40 litran pata rosterista värjäykseen.
Sitä voi käyttää ulkona kaasulla tai nuotiolla, keraamiselle liedelle en ihan nostaisi.
Meidän huoltomiehet hitsasi sen mulle säiliön kartiosta.
Tarttiskin taas alkaa uusiin kokeiluihin. :wink:

Ja punasipulista vaaleampaa vihreetä, raparperista tummaa vihreetä. 

Käväisin omassa takametsässä sieniretkellä.
Olis siellä ollu kanttarellei ja suppilovahveroakin.
Nämä tarttui mukaan.

Löysin myös kirkkaan oranssia kääpää, en tiiä irtooko siitä väriä?

Pakko levitellä kuivumaan, en ehdi ennen ensi viikonloppua puuhastella.

Tuo oranssi kääpä näkyy olevan punakääpä nimeltään. Pitäis tulla vahvaa keltaista väriä. En tiennyt sopiiko värjäykseen, tuurilla otin mukaan, kun oli niin värikäs. 

Olen joskus kokeillut sipulin kuoria värjäykseen, tuli punertavan ruskeaa. Saniaisilla tuli muistaakseni vihertävää. 

Löysin vielä pari isoa samettijalkaa takapihasta. Ne on käytettävä nopsaan, ovat niin litimärät. Niistä pitäis saada vihreitä värejä. 
Kävin äsken apteekissa , mutta unohdin kysyä alunaa. :thinking:

Ihana mies minulla, hän tilasi minulle 32 litran kattilan, koska tuo jättikartio lämpee liian hitaasti. Voin sitä sitten käyttää huuhteluastiana. 

Sain töistä pari vanhaa isoa kattilaa. 
Nyt on hyvä “myrkynkeittäjän” puuhastella.

Samettikukat on vielä täydessä kukassa ja pakkasia luvassa.
SIksipä taitaa kukat saada tehdä vielä viimeisen palveluksen ja pääsevät myös pataan porisemaan viikonloppuna. :grinning:

Laitat varmaan myöhemmin kuvia mitä ihanuuksia on tullut👍

Jämälankojen vähennystä, puuvillalangasta virkattu. Malli Suuren Käsityölehden numerosta 8/2023. Ajattelin laittaa sen UFF:n keräyslaatikkoon, mutta sain tietää tuttavan saaneen tytön, joten sinne sen lähetän.

Samettikukkasoppaa. 

Seitikkiliemen keitteli illalla pihalla hajun välttämiseksi.
Tulikin upean värinen liemi, testasin myös langan pätkällä ,hienoa väriä.
Huomenna illalla puretan seuraavat langat ja pääsen jatkamaan.
Työ haittaa harrastuksia taas. :angry:

Samettikukkaliemestä tuli harmaasta oliivinvihreää ja valkoisista kellanvihreää.
Ne jäähtyy ulkona liemessään, huuhtelen nekin huomenna.

Seitikeitä on saatava lisää, on lähdettävä varmaan sieniretkelle viikonloppuna.

Hienoja kuvia! Mistä saat niin paljon villaa että saat värjättyä monia värejä? Toinen pikku kysymys. Oletko koskaan kokeillut värjätä niin että vyyhdin toinen pää likoaa eri värissä kuin toinen pää?

En tykkää kaksivärisistä kauheasti , ne läikittyy   neuloessa. 
Tässä on villapaidoista jääneitä lankoja. Osittaisia vyyhtejä ja kokonaisia.
TIlasin kyllä 5 vyyhtiä lisääkin suomenlammasta, valkoista ja harmaata.

Ulkona on niin kylmä, että liemi jäähtyi jo.
Iltapuhteiksi huuhtelin ekat.
Vasemmalla valkoista noin puoli vyyhtiä. Keskellä kotikulta sukkalankaa kokeilua varten ostettu ja oikealla harmaata jämät, joku 70g. Yhteensä lankaa oli 218 grammaa.

Hauskasti tumman harmaat pasmalangat värjäytyi hienoksi. Tumman harmaa,joka siftaa vihreään.
Eli joskys kyllä värjään ihan tumman harmaata myös.
Edellisistä kasvivärjäilyistä on joku 10 vuotta.
Nyt Valtsu yllytti, kun alkoi sienistä puhua ja niitä on paljon joka paikassa. :grinning:

En osaa sanoa. 
Minulla on terästä nuo kattilat.

Hienoja lankoja. Itse kasvivärjätyt sopii aina toisiinsa. Omista värjäämisistä on 30 vuotta. Puretin myös jollain muulla kun alunalla mutta on mennyt se tieto jo unholaan. Annoin pois kaikki kirjatkin. Kaihoten aina katson kun toiset saa kaunista jälkeä aikaan.

Joo niinpä olikin ja tein sekä teräskattilassa että rautapadassa samalla liemellä.

Pari verihelttaseitikki vyyhtiä. 
Vasemmalla valkoinen pohja ja oikealla harmaa. Pelkkää alunaa lisänä.

Kävin iltahämärissä kerämmässä pari kiloa samettijalkoja ja puoli ämpäriä seitikkejä. 
Piti ehtiä ennen myrskyä.
Valtavasti oli suppilovahveroita metsässä.

Huomenna jatketaan kokeiluja.